Laajennetun todellisuuden käytön suurin hyöty KTM:n asiakkuushallintajohtaja Jens Tuman mielestä tulee siitä, että mekaanikkojen huoltotyöt nopeutuvat, eikä kokemusta kyseisestä pyörämallista tarvitse olla ennestään. Lisäksi on aiempaa helpompaa toimittaa ajantasaista huoltoa ympäri maailman. Myös vanhat manuaalit voi heittää roskakoriin.

Ars Technican artikkelissa todetaan, että korealainen autovalmistaja Huyndai on edelläkävijä huolto-ohjeiden muuntamisessa laajennetun todellisuuden maailmaan. Nyt KTM on tekemässä saman moottoripyöräpuolella. KTM:n sovellus tunnistaa huollettavat osat sen pyörissä, ja sitten opastaa mekaanikon läpi huollon tai korjauksen eri vaiheiden.

KTM:n Jens Tuma uskoo laajennetun todellisuuden nopeuttavan huoltoja.

KTM:n Jens Tuma uskoo laajennetun todellisuuden nopeuttavan huoltoja.

Taustalla on Vuforia-nimisen yrityksen Augmenteded Realityn eli laajennetun todellisuuden (LT) sovellusväline. PKC osti Vuforian viime vuonna, ja tällä hetkellä Googlen Playssa ja Applen sovelluskaupassa on tarjolla yhteensä 25 000 LT-sovellusta, mutta useimmat niistä ovat kuluttajille suunnattuja. Suunta on kuitenkin muuttumassa, ja tulossa on tulossa työkäyttöön suunnattuja yrityssovelluksia.

LT-sovelluksen tekeminen vaatii useita vaiheita. Ensimmäinen, kohtuullisen helppo vaihe on kertoa sovellukselle mitä se näkee. Sovelluksen pitää kyetä tunnistamaan kohde. Sitä varten joko otetaan kuva kohteesta tai käytetään pientä puhelimessa toimivaa skannausohjelmaa.

LT-Sovelluksen kertomaa: 'Lambdatunnistin sijaitsee paneeli D1:n takana' sekä lisäksi kuvatieto.

LT-Sovelluksen kertomaa: 'Lambdatunnistin sijaitsee paneeli D1:n takana' sekä lisäksi kuvatieto.

Seuraava vaihe on luoda 3D- eli kolmiulotteinen sisältö, joka on sitten huomattavasti vaikeampaa. Normaalisti kaikki on 2D-kuvina, mutta teknisten piirrosten tai CAD-tiedostojen avulla päästään matkaan.

Seuraavaksi kuva, 3D-tiedot ja varsinainen huolto- ja mahdollisesti jopa diagnostiikkadata pannaan yhteen ohjeiden kanssa ja paketoidaan sovellukseksi, joka voidaan installoida tablettiin tai älypuhelimeen.

'Varmista, että Lanbda-tunnistin on kytketty'. Kuva tabletin näytöltä.

LT-sovelluksen mahdollisuudet eivät kuitenkaan lopu vielä tähän. Wi-Fin tai Bluetoothin kautta ne voivat saada myös tietoa suoraan pyörän tai auton tietokoneelta, kuten esimerkiksi öljyn määrän, jäähdytysnesteen lämpötiedot, tai järjestelmän vikailmoitukset suoraan laajennetun todellisuuden käyttöliittymään ja mikä parasta, myös kyseisen ongelman korjaus- tai huolto-ohjeet todellisuuteen sijoitettuina.

PCT ei ole Vuforiansa kanssa yksin liikenteessä, vaan autoteollisuuden ykkösjärjestelmätoimittaja Bosch on rakentanut oman Common Augmented Reality -sovelluksensa. PCT:n sivuille pääset tästä. Katso KTM:n Jens Tuman mietteet sekä perehdy käytännön LT-sovelluksen toimintaan oheisen videon avulla.