Olemme jo aiemmin uutisoineet, että sähkömoottoripyörävalmistaja Mission Motorsin pääjohtaja väitti, että vahvana syynä yrityksen konkurssiin oli se, että Apple rekrytoi sen avainhuippuosaajia. Missionin osakekantaa kontrolloi nykyään käytännössä sen suurin investori eli Infield Capital.

Viime vuoden toukokuun jälkeen kuusi sähköiseen voimansiirtolinjaan erikoistunutta insinööriä siirtyi Missionilta Applelle. Apple halusi nimenomaan sähköiseen voimansiirtoon ja akkujen lataamisen sekä jäähdyttämisen algoritmeihin perehtynyttä eksperttiä.

Apple työskentelee tällä hetkellä koodinimellä "Project Titan" tunnetun sähköautohankkeen parissa. Kysymys kuuluukin, onko hankkeessa sivuraiteita, joihin voisi kuulua sähköskootterin tai -moottoripyörän valmistus?

Mission R sähkömoottoripyörä.

Mission R sähkömoottoripyörä.

Oletamme toimituksessa, että sähköautohanke kaikkineen on niin suuri voimainponnistus jopa Applen kokoluokan yritykselle, että sivuraiteita tuskin on, paitsi jollei Apple halua testata omia ajatuksiaan kevyemmin käytännössä. Sinänsä kaupunkityömatkoihin sopivat sähköiset skootterit, yksipyöräiset tai moottoripyörät sopisivat hyvin Applen ajatusmaailmaan. Varsinkin kun yrityksen kotipaikka on tiheään asutussa ja päästöihin äärimmäisen kriittisesti suhtautuvassa Kalifornian osavaltiossa.

Koepallona sähköskootteri voisi olla helppo tapa testata sähköisen voimansiirtolinjan toimintaa ja akkujen kestämistä sekä latausalgoritmien sujumista.

Asiasta kertoi mm. Motorcycle in Thailand, ehtien jo nimetä tulevan mahdollisen tuotteen iMotoksi Applen nimityssysteemin mukaisesti.

Aiheesta aiemmin sivuillamme: Applea syytetään tämän sähkömoottoripyöriä valmistavan yrityksen konkurssista