Erkka Savolaisen rooli oli ehkä passiivisempi, eli hän seisoi paikallaan, kun Sakari Kainulainen puolestaan toimi kuten kuljettajasta eroon joutuva moottoripyörä, eli laukaisi airbag-liivin turvapanoksen vetäisemällä kunnolla. Panoksen laukeaminen vaatii 200 kilon voiman, joten ilmeisesti Kainulainen joutui tekemään töitä hartiavoimin, että onnistui.

Kainulainen kerää voimia liivin airbagin laukaisemiseksi. Liivi vielä tyhjä.

Kainulainen kerää voimia liivin airbagin laukaisemiseksi. Liivi vielä tyhjä.

Parivaljakko käytti esittelyssään noin 500 euron arvoista Stormin maahantuomaa Spidin turvaliiviä. Sen voi vetää ajoasun päälle, ja normaalisti se on aivan huomaamaton. Liivistä kiinnitetään laukaisuvaijeri joko pyörän ohjaustankoon tai runkoon, ja onnettomuuden sattuessa ja laukaisuvoiman ylittäessä 200 kg, liivissä oleva kaasupatruuna laukeaa ja täyttää silmänräpäyksessä liivin.

Onnistuihan se - airbägit täynnä.

Onnistuihan se - airbägit täynnä.

– Liivin airbag suojaa täytyttyään kuljettajan niskaa sivuttaiselta ja edestakaiselta liikkeeltä ja estää kuskin pyörimisen niskan kautta ympäri. Se pikemminkin pakottaa kuljettajan pyörimään kyljen kautta. Samalla liivi suojaa maassa mahdollisesti olevilta teräviltä esineitä, Liikenneturvan Erkka Savolainen kertoo. – Liivi tekee kuljettajasta ikäänkuin paketin.

Liivi tässä vielä täynnä, mutta tyhjenee itsekseen pikkuhiljaa.

Liivi tässä vielä täynnä, mutta tyhjenee itsekseen pikkuhiljaa.

Liivi tyhjenee vähitellen itsekseen onnettomuuden jälkeen.

Liivin hyvä puoli on siinä, että sen voi käyttää uudelleen. 19 euron hinnalla saa uuden kaasupatruunan, joka vain ruuvataan vanhan tilalle ja taas menoksi. Selvää on, että jos liivi repeytyy onnettomuudessa, se kannattaa pistää vaihtoon.

Savolainen esittelee vaihdettavaa patruunaa.

Savolainen esittelee vaihdettavaa patruunaa.

Liikenneturva on mukana kertomassa myös uusien sähköisten kulkuneuvojen tilanteesta ja siitä lainsäädännöstä, mikä niitä koskee. Ja samalla varoittamassa niitten vaaroista.

– Tällä hetkellä tarjolla on monenlaista sähköistä ajoneuvoa, joita saa ajaa ilman mitää lupaa tai suojien käyttöpakkoa, joten on oletettavissa että kesän mittaan tulee loukkaantumisista ja vastuukysymyksistä ennakkotapauksia, Savolainen uskoo.

Liikenneturva myös järjestää Liikenneturvan kouluttajien jatkokoulutusta.

– Seuraava koulutuskerta Joutsassa toukokuussa on jo valitettavasti täynnä, Savolainen pahoittelee.