BMW Motorrad on kehittänyt lisävarusteena saatavilla olevan ensi vuoden alusta myytävän älykkään hätäpuhelujärjestelmän (Intelligent Emergency Call), jonka tavoitteena on saada apu paikalle niin nopeasti kuin mahdollista.

Onnettomuustapauksessa pyörään integroitu eCall-järjestelmä voi merkitä eroa elämän ja kuoleman välillä. Vuonna 2011 BMW kokeili eCall-palvelua ajoneuvoissaan, ja selvisi, että pelastuslaitokset kykenivät vastaamaan paljon nopeammin ja pääsemään tapahtumapaikalle jopa 40-50 % nopeammin. Euroopan Komissio oli silloisen kokeilun takana, ja se arvioin, että eCall-järjestelmä voisi säästää jopa 2500 ihmishenkeä ja 26 miljardia euroa vuosittain.

eCall-järjestelmä oli ensi kerran käytössä BMW:n autoissa Euroopassa jo 1999. 2007 yritys laajensi palvelua rajojen yli. Vuoden 2018 alusta eCall-järjestelmä tulee pakolliseksi kaikissa uusissa autoissa. Koska yritys pystyy hyödyntämään synergiaa autojen järjestelmien kanssa, niin eCall-tulee lisävarusteoptiona tarjolle BMW:n moottoripyöriin vuoden 2017 alusta.

eCall-järjestelmä laukeaa joko automaattisesti tai liipaistaan käsin onnettomuuden tai hätätilan sattuessa. Se lähettää sijaintidatan eli moottoripyöräonnettomuuden sijaintipaikan BMW:n puhelinpalvelukeskukseen pelastuspalveluketjun aktivoimiseksi. Nykyinen sijainti sekä tieto ajosuunnasta lähetetään datan mukana, jolloin tapahtumapaikka on helpompi löytää vaikka moottoritieolosuhteissa.

Hallinta hoidetaan kannen alle sijoitetun SOS-painikkeen avulla. Puheyhteys hoidetaan samaan paikkaan sijoitettujen mikrofonin ja kaiuttimen avulla.

Hallinta hoidetaan kannen alle sijoitetun SOS-painikkeen avulla. Puheyhteys hoidetaan samaan paikkaan sijoitettujen mikrofonin ja kaiuttimen avulla.

Järjestelmä vaatii yhteyden matkapuhelinverkkoon toimiakseen. Yhteys syntyy kiinteästi asennetun mobiilikommunikointiyksikön kautta. Palvelu ei erikseen vaadi tiettyä matkapuhelinoperaattoria. Ainoa mitä tarvitaan on vähintään yksi mobiilipalvelujen tarjoaja alueella. Palvelu tulee saataville aikanaan kaikissa Euroopan maissa.

Kolme hätäpuhelupalvelun skenaariota

Ensimmäinen versio on sellainen, jossa hälytys laukaistaan automaattisesti välittömästi vakavan onnettomuuden tai kaatumisen sattuessa. BMW:n puhelinpalvelukeskus pitää puheyhteyttä onnettomuudessa olleisiin, kunnes apu tulee paikalle. Apua hälytetään joka tapauksessa, vaikka puheeseen ei saataisikaan vastausta. Näytöllä näkyy, että eCall-palvelu on aktivoitu.

Pienemmänkin onnettomuden tai kaatumisen yhteydessä hätäpalvelu aktivoituu 25 sekunnin kuluttua tapahtuneesta ja järjestelmä ottaa yhteyttä puhelinpalvelukeskukseen. Mikäli apua ei tarvita, onnettomuuden uhrilla tai kuljettajalla on mahdollisuus perua hätäpalvelu napinpainalluksella. Mikäli kukaan ei peru, palvelu toteutuu.

Järjestelmän toimintaperiaate.

Järjestelmän toimintaperiaate.

Kolmas vaihtoehto on sellainen, jossa apua pyydetään ohjaustangon oikeanpuoleisessa päässä sijaitsevan SOS-napin painalluksella. Yhteys kytkeytyy BMW:n puhelinpalvelukeskukseen ja ääniyhteydellä selvitetään jatkoa. Palvelun voi myös perua.

Järjestelmä myös tunnistaa tilanteet, joissa ei tarvita apua, jos vaikka esimerkiksi pyörä kaatuu paikallaan tai matalissa nopeuksissa. Se myös tunnistaa tien epätasaisuudet ja niistä aiheutuvat pomput. Tapahtumat erotellaan toisistaan törmäys- ja kallistuskulmasensoreiden avulla.

BMW lupailee myös, että sen puhelinpalvelukeskuksissa palvellaan hätätilanteeseen joutuneen omalla äidinkielellä. Palvelu avataan ensin Saksassa, ja sitä laajennetaan nopeasti myös muiden Euroopan maiden markkinoille.