Uudelleenjulkaisemme Joulun ja välipäivien aikana vapaapäivien lukemiseksi teille 10 luetuinta juttuamme vuonna 2016. Lukemisen Iloa! Tv. Toimitus

BMW Motorradin tiedotetta lainataksemme: kun BMW esitteli R 5:n kansainväliselle yleisölle 1936, sen tekninen kehittely vaikutti moottoripyöränrakentamiseen vielä 1950-luvullakin. Pyörä perustui vuoden 1935 tehdaskilpuriin.

Uuden konseptimallin koko nimi BMW R5 Hommage. Sana Hommage on ranskaa ja tarkoittaa "kunnianosoitusta" tai "uskollisuudenvalaa", joten sillä juhlistetaan alkuperäisen mallin esittelyä 80 vuotta sitten.

BMW R 5 Hommage -konsepti.

BMW R 5 Hommage -konsepti.

 

BMW R 5 Hommage yhdistää historiallisen muotoilun moderneiden custom-moottoripyörien maailmaan.

– Debyyttinsä myötä R 5 ei ollut ainoastaan suunnittelun mestariteos, sen linjojen selkeys ja sen ominaisuuksien eleganssi myös saivat sen erottumaan massoista. Tähän päivään asti R 5 pysyy eräänä esteettisesti houkuttelevimpana moottoripyöränä BMW:n historiassa minun mielestäni, toteaa BMW Motorradin pääsuunnittelija Edgar Heinrich.

BMW R 5 Hommage -konsepti.

BMW R 5 Hommage -konsepti.

Pyörässä viehättää sen yksinkertaisuus ja se, että siinä hahmottuu moottoripyörän olennaisimmat asiat. BMW:n suunnittelun tehtävänä oli siirtää R 5:n eleganssi ja selkeys myös tähän päivään high-techin, kovan suorituskyvyn ja vanhan koulukunnan yhdistelmäksi.

Pyörän ytimenä on Sebastian Gutschin toimittama kaksisylinterinen bokserimoottori. Moottori vaurioitui kisassa, ja sitä käytettiin lähtökohtana projektissa. Koko pyörä on käsin rakennettua alusta alkaen BMW Motorradin desing-teamin mukaan oli kutsuttu Ronny ja Benny Noren rakentamaan pyörään tarvittavat räätälöidyt osat

BMW R 5 Hommage -konsepti.

BMW R 5 Hommage -konsepti.

R5:n kaksisylinterinen nelitahtimoottori oli aikanaan täysin uutta suunnittelua ja sen teho oli 24 hv 5500 kierroksella. Pyörässä oli kaksi nokka-akselia, jotka hoitivat venttiilien liikuttamisen nokkaketjun avulla. Kiitos uuden rungon ja sähköhitsatun ovaaliputkirungon, pyörä saavutti 135 km/h huippunopeuden. Se oli melkein yhtä nopea kuin R17, jonka 750 cm3-moottorin teho oli 33 hevosvoimaa. Tämä on yksi syistä, miksi R 5:sta käytettiin usein kisapyöränä, ja sitä kautta vahingoittunut moottori päätyi kustomointiprojektiin. 

BMW R 5 Hommage -konsepti.

BMW R 5 Hommage -konsepti.

Norenin veljekset rakensivat puuttuvat osat moottoriin ja vaihdelaatikkoon BMW Motorrad Design Teamin ohjeiden mukaan. Runko, polttoainetankki ja takarunko ovat ainutlaatuisia käsintehtyjä komponentteja. Samalla ne korostavat R 5:n alkuperäistä puristista luonnetta.

Ulkonäköä on kaikkien helppo arvostella oheisten kuvien perusteella, sitä on modernisoitu ja virtaviivaistettu alkuperäiseen verrattuna.

BMW R 5 Hommage -konsepti.

BMW R 5 Hommage -konsepti.

Alkuperäisessä R 5:ssä oli teleskooppietupää, mikä oli uusinta uutta siihen aikaan. Sen yläosan tyypilliset peitelevyt oli aerodynaamisesti muotoiltu ajovalon tasolle. R 5 Hommagessa on mukana tämä elementti moderniin tyyliin tulkittuna. Samoin jarru- ja kytkinkahvoihin on paneuduttu huolella.

Moottori on selkeän ja pelkistetyn näköinen siitä huolimatta, että siihen on lisätty varta vasten kehitetty mekaaninen ahdin, mikä takaa sen, että tehoa on varmasti reippaasti yli alkuperäisen 26 hevosvoiman täysin nykypyörien tasolla.

BMW R 5 Hommage -konsepti.

BMW R 5 Hommage -konsepti.

Täysin uusi teräspakoputkisto varmistaa sen, että kasvanut teho tulee esiin myös äänen keinoin.

Aikalaisratkaisut on korvattu mm. uudella takajousituksella ja moderneilla levyjarruilla. Väritys on tyypillistä BMW:lle: musta valkoisin koristemaalauksin.

Moottorin lopullista tehoa ei kerrottu, eikä tiedossa myöskään ole se, tuleeko malli tuotantoon ja jos, niin millaisena.

 

BMW R 5 Hommage -konsepti.

BMW R 5 Hommage -konsepti.

BMW R 5 Hommage -konsepti.

BMW R 5 Hommage -konsepti.