Radan varikolla Teemu Koskinen kertoi, että minimotoharrastuksen voi alottaa jo viisivuotiaana. Alkuharjottelu näytti kovasti samalta, kuin tavallisella polkupyörällä, toki ensin käytiin kaasun ja jarrun mekanismit läpi. Ensimetreillä pidettiin pyörästä kiinni ja kun pieni motoristinalku näytti siltä, että alkoi ymmärtää miten toimia, niin päästettiin irti. Monet nopeasti pääsivätkin ensikosketuksiin moottoripyöräilyn hurmaan.

– Jotkut ovat valmiita heti viisivuotiaina, toiset eivät vielä kahdeksanvuotiainakaan kykene keskittymään tarvittavalla intesiteetillä, Koskinen pohti.

Teemu Koskinen etsii uusia harrastajia vauhdikkaan lajin pariin.

Sunnuntaina puoliltapäivin oli radalla käynyt jo 70 tenavaa kokeilemassa miltä tuntuu ajaa “oikeaa moottoripyörää”. Jos mielenkiinto heräsi messuilla tai nyt, niin käykää katsomassa harrastuspaikkoja minimotojuniorit.fi sivuilta. Ainakin Imatralta, Lahdesta ja Turusta löytyy paikka tälle hauskalle harrastukselle, joka voi viedä pitkälle maailman radoille.

Miro Mäenlehto kävi testaamassa minimotoa ja tykkäsi.

12-vuotias Miro Mäenlehto (ajosuoritusta jutun otsikkokuvassa) kävi kokeilemassa minimotolla ajamista, ja tykkäsi kovasti. Mieli teki radalle testin jälkeen uudelleenkin. Sen ymmärtää helposti, varsinkin kun nuori mies muutenkin ajaa motocrossia harrastusmielessä.

Ammattilaisia radalla

Kun Mäenlehto oli päättänyt oman koeajonsa, radalle kirmasi kaksi jo reippaasti minimoto-iän ylittänyttä nuorukaista.

– Nämä ovat ajaneet jo vähän pidemmän aikaa, Teemu Koskinen totesi. – Eivät kyllä oikein pidä tästä radasta, kun se on niin liukas.

Niki Tuuli aloitti ajamisen muutettuaan Kouvolasta Imatralle.

Liukas tai ei, hauskaa nuorukaisilla näytti olevan ja kun kuitenkin rataurheilusta on kysymys, niin leikkimielinen kisa siitä kehkeytyi. Pojat kanttailivat aikansa, kunnes tulivat varikolle ja riisuivat kypäränsä. Toden totta he olivat 'ajaneet jo vähän pidemmän aikaa'. Mikä selitti minimotojen kuumentumisen sekä sen, että ajoa tehtiin myös pätkittäin polven varassa. Vauhtikin taisi olla omassa kastissaan.

Iloiset nuorukaiset olivat Imatralainen Niki Tuuli, joka voitti Saksan IDM-sarjan Yamaha R6 Dunlop Cupin mestaruuden ylivoimaisesti 2012. Siitä hän siirtyi suoraan Superstock 600-luokan EM-sarjaan, jossa toukokuussa 2013 Italian Monzan radalla sadekelillä ajetussa kisassa ylsi jo neljännelle sijalle. Tälle kaudelle hän sai Kallio Racing -tiimissä tallikaverikseen tämänpäiväisen 'kisakumppaninsa' Lahtelaisen Eemeli Lahden, jolle vuosi 2014 on ensimmäinen kausi tässä kovassa sarjassa.

Leikkimielsiesti kisaamassa tallikaverit Niki Tuuli ja Eemeli Lahti.