Liikennekuolemien ja loukkaantumisten kustannukset käyvät ilmi Trafin ja Liikenneviraston tilaamasta tutkimuksesta. Edellisen kerran kustannuslaskelma kaikkine lähtötietoineen on päivitetty 2000-luvun vaihteessa.

Tulokset muuttavat käsityksiä henkilövahinkojen kustannuksista.

– Aikaisempiin arvoihin verrattuna kuoleman kustannukset nousivat hieman ja henkilövahinko-onnettomuuksien kustannukset alenivat selvästi. Kustannusten aleneminen kuvastaa vakavien loukkaantumisten vähenemistä ja liikenneturvallisuuden paranemista, kertoo Trafin erityisasiantuntija Riikka Rajamäki.

– Tieto tieliikenteen vakavista loukkaantumisista saatiin virallisiin onnettomuustilastoihin vuonna 2015 ja siksi nyt oli ajankohtaista määritellä onnettomuuskustannukset erikseen vakaville ja lieville loukkaantumisille, tarkentaa liikenne-ekonomisti Anton Goebel Liikennevirastosta.

Onnettomuuksien kustannusarvoja käytetään muun muassa liikenneturvallisuustoimenpiteiden priorisoinnissa ja hankearvioinnissa. Tuoreen kustannustiedon saaminen käyttöön tukee tehokkaiden ratkaisujen valitsemista.

– Kustannusarvioita tulevaisuudessa kehitettäessä tulisi ensisijassa tarkentaa sairaanhoidon kustannuksia yleisesti sekä erityisinä aiheina vakavasti vammautuneiden pitkäaikaisen sairaanhoidon, kuntoutuksen, uudelleenkoulutuksen ja elämisen avustamisen kustannuksia.

Lisäksi hyvinvoinnin muutosten subjektiivisia arvostuksia tulisi selvittää kyselytutkimuksin myös Suomessa. Samalla voitaisiin tarkentaa aineellisten ja aineettomien arvojen merkitystä hyvinvoinnin kokonaisarvossa. Onnettomuustilastoinnissa tulisi pienentää loukkaantumisiin liittyvää tilastokatoa ja loukkaantumisten vakavuuden jakaumaa tulisi tarkentaa, todetaan tutkimuksen tiivistelmässä.

Tutkimuksessa ei otettu kantaa käytettyyn ajoneuvoon. Lisätietoja Trafin sivuilta tästä ja koko tutkimus löytyy pdf:nä täältä.