John Dingleyn laite on vaatinut satoja tunteja työtä. Lopputulos on vielä kotikutoisen näköinen, mutta uniikkilaitteestahan tuossa on kyse. Pyörä toimii 24 voltin litium-ferroakulla ja 500 watin sähkömoottorilla. Unicyclessa eli yksipyöräisessä on leveä ja korkeahko rengas, metallirunko ja hauskaa kyllä, edessä pieni jalas pehmeän laskeutumisen varmistamiseksi.

Dingley kaatui laitteen edellisellä versiolla pahasti, ja puskurin tehtävänä on liukua mahdollisessa kaatumisessa eteenpäin eikä pysähtyä töksähtäen ja heittää kuskia pyörän yli. Siksi jalaksessa on myös jousella varustettu iskunvaimennin.

Yksipyörää ohjataan siten, että siinä on muuttuva geometria, jossa kuljettaja muuttaa asentoaan suhteessa pyörään.

Huomaa etujousi ja 'laskeutumissuksi'.

Huomaa etujousi ja 'laskeutumissuksi'.

Yksipyöräiset ovat mielenkiintoinen asia ja kehityskohde. Dingley on osallistunut pyöränsä edellisellä versiolla Hackaday-lehden kisaan, ja osallistunee tälläkin. Hackaday myös kertoi hänen pyöränsä tämänhetkisestä kehitysvaiheesta.

Dingleyn projektin sivuille pääset tästä. Katso video alla.

Yksipyöräiset ovat myös kaupallisen kehitystyön kohteena. Siitä oivana esimerkkinä on yhdysvaltalainen Ryno, joka on itsekseen balansoituva gyroskoopilla varustettu yksipyörä. Sen massatuotannon olisi pitänyt alkaa viime vuoden lopulla. Kävimme pikaisesti vilkaisemassa heidän internet-sivustoaan, mutta tilanne on ennallaan. Teimme sähköpostitiedustelun aiheesta ja palaamme siihen, mikäli mahdollista.

Aiheesta aiemmin sivuillamme: Ryno - huikea yksipyöräinen sähköcity-mp nyt ennakkotilattavissa