YLE:n artikkelissa todetaan, että EU-direktiivin mukaan moottoripyörät on joko katsastettava tai käytettävä vaihtoehtoisia tapoja moottoripyörien liikenneturvallisuuden edistämiseksi. 

EU kannustaa tienvarsitarkastuksien tekemiseen. Samalla ne voisivat toimia moottoripyörien kuntotarkastuksina eikä erillistä määräaikaiskatsastusta tarvittaisi. Poliisi tekee jo meilläkin yhdessä katsastajien kanssa tienvarsilla tarkastuksia raskaalle liikenteelle. Ne ovat kuitenkin kalliita ja resurssipulan vuoksi niitä tehdään harvoin.

Moottoripyörille tehtävät tienvarsitarkastukset edellyttäisivät Liikenteen turvallisuusvirasto Trafia joko palkkaamaan tähän tarkoitukseen katsastusmiehiä tai ostamaan palvelun katsastusyrittäjiltä. Yrityksiltä hankitut katsastajat eivät kuitenkaan ole virkamiehiä, joten mukaan tarvittaisiin joka tapauksessa viranomaisten, kuten poliisin mukanaoloa. Katsastusmiehillä ei myöskään ole oikeutta estää ajamista, ottaa kilpiä pois tai ajaa pakoon yrittävää kiinni.

Tienvarsitarkastukset pitäisi moottoripyörille siten tehdä aina yhdessä virkamiesten kanssa. Operaatiosta tulee taas kallis, eikä poliisi ole siitä innostunut resurssipulan ja entisestään supistuvien määrärahojen puristuksessa.

Mikäli EU:lle tarjotaan vaihtoehtoa tienvarsitarkastuksista keinona korvata moottoripyörien katsastus, EU varmasti asettaisi minimirajan, montako pyörää on vuodessa tarkastettava.

Tiukka aikataulu

Liikenne- ja viestintäministeriöllä onkin kiireellinen syksy tiedossa, sillä uudet katsastus- tai niitä korvaavat kuviot pitää viedä eduskunnan käsiteltäviksi viimeistään helmikuussa, jotta EU saa tiedot katsastusdirektiiviinsä toukokuussa.

Suomessa ei ole tähän asti tarvinnut katsastaa moottoripyöriä, ja mikäli meillä on osoittaa vaihtoehtoinen tapa edistää moottoripyörien liikenneturvallisuutta, ehdotuksemme saattaa mennä läpi EU:ssa. 

Peruste pyörien katsastamattomuuteen, löytyy siitä lyhyestä kesästä sekä siitä, että tekniset viat ovat harvoin olleet syynä moottoripyöräonnettomuuksiin Suomessa.

Tienvarsitarkastus voisi olla yksi vaihtoehto pyörän katsastukselle. Mikäli moottoripyörä ei tarkastuksessa ole kunnossa, seurauksena voisi olla pahimmillaan kilven irtiruuvaus. 

Poliisi ja katsastusmies vakituiseksi vieraaksi kokoontumisajoihin?

Pistokokeenluonteisesti tarkastuksia voitaisiin tehdä myös esimerkiksi messuilla, kokoontumisajoissa tai muualla, missä moottoripyöriä on koolla runsaasti samalla kertaa.

Liikenne- ja viestintäministeriössä uskotaan tienvarsitarkastusten pelotevaikutusten saattavan riittää EU:lle osoituksena liikenneturvallisuuden parantamisesta.

Tienvarsitarkastuksia tehdään Saksassa henkilöautoille ja moottoripyörille jo laajamittaisesti. Ratsioissa on mukana katsastusfirman edustaja. Tienvarsitarkastuksien pelossa silmänpalvonta vähenee, kun ajoneuvon on oltava kunnossa myös muina päivinä kuin katsastuspäivänä.

Saksassa melunvalvonta moottoripyörien osalta on tiukkaa, toisin kuin Suomessa. Nykyään poliisi harvoin puuttuu asiaan, mutta tienvarsikatsastuksessa meluava putki saattaisi aiheuttaa ajokiellon.

Katsastusmies pystyisi myös tienvarsitarkastuksessa lukemaan ajoneuvon datan diagnostiikkalaitteella, ja näin viritetyt mutta muutoskatsastamattomat ajoneuvot saataisiin poimittua liikenteestä.

Suomessa on tällä hetkellä ongelmana se, että meillä ei ole moottoripyörien katsastamiseen erikoistuneita henkilöitä. Tienvarsi- tai muun katsastamisen aloittaminen vaatisi paljon koulutusta ja koulutettavia.

Asia on ajankohtainen, joten palaamme aiheeseen varmasti. 

Aiheesta aiemmin:

Neljä viidestä moottoripyörästä menee läpi katsastuksesta Ruotsissa - onko suhde riittävä?

Varmistus: Suomi vältti moottoripyörien katsastuspakon