Kaikki alkaa tietysti siitä, että olet pitänyt pyörääsi hyvin. Sitä on huollettu säännöllisesti ja todisteena on joko huolloista maksetut kuitit, merkinnät huoltokirjassa tai päiväkirja, johon on merkitty itse tekemämäsi huoltotoimet. Mukana pitäisi silloin olla myös kuitit hankituista osista todisteena tekemistäsi huolloista. Nämä on syytä kaivaa valmiiksi esille ostajan nähtäväksi. 

Myös muut paperit, kuten rekisteriote ja omistajan käsikirja sekä tarvittavat myynnin yhteydessä täytettävät paperit on hyvä ottaa esiin kätköistään. Paperit myös täytetään myyntitilanteen yhteydessä, jottet joudu vastuuseen uuden omistajan pyörällä mahdollisesti aiheuttamista vahingoista.

Pese ja vahaa

Pese ja vahaa pyöräsi kunnolla läpikotaisin. Tässä vaiheessa on kaivetaan esille myös hammasharja sekä kaikki kikka kuutoset, jotta saat näkyvistä ja vähän näkymättömämmistäkin osista kaiken pinttyneen lian pois. Painepesurin käyttöä on syytä välttää tai ainakin sen kanssa kannattaa olla varovainen. Raapuja ja kolhuja on turha yrittää peitellä, vaan on parempi tunnustaa ja kertoa suoraan jos sellaisia on sekä mistä ne ovat tulleet. Luottamuksen menettää kerralla ja vain kerran, jos pyrkii salailemaan kosmeettisia vammoja.

Uusi kuluvat osat

Jos helposti korvattavissa osissa on kolhuja tai naarmuja, voit myös selvittää, mitä uudet maksaisivat ja pohtia, nostaisiko niiden uusiminen hintaa riittävästi.  Kolhuton ja ulkoasultaan moitteeton pyörä menee tietysti myös helpommin kaupaksi. 

Myös ketjujen ja rattaiden uusimista kannattaa miettiä varsinkin, jos ne ovat kovin kuluneet. Ostaja haluaa pyörän, jolla pääsee heti ajamaan eikä odotettavissa ole suuria huoltoja tai remontteja heti oston jälkeen.

Lataa ja varmista

Lataa akku täyteen, jotta pyörä varmasti lähtee moitteettomasti käyntiin ostajan saapuessa sitä katsomaan. Pyörän pitäisi toimia niin hyvin, että se käynnistyy kylmänä. Valistunut ostaja kokeilee moottorin pinnan lämpötilan ennenkuin se käynnistetään. Vanha kikka epämääräisesti toimivan moottorin kanssa on käyttää se lämpimäksi juuri ennen ostajan tuloa, että se pärähtää uskottavasti käyntiin.

Laita rengaspaineet kohdilleen

Pieni mutta yksinkertainen toimenpide, joka parantaa pyörän ajettavuutta ja käsiteltävyyttä. Veltosti ja epämääräisesti toimiva pyörä ei taida herättää ostointoa, timmisti ja määrätietoisesti ohjautuva sen sijaan toimii siinäkin mielessä. 

Miten kuluneet renkaat ovat? Jos kudos paistaa, niin se ei välttämättä ole paras suositus, sillä ostajakandidaatti tietää joutuvansa rengaskauppaan paluumatkalla.

Öljysilmän ja bensatankin kertomaa

Mikäli öljyn määrä on vajaa, lisää sitä juuri oikean määrän verran. Varmista samalla, ettei pyörässä ole vuotoja. Jos niitä on, selvitä mistä ne johtuvat.

Jotkut myös suosivat pyörän täyteen tankkaamista myyntiä varten. Mikäli pyörän arvo kaksinkertaistuu tankatessa, näin ehkä kannattaa tehdäkin. Useimmiten riittänee, että pyörän tankissa on kohtuullinen määrä polttoainetta.

Hinnoittelu

Omistajalle on tyypillistä, että pyörällä on tunnearvoa, mikä hänen silmissään nostaa pyörän hintaa. Siinä missä ostaja näkee viittä vailla romukasan, myyjä näkee tuhkan keskellä loistavan timantin. Valitettavasti ostaja päättää, mitä on valmis maksamaan. Ja hän maksaa sen mukaan, millaiseksi pyörän näkee.

Aloituskuva kertoo, millaisena näet myymäsi pyörän, Jos se ostajan mielestä näyttää tältä, niin...

Myyjän kannattaakin pyrkiä mahdollisimman realistiseen hinnoitteluun. Käytettyjen pyörien myyntipalstoilta löytyy samanikäisiä ja kuntoisia pyöriä. Mikäli ne ovat myynnissä liikkeissä, niiden pyynnöt ovat todennäköisesti kovempia kuin mitä yksittäinen ostaja on sinulle valmis maksamaan. Hinnoittelu riippuu myös siitä, miten kiire sinulla on myydä pyöräsi.

Oletko myymässä sitä siksi, että aiot myöhemmin ajokaudella hankkia itsellesi toisen pyörän? Jos niin on, ei kannata pyrkiä saamaan absoluuttista huippuhintaa, vaan realistinen: vertaa netissä myynnissä olevien samanlaisten ja samankuntoisten pyörien hintoja ja laske hintapyyntöäsi siitä alaspäin jonkin verran. Mikäli kukaan ei tule katsomaan pyörääsi, et myöskään todennäköisesti saa sitä myytyä.

Jollet ole valmis ottamaan käytettyä vaihdossa tai vaihtamaan pyörääsi johonkin muuhun tavaraan, niin tee se selväksi heti ensi kontaktista lähtien, ettei tule turhia pettymyksiä.

Mieti oikeasti valmiiksi, mikä on haluamasi hinta, jotta voit säilyttää tavoitteen neuvottelutilanteessa. Monet käyttävät metodia, jossa hintaan jätetään tinkimisvara. Kannattaako, jos se kuulostaa jo puhelimessa liian korkealta, jotta ostaja ei edes lähde matkaan? Moni antaa suoraan sen hinnan millä myy, eikä pudota siitä. Tällöin myyjän pitää tietää mitä myy, ja että hinta vastaa pyörän kuntoa ja vuosimallia.

Valmistaudu

Valmistaudu itse myyntitilanteessa siihen, että ostaja helposti esittää kielteisiä kommentteja pyörästäsi, sillä hän tietenkin pyrkii saamaan sen halvemmalla kuin pyyntösi on. Ei kannata provosoitua asiattomista kommenteista, vaan tärkeää on säilyttää omat hermot kylminä ja muistaa, että tottakai asiakas toimii siten, se on hänen roolinsa.

Rehellisyys myynnissä on hyvä asia. Kuka haluaisi saada omalletunnolleen sen, että myy toiselle vaikkapa 10 000 euron pyörän, josta tietää, että toinen saa vain päänsärkyä. Kovalla työllä tienatuilla senttisillä haluaisi ostajana mielellään kunnon laitteen, toimivan moottoripyörän josta riittää iloa uudelle omistajalleen vuosikausiksi.