Hollantilaisveljekset Rolf ja Sjors van der Heide ovat rakentaneet varsin Art Deco -henkisen moottoripyörän, jonka kaikki mahdolliset osat ovat hiilikuitua. Tehokkaasta Aprilia RSV:n 200 hv:n V4-moottorista huolimatta katulaillisen pyörän kuivapaino on 174 kilogrammaa. Se voi kuulostaa paljoltakin, sillä kisaversiona pyörän paino on 165 kiloa. 

Kisaversion saa myös tehokkaammalla, +230 hv:n Aprilian kisamoottorilla.

Reilu 145 000 euron hinta on "hinnat alkaen ja ennen veroja", joten emme viitsi pahoittaa mieltämme ja yrittää arvailla, mitä 230 hv:n huippuversio Suomeen tuotuna tulisi maksamaan.

VanderHeiden hiilikuiturunkoinen Aprilia RSV:n V4-moottorilla varustettu Art Deco -tyylinen pyörä on melkoinen näky. Ja varmaan myös tykki, kun siitä miedoimmillaankin irtoaa yli 200 hv.

VanderHeiden hiilikuiturunkoinen Aprilia RSV:n V4-moottorilla varustettu Art Deco -tyylinen pyörä on melkoinen näky. Ja varmaan myös tykki, kun siitä miedoimmillaankin irtoaa yli 200 hv.

– Päätimme rakentaa oman moottoripyörän, koska nautimme moottoripyöräilystä, rakastamme olla edelläkävijöitä ja ajatella totunnaisista kaavoista poiketen, ja lisäksi näemme paljon mahdollisuuksia parantaa olemassaolevissa teknologioissa pysytellen, veljeksistä Sjors pohtii Faster and faster -sivuston mukaan.

– Rolf on haaveillut oman moottoripyörän luomisesta niin kauan kuin hän muistaa. Hän on ollut mukana Spykerin (hollantilainen superauto) ja Carverin ajoneuvojen suunnittelussa ja on erikoistunut hiilikuitukomposiittisuunnitteluun.

VanderHeiden hiilikuiturunkoinen Aprilia RSV:n V4-moottorilla varustettu Art Deco -tyylinen pyörä on melkoinen näky. Ja varmaan myös tykki, kun siitä miedoimmillaankin irtoaa yli 200 hv.

VanderHeiden hiilikuiturunkoinen Aprilia RSV:n V4-moottorilla varustettu Art Deco -tyylinen pyörä on melkoinen näky. Ja varmaan myös tykki, kun siitä miedoimmillaankin irtoaa yli 200 hv.

Veljekset halusivat rakentaa katulaillisen ja kiinnostavan superbiken, joka hyödyntäisi hiilikuiturakennetta ja tarjoaisi toisenlaisen jousitusjärjestelmän, sillä Rolf ei pidä juurikaan perinteisestä teleskooppietupäästä. Pyörän on suunnitellut Michiel van den Brink, joka teki 2D-mallin. Veljekset rakensivat sen pohjalta savimallin ja digitoivat tuloksen 3D-skannerilla. Pyörän yksiosainen monokokkirunko, kateosat, keinuhaarukka sekä etujousitus on tehty hiilikuidusta.

Hiilikuituosien valmistusmetodi on sama kuin Pagani Huyra - superautossa. Kaikki on käsintehtyä ja valmistuksessa käytetään kuivia kuituja. Se vaatii kärsvivällisyyttä ja innovointia valmistuksessa varsinkin vaikeiden isojen kaksoiskaartuvien osien valmistuksessa.

VanderHeiden hiilikuiturunkoinen Aprilia RSV:n V4-moottorilla varustettu Art Deco -tyylinen pyörä on melkoinen näky. Ja varmaan myös tykki, kun siitä miedoimmillaankin irtoaa yli 200 hv.

VanderHeiden hiilikuiturunkoinen Aprilia RSV:n V4-moottorilla varustettu Art Deco -tyylinen pyörä on melkoinen näky. Ja varmaan myös tykki, kun siitä miedoimmillaankin irtoaa yli 200 hv.

Veljekset kertovat käyttäneensä hiilikuitua, koska se mahdollistaa hyvin kevyen ja jäykän monokokkirungon rakentamisen. Se parantaa käsiteltävyyttä ja on myös hyvännäköinen. Valinta tapahtui sekä käytännöllisistä että kosmeettisista syistä. Pyörän käsiteltävyys oli ykkösasioita suunnittelusta lähtien.

Fior-tyyppinen etujousitus on varsin uniikki. Etu- ja takavaimentimet on asennettu linjaan, mikä mahdollistaa sen, että ne eliminoivat vastakkaisia voimia, mikä puolestaan vähentää rungon rasitusta. Jousitusjärjestelmä on patentoitu.

Veljekset suunnittelevat 25 pyörän sarjan rakentamista, joten jos hinnalla ei ole merkitystä, kannattaa varata omansa nopeasti.

VanderHeiden hiilikuiturunkoinen pyörä painaa kisakunnossa 165 kg kuivana.

VanderHeiden hiilikuiturunkoinen pyörä painaa kisakunnossa 165 kg kuivana.

Tekniset tiedot

  • 100% hiilikuitumonokokkirunko
  • 100 % hiilikuitukeinuhaarukka
  • 100 % hiilikuituinen etujousitus
  • 24 litran polttoainetankki rakennettu sisään monokokkirunkoon

Jousitus

  • Etupää: kaksoiskolmiotukivarsi linkitettynä Öhlins TTX 36 -vaimentimeen
  • Takapää: Öhlins TTX 36 -vaimennin
  • Etu- ja takavaimentimet on asennettu linjaan, mikä mahdollistaa sen, että ne eliminoivat vastakkaisia voimia, mikä puolestaan vähentää rungon rasitusta.

VanderHeiden hiilikuiturunkoinen Aprilia RSV:n V4-moottorilla varustettu Art Deco -tyylinen pyörä on melkoinen näky. Ja varmaan myös tykki, kun siitä miedoimmillaankin irtoaa yli 200 hv.

VanderHeiden hiilikuiturunkoinen Aprilia RSV:n V4-moottorilla varustettu Art Deco -tyylinen pyörä on melkoinen näky. Ja varmaan myös tykki, kun siitä miedoimmillaankin irtoaa yli 200 hv.

Paino

  • Kuivapaino: 165 kg, kilpaversio
  • Kuivapaino: 175 kg, katulaillinen versio

Moottori

  • Aprilia RSV4 65-asteen V4, 999.6 cc, 201hp (150 kW) @ 13,000 rpm
  • Optiona kisaversioon Aprilia RSV4 superbiken moottori, 230+hp (171 kW)
  • Huippunopeus: 300+km/h

Vanteet

  • Etu: 17” 5-puolainen hiilikuitua BlackStone Tek (BST) Black Star
  • Taka: 17” 5-puolainen hiilikuitua BlackStone Tek (BST) Black Star

Renkaat

  • Etu: 120/70-ZR17 Pirelli Diablo Supercorsa SC
  • Taka: 190/55-ZR17 Pirelli Diablo Supercorsa SC
  • Optiona taka: 200/55-ZR17

Asiasta lisää VanderHeiden Facebook- ja kotisivuilla.

VanderHeiden hiilikuiturunkoinen Aprilia RSV:n V4-moottorilla varustettu Art Deco -tyylinen pyörä on melkoinen näky. Ja varmaan myös tykki, kun siitä miedoimmillaankin irtoaa yli 200 hv.

VanderHeiden hiilikuiturunkoinen Aprilia RSV:n V4-moottorilla varustettu Art Deco -tyylinen pyörä on melkoinen näky. Ja varmaan myös tykki, kun siitä miedoimmillaankin irtoaa yli 200 hv.