MotoGP-sarjan promoottori Dorna on ollut tiiviisti mukana Suomen Iittiin valmisteilla olevassa KymiRing-projektissa. Hankkeen työryhmä vieraili Espanjan Aragonissa järjestetyssä MotoGP-kilpailussa, jossa he kävivät Dornan kanssa läpi sekä radan että itse kilpailutapahtuman yksityiskohtia.

– Meillä oli Dornan kanssa työviikko Aragonissa, jossa tutustuttiin sekä Aragoniin että käytiin erilaisia teknisiä ja valmistelevia asioita läpi, projektipäällikkö Timo Pohjola kertoo.

KymiRingistä tulee Pohjois-Euroopan johtava ajokoulutus- ja liikenneturvallisuus- sekä moottoriurheilukeskus. Kuva: Nita Korhonen.

KymiRingistä tulee Pohjois-Euroopan johtava ajokoulutus- ja liikenneturvallisuus- sekä moottoriurheilukeskus. Kuva: Nita Korhonen.

Dorna on jo useamman vuoden ajan halunnut saada Suomen takaisin ratamoottoripyöräilyn MM-kalenteriin.

– He ovat olleet innostuneita tästä projektista ja ovat olleet niin pitkään tässä suunnittelussa ja toteutuksessa mukana, mutta se mikä oli ilahduttavaa, oli huomata miten MotoGP:n tallipäälliköt odottavat tänne pääsyä. Lähes poikkeuksetta jokainen tuli tervehtimään ja kysymään, missä mallissa ollaan. Myös heitä odotetaan jo ensi kesänä vierailulle ja tutustumaan alueeseen, Pohjola iloitsee samalla vahvistaen Suomen kilpailun ajankohdan.

– MotoGP-kilpailu ajetaan heinäkuun jälkipuoliskolla viikko jälkeen Saksan kilpailun 2018.

Radan rakentamisen ja valmisteluiden osalta aikataulu on hyvin realistinen.

– Hommat ovat oikein hyvällä mallilla. Ollaan muutama kuukausi etuajassa, Pohjola toteaa.

KymiRing-hankkeen projektipäällikkö Timo Pohjola on tyytyväinen töiden etenemiseen Iitissä. Kuva: Nita Korhonen.

KymiRing-hankkeen projektipäällikkö Timo Pohjola on tyytyväinen töiden etenemiseen Iitissä. Kuva: Nita Korhonen.

Parhaillaan KymiRing-radalla on menossa monta eri työvaihetta.

– Raakatyö on tarkoitus saada ennen joulua valmiiksi. Ensi vuonna, kun lumet ovat sulaneet, viimeistellään pinnat ja tehdään kallistukset. Painopenkat saamme purettua ennen heinäkuuta ja pääsemme päällystämään heinäkuun alkupuolella.

Radan profiili on elänyt vielä viime viikkojen aikana hieman ja sitä on kehitetty sekä kilpailijoiden että katsojien näkökulmasta mahdollisimman mielenkiintoiseen suuntaan.

– Koko ajan on haettu sitä, että radan pitää olla haastava, sen pitää olla massatasapainoltaan oikea ja sen pitää huollollisesti toimia. Tällaisia muutoksia tehtiin pari viikkoa sitten, kun suunnittelutiimi oli koolla ja Alex Wurtz oli myöskin vierailulla täällä. Destian kanssa tehtiin hieman parantavia suunnitelmia tiettyihin kohtiin ja nämä työvaiheet on jo tehty. Hyvällä mallilla hommat ovat siis.

Lisätietoa Kymi Ringin kotisivuilta ja Moottoriurheilu.tv:n sivuilta.