– Bultaco on legendaarinen espanjalainen brändi, jolla on hieno historia takana, ja uskon vahvasti, että sen tulevaisuus on vähintäänkin yhtä loistokas. Bultacon uudet tuotteet avaavat uusia markkinoita ja uusia tapoja liikkua. Olemme jo jonkin verran tehneet markkinatutkimusta Bultaco Brincon kanssa ja palaute on uskomatonta. Brinco on aivan mahtava tuote, se täytyy itse kokea. Odotan innolla tulevaa, toteaa Oy Brandt Ab:n tuotepäällikkö Keijo Rouvali.

- Yksilön liikkuminen ja sitä kautta koko markkina on muuttunut. Sähköiset ajoneuvot tekevät tuloaan eri muodoissaan. Olemme 111-vuotias perheyritys ja haluamme olla omalta osaltamme liikuttamassa ihmisiä myös seuraavat 111 vuotta. Tämä vaatii panostusta ja rohkeutta tarttua tilanteisiin. Aiemmin tänä vuonna aloitimme Zero–sähkömoottoripyörien maahantuonnin ja nyt tehty sopimus Bultacon kanssa ovat satsaus tulevaan. Olemme vahvasti mukana alan kehittämisessä, lisää Oy Brandt Ab:n myynti- ja markkinointijohtaja Antti Rapo.

Hybridipyörä

Bultaco Brinco on tietyllä lailla sekoitus moottoripyörää ja polkupyörää. Brinco ei ole sähköavusteinen polkupyörä, vaan ennemminkin, versiosta riippuen, hybridipolkupyörä, hybridimopo tai hybridicrossipyörä. Brincossa on itsenäinen sähkömoottori, joka kuljettaa pyörää ilman polkemista jopa 100 km. Polkemalla ajaja voi vähentää akun rasitusta ja näin pidentää toimintasädettä. Bultaco Brincolla voi käytännössä siis ajaa kolmella eri tavalla: polkemalla, pelkällä sähkön voimalla tai näiden yhdistelmällä.

Brinco–mallisto

Brinco R on off-road-käyttöön tarkoitettu crossipyörä, jonka huippunopeus on reilu 60 km/h ja teho 2 kW. Tieliikennekäyttöön on tehty 3 eri mallia (Brinco R-E, C ja S), joista kustakin on 2 eri versiota.

Näistä 25 km/h kulkevat luokitellaan polkupyöriksi, ja niissä ei ole ikäraja-, eikä ajokorttivaatimusta, liikennevakuutus on kuitenkin pakollinen. Niitä koskevat samat liikennesäännöt kuin polkupyöriä.

45 km/h kulkevat versiot luokitellaan mopoiksi, joten niihin vaaditaan vähintään 15 vuoden ikä, mopoajokortti (poislukien henkilöt, jotka täyttäneet 15 vuotta ennen 1.1.2000), pakollinen liikennevakuutus, kypärän käyttö on pakollista ja pyörät on rekisteröitävä. Liikennesäännöt ovat samat kuin mopoja koskevat.

Silloin ennen: Jim Pomeroy vauhdissa Bultacolla 1973.

Silloin ennen: Jim Pomeroy vauhdissa Bultacolla 1973.

Bultacon taustaa

Toukokuun 17. 1958 Paco Bultó ja muutama hänen uskottunsa päättivät perustaa uuden moottoripyörämerkin, Bultacon. Merkki tunnettiin nimenomaan 2-tahtisten pyörien valmistajana. 1960- ja 70-luvuilla Bultaco niitti mainetta käytännössä kaikilla radoilla, missä 2-pyöräisillä ajettiin kilpaa.

Suomalaiset muistavat varmasti parhaiten Bultacon vuosilta 1976-1978, jolloin Yrjö Vesterinen voitti kolme perättäistä maailmanmestaruutta trialissa Bultacolla. Muita tunnettuja maailmanmestareita Bultacolla ovat mm. Angel Nieto (1976 ja 1977), sekä Ricardo Tormo (1978 ja 1981). 80-luvun alun jälkeen Bultaco hiipui pikkuhiljaa markkinoilta.

Toukokuun 17. 2014 Bultaco syntyi uudelleen esittelemällä virallisesti uuden mallistonsa prototyypit Lontoossa. Nyt Bultaco jatkaa siitä, mihin se viimeksi jäi: tarjoaa asiakkaille pyöriä, joissa on huomisen teknologia ja joita on hauska käyttää, kerrotaan Brandtin tiedotteessa.