Kevät on hyvää aikaa erityisesti heille, jotka ovat - varsinkin vähän hämärin aikein - myymässä moottoripyöräänsä. Jos ostaja on sokea kuin kiimainen metso, pyörän pienet puutteet jäävät helposti huomaamatta ja sievoinen rahatukko vaihtaa omistajaa molempien senhetkikseksi tyydytykseksi.

Ostajalle saattaa iskeä krapula pari päivää tai viikkoa myöhemmin, kun hän on päässyt pyörän selkään nauttimaan ostoksestaan ja huomaamaan, että jokin on mennyt pieleen. Näiden tilanteiden välttämiseksi olemme laatineet tämän kahdeksankohtaisen oppaan, jonka avulla saatat välttää pahimmat sudenkuopat.

Paitsi jos olet niin mp-kuumeen vallassa, ettet näe lukea tätä. Siinä tapauksessa voimme vain pahoitella syvästi ja toivoa parasta.

1. Osta, tämä on hyvä ja halpa!

Tämä pyörämyyjän tarjoama klassikko on samalla malliesimerkki omasta huonosta hankintatavoitteestasi. Moottoripyöräkään ei voi olla sekä hyvä että halpa. Vaikka uusi samanlainen pyörä olisi loistavan hyvä ja laadukas, niin voin kertoa, että jos se on kymmenen vuoden ajan saanut samanlaisen kohtelun kuin kaverini Jaskan Beameri, niin se ei voi enää olla hyvä. Eikä se ole edes kuntoonsa nähden halpa.

100 000 kilometriä ilman kunnollista huoltoa ja öljynvaihtoa suodattimista, venttiiliensäädöistä, akunvaihdoista, pesuista ja sen semmoisista puhumattakaan tuhoaa pyörän kuin pyörän. Lyhyempikin matka riittää.

Halpuus kostautuu, kun ensin tehdään perushuolto, jossa uusitaan kaikki mahdollinen liikkuva jarrupaloja, renkaita, ketjuja ja rattaita myöten sekä sitten, kun kone, kytkin ja muut osat alkavat takkuilla.

Jos huomaat tämän jo ostohetkellä, niin voit huokaista helpotuksesta ja käyttää säästyneet rahasi siihen, että menet ennemmin vaikka vaimon kanssa taidenäyttelyyn kuin päädyt kaupantekoon.

2. Osta tästä vähänajettu pyörä!

Jos pyörä on kymmenen vuotta vanha ja sillä on ajettu mittarin mukaan 15 000 kilometriä, niin anna palaa vaan, jos myyjä on luotettava ja antaa muunkinlaisen kuin pelkän perävalotakuun.

Jos taas ostat tuntemattomalta yksityishenkilöltä tai epäilyttävän tuntuisesta putiikista pyörän vastaavilla kilometreillä, niin jossain pitäisi kirkonkellojen alkaa kumista. Jopa siihen malliin, että korviin sattuu. Voi olla, että kun lähemmin tarkastelet pyörää, niin sekä istuin että käyttövivut maalipinnasta puhumattakaan ovat sen näköiset, etteivät ajokilometrit voi pitää paikkaansa.

Ja jos näin on, niin kannattaa mieluummin mennä vaikka oluelle tai vaimon kanssa taidenäyttelyyn kuin päätyä kaupantekoon.

3. Tällä ei ole kertaakaan kaaduttu vauhdissa, pieni naarmu katteeeseen tuli kun sivuseisontatuki petti hiekalla

Jos mp-kuumeesi on lukemissa 41 pilkku jotain astetta, et todennäköisesti huomaa, että 'pientä' naarmua on paikattu kilon köntillä lasikuitu-hartsiseosta tai plasticpaddingia ja päälle on sutaistu sanan varsinaisessa merkityksessä näön vuoksi Miranolia - pensselillä.

Jos näkisit pyörän, kun sillä ajetaan, niin todennäköisesti etu- ja takapyörä kulkevat eri uraa, eli runko on kiero kuin pohjoiskorealainen propagandaministeri.

Saattaa olla, että jo pyörää edestäpäin katsoessasi huomaat rungon vinouden, ja jos niin on, niin kannattaa mieluummin mennä vaikka oluelle tai vaimon kanssa taidenäyttelyyn kuin päätyä kaupantekoon.

4. Osta tästä säännöllisesti huollettu pyörä

Jos pyörässä ei ole mukana asianmukaisesti liikkeen leimoin varustettua huoltokirjaa, onnittelemme optimismistasi, mikäli päädyt ostotoiminteeseen. Eikä paljoa auta, jos huoltokirjaan huoltoliikkeen leimat on lyönyt Paten Patee ja Patonki -niminen firma.

Jos tunnet henkilön, joka pyörää myy ja tiedät, että hän osaa ja myös huoltaa säännöllisesti pyöränsä, niin asia on eri. Mutta moniko vain sanoo huoltavansa säännöllisesti pyöränsä itse, ja käytännössä toimii siten, että 'kaverikin sanoi, ettei sen pyörän venttiilejä tarvinnut huollossa säätää kuin vasta 70 000 kilometrin jälkeen'.

Mikäli jarruneste on mustaa ja öljy täyttökorkin kautta tikulla koestettuna muistuttaa enemmän esihistoriallista asvalttia, kannattaa mieluummin huokaista syvään ja mennä vaikka oluelle tai vaimon kanssa taidenäyttelyyn kuin päätyä kaupantekoon.

5. Näillä kumeilla ajaa vielä helposti viisi tuhatta kilometriä

Myyjän sanoilla on usein hyvin mielenkiintoisia piilomerkityksiä. Tämä tarkoittanee suomennettuna, että jos pintaa on jäljellä, vähintään toinen rengas on puhjennut jo kertaalleen. Ja kunnollisen paikkaamisen tai renkaan vaihtamisen sijasta sisälle on tursutettu paikkasprayta, jonka avulla pyörä on hädin tuskin saatu ajettua kotiin.

Toinen vaihtoehto on se, että realistisesti katsoen pintaa on jäljellä juuri kotimatkan verran - elleivät kudokset sitten jo paista läpi, kun pyörää vähän liikuttelee. Silloin tiedät kyllä, missä mennään: jollet halua heti ostaa uusia renkaita, niin kannattaa mieluummin huokaista syvään, ottaa aikalisä, ja mennä vaikka oluelle tai vaimon kanssa taidenäyttelyyn kuin päätyä kaupantekoon.

6. Tätä pyörää on pesty ja vahattu viikottain

Tässäkin väitteessä on kaksi todennäköistä sudenkuoppaa. Toinen on se, että se on pesty ja puunattu tätä kertaa varten ensimmäisen kerran kolmeen/viiteen/kymmeneen vuoteen (rastita vaihtoehto ostettavan pyörän iän mukaan) ja maalipinta on tarkemmin katsoen juuri sen näköinen, hapettunut ja väritön ankarasta myyntihetkeä varten suoritetusta pesusta, kiillotuksesta ja vahauksesta huolimatta. Silikonilla tuunattu istuin on niin liukas, että liikkeellelähdettäessä olet pudota pyörän selästä.

Toinen yhtä mieltä ylentävä mahdollisuus on se, että pyörää on perinteisen ratvakkaasti pesty viikoittain kuorma-auton pesuun tarkoitetulla painepesurilla. Täydellä paineella ja surutta lähietäisyydeltä. Tämä näkyy jo maali- ja alumiinipintojen hioutumisena. Pahempaa kuitenkin on, että paineinen vesi saattaa tunkea suoraan sähköliittimiin ja muuallekin pyörän herkkiin jalompiin osiin ja aiheuttaa sitten käynti- yms. häiriöitä aikanaan.

Mikäli näin on, tiedät kyllä, missä mennään: kannattaa mieluummin huokaista syvään, ottaa aikalisä, pohtia jotain muuta pyörää ja mennä vaikka oluelle tai vaimon kanssa taidenäyttelyyn kuin päätyä kaupantekoon.

7. Tällä pyörällä on ajettu rauhallisesti ja revittämättä, vain matkaa.

Autokauppiaiden kielellä tämä sanottaisiin siten, että 'tämä auto on kuulunut yksinäiselle 60-vuotiaalle naisihmiselle, joka ei ole koskaan ajanut tällä yli kahdeksaakymppiä'. Käytännössä tämä suomennettuna merkinnee sitä, että kyseisellä moottoripyörällä on aina revitelty täysillä sekä testattu, paljonko yli punaisen rajan moottori kiertää toiseksi suurimmalla vaihteella.

Mikäli olet jonkin verran ostohimoiltasi vielä tällä maailmalla, voit tarkastaa jalkatappien ja mahdollisen takalokasuojan tai rekisterikilven kiinnikkeen tilan: mikäli näissä on paljon kiiltäväksi hioutunutta metallia näkyvissä, vääntyilyä ja sensellaista, pyörällä on saatettu kanttailla kunnolla.

Myös takarenkaan tila konsus eturengas voi kertoa paljon. Jos eturengas on vielä uudenkarhean näköinen, mutta takarengas suditettu kaljuksi, puhuu se selvää kieltä.

Myös epämääräiset moottorin kilinät ja kolinat vähistä ajokilometreistä huolimatta ovat epäilyttäviä myyjän korupuheista huolimatta. Vaelteleva tyhjäkäyntikään ei todennäköisesti ole merkki vireästä ja ratapyörämäisestä vireestä moottorissa, vaan riskinä saattaa olla palanut ventiili tai jotain vielä ikävämpää. Onkohan pyörässä koskaan ollut ilmansuodatinta?

Mikäli näin on, saatat toki jo hieman tuskastua, mutta tiedät kyllä, missä mennään: kannattaa mieluummin huokaista syvään, ottaa aikalisä, pohtia jotain muuta pyörää sekä koko kaupanteon mielekkyyttä ja mennä vaikka oluelle tai vaimon kanssa taidenäyttelyyn kuin päätyä kaupantekoon.

8. Osta tästä pyörä, jossa on tosi hienot soundit

Mikäli myyjä puhuu jo puhelimesssa huutaen, voit epäillä pahinta. Joko hänen pyöränsä pakoputkistossa ei ole alunperinkään ollut minkäänlaisia ääntä vaimentavia elementtejä, tai aika on tehnyt tehtävänsä ja syövyttänyt ne.

Kumma kyllä, ruoste puree myös moottoripyörän pakotputkistoon ja ne vasta kalliita uusittavia ovat. Kannattaa siis katsoa sillä silmällä vaimentimia sekä ulkoa että sisältä. Jos pyörää on kymmenen vuotta putkeen säilytetty ulkona kesät talvet, voi olettaa, että ruostetta on muuallakin.

Mikäli näin on, saatat toki jo hieman tuskastua, mutta tiedät kyllä, missä mennään: kannattaa mieluummin huokaista syvään, ottaa aikalisä, pohtia jotain muuta pyörää sekä koko kaupanteon mielekkyyttä ja mennä vaikka oluelle tai osoittaa kaupantekokykyäsi menemällä mieluummin vaimon kanssa taidenäyttelyyn kuin päätyä kaupantekoon.

8+. Kaverin mukaanotto kannattaa, voitte yhdessä arvioida pyörän

Jokaisessa hyvässä palvelutilanteessa on jotain ylimääräistä, mitä asiakas, tässä tapauksessa lukija ei osaa odottaa. Me tarjoamme plussana tilanteen, jossa otat kaverisi mukaan pyörän arviointiin. Tähänkin vaihtoehtoon on syytä valmistautua.

Useimmiten hyvästä kaverista on hyötyä pyöräkaupoilla. Hän tuo viileän ja käytännöllisen järjen kriittisen äänen sekä joskus terveen annoksen kateutta mukaan ostotilanteeseen. Mutta tähänkin kannattaa suhtautua varauksellisesti. Varsinkin, jos hän on kuten Jaska, ihminen joka menettää itsehillintänsä ja todellisuudentajunsa aivan samalla tavalla kuin sinä itsekin pyöränostotilanteessa. Silloin ei auta, että teitä on kaksi sokeaa taluttamassa toisianne.

Riski huonoon kauppaan on ilmeinen, ja myyjä tietää omat menestymismahdollisuutensa heti teidänlaisenne voimakaksikon nähdessään. Pahimmassa tapauksessa teille saatetaan myydä pyörä, joka on kerännyt koko edelläesitetyn vikasarjan.

Mikäli näin on, saatat toki jo hieman tuskastua, mutta tiedät kyllä, missä mennään: kannattaa mieluummin huokaista syvään, ottaa aikalisä, pohtia jotain muuta pyörää sekä koko kaupanteon mielekkyyttä ja mennä vaikka oluelle tai osoittaa kaupantekokykyäsi menemällä mieluummin vaimon kanssa taidenäyttelyyn kuin päätyä kaupantekoon. Ehkä se vanha pyörä sittenkin riittää vielä tämän kesän?

Mikäli kauppa kuitenkin toteutuu ja uuden pyörän kanssa kotiin päästessäsi kohtaat kotoa jotenkin asiaankuulumattoman realistista kritiikkiä sekä pyörää, itseäsi että Jaskaa kohtaan, on parasta, että häivytte Jaskan kanssa vähin äänin asiasta suurempaa numeroa tekemättä oluelle, ja pysytte siellä niin kauan, kunnes tilanne on vähän jäähtynyt ja rauha maassa.

Sensijaan ehdotusta yhdessä vaimon kanssa taidenäyttelyyn menemisestä pitäisimme tässä tilanteessa selvänä itsesuojeluvaiston puutteena, joten jättäisimme sen tekemättä.

Artikkeli julkaistiin Motouutisissa alunperin 12.3.2014 ja julkaistiin nyt uudelleen lomalukemisena.