Tutkimuksen ennuste kattaa aikavälin 2016-2020. Markkinoiden koon kartoittamiseksi siinä on pyritty selvittämään langattomasti kytkettyjen kypärien määrää kaikissa maissa.

Aiemmin kypärät olivat turvavälineitä, mutta nykyään langaton Bluetooth-teknologia mahdollistaa älypuhelimien kytkemisen kypäriin, mikä nostaa langattomasti liitettävien kypärien kysyntää. Toinen tekijä, mikä vaikuttaa asiaan, on se, että Bluetooth-teknologian adoptoinnin tehostaminen on osa jälkimarkkinointialan yritysten ponnistuksia tehdä kypäristä kokonaisvaltaisia liitettäviä laitteita.

Tutkimuksessa käytetään sanaa "connected", minkä voisi kääntää esimerkiksi "kytketty", "liitetty" tai "verkotettu" sanoilla. Mikään niistä ei oikein hyvin vastaa connected-sanaa tässä yhteydessä, mutta ehkä "langattomasti liitetty" tai "kytketty" on lähin suomenkielinen vastine.

Technavion analyytikot kokevat, että seuraavat neljä tekijää johtavat langattomasti liitettävien kypärien markkinoiden kasvuun.

BMW:n heijastusnäyttö kypärässä.

BMW:n heijastusnäyttö kypärässä.

Kuolleisuus

Moottoripyöräonnettomuuksissa kuolleitten määrän kasvu johtaa teknisesti edistyneiden kypäröiden hankintaan. Tuhansia ihmisiä kuolee vuosittain mp-onnettomuuksissa, ja jos kypäröitä käytettäisiin kaikkialla, Technavio arvioi, että jopa 46 % niistä voitaisiin välttää. Lisäksi ABS-jarrut, kuolleitten kulmien assistentti sekä vakionopeuden säädin voisivat vähentää kuolleisuuden jopa kolmannekseen nykyisestä.

Technavion autoelektroniikkapuolen johtava analyytikko Siddharth Jaiswal toteaa, että "liitetyt (verkotetut?) kypärät estävät kuljettajan hermostumisen ulkoisten tekijöiden kuten älypuhelimien vuoksi sen lisäksi, että he pystyvät havainnoimaan muut ajoneuvot myös sokeista pisteistä. Täten liitettävät kypärät tarjoavat paljon lisää ajomukavuutta sekä turvallisempaa ajoa."

Lainsäädäntö

– Toinen tekijä on lainsäädäntö, jolla edistetään moottoripyöräkypärän käyttöä. (Suomessa on kypäräpakko, joten täällä se on automaatio, mutta kaikissa maissa se ei ole pakollista.) Lainsäädäntöä ei myöskään välttämättä edistetä pakottamalla kuljettajat käyttämään kypärää, joten tehokkaampien lainsäädännöllisten keinojen avulla kypäränkäyttöaktiivisuutta pystyttäneen lisäämään maissa, joissa on todella paljon moottoripyöriä kuten Kiinassa ja Intiassa, Siddharth lisää.

Vozz RS 1.0 kypärässä leuan alusta on umpinainen, jolloin kypärä on paljon tiiviimmin päässä eikä se temmo turbulenttisesti leukaa, kuten perinteiset  kypärät.

Vozz RS 1.0 kypärässä leuan alusta on umpinainen, jolloin kypärä on paljon tiiviimmin päässä eikä se temmo turbulenttisesti leukaa, kuten perinteiset kypärät.

Älypuhelimet

Älypuhelimien aiheuttama tarkkaavaisuuden harhaantuminen ajamisesta nostaa tarvetta hands-free-puheluihin liitettävän kypärän kautta. Kuten tiedämme, puhelimen käyttö on riski autolla ajettaessa, joten sitä se on erityisesti moottoripyörällä ajettaessa. Puhelimen käyttö heikentää keskittymistä olennaiseen eli ajamiseen, ja huomion herpaantuminen sekunnin murto-osaksikin voi olla kohtalokas. 

Matkapuhelinpenetraatio on joissakin maissa jo 100 %, mutta globaalisti vuonna 2015 se oli 43 %. Sen odotetaan nousevan 70 prosenttiin vuoteen 2020 mennessä.

Matkamoottoripyöräsegmentin kasvu

Yksi syy siihen, miksi moottoripyöriä hankitaan vähän, on kuljettajan väsyminen, minkä voi aiheuttaa ajankulun puute tai tylsistyminen pitkillä moottoripyörämatkoilla. Langattomasti älypuhelimeen liitetyt kypärät voivat auttaa kuljettajia sellaisissa tilanteissa mahdollistamalla musiikin kuuntelun, navigaattorin ajo-ohjeiden saamisen matkan aikana sekä tietysti hands-free-puhelujen soittamisen. Nämä auttavat kuljettajaa rentoutumaan ja pysymään virkeänä, tutkimuslaitos uskoo.

Technavion tiedotteessa lisätään vielä, että saamalla kuluttajat kiinnostumaan raskaammista ja isommista moottoripyöristä, ajomatkojen mukavuus lisääntyisi melkoisesti.

Langattomasti liitettävien kypärien markkinan vauhdittajiksi tutkimuksessa nimetään neljä toimijaa: BMW Motorrad, O’Neal, Schuberth ja Sena Technologies.

Lisätietoja tutkimuksesta Technavion kotisivulta. Oletko samaa mieltä tutkijoiden kanssa heidän näkemyksistään? Jollet, kerro oma mielipiteesi toimitukselle.

Kuvituskuva. Kuvan kypärät eivät liity juttuun.

Kuvituskuva. Kuvan kypärät eivät liity juttuun.