Ratamoottoripyöräilijä Jarno Saarinen oli lajinsa ensimmäinen suomalainen maailmanmestari vuonna 1972, ja hän kuoli kisaonnettomuudessa Monzan radalla niinkin pian kuin jo vuoden 1973 toukokuussa.

Useimmat suomalaiset lienevät yhtä mieltä siitä, että jos pitäisi nimetä yksi suomalainen mp-urheilija yli muiden, nuorena kuolleella Saarisella ei olisi haastajaa.

Saarinen edusti urallaan Turun Moottorikerhoa.

Jarno Saarisen veli Jari Saarinen kertoi YLE:lle, että etenkin Italiassa Jarnoa fanitetaan edelleen erittäin kiihkeästi. Jari myös totesi, että Jarno oli Euroopassa paljon suositumpi kuin Suomessa.

Jarno Saarinen oli MP-Sport-lehden esittelyssä vuosikymmeniä sitten.

Jarno Saarinen oli MP-Sport-lehden esittelyssä vuosikymmeniä sitten.

Pronssipatsaat Italiassa ja Turussa?

Motoclub Jarno Saarinen oli mukana perustamassa Jarno Saarisen mukaan Assisin kunnassa olevaan Petrignanoon nimettyä puistoa 2014. Tänä vuonna puistossa paljastettiin Jarnon pronssipatsas.

– Kerho on tuomassa Turkuunkin samanlaista, Jari Saarinen kertoo.

Jarno Saarisen suosiosta Italiassa kertoo sekin, että nuoria miehiä on nimetty sankarin mukaan. Moni on varmasti höristänyt korviaan tunnetuimman heistä, F1-tähti Jarno Trullin nimen kuullessaan.

Moottoripyörämuseon kesän 2016 tähti: Jarno Saarisen kisaenduro mallia 1965.

Moottoripyörämuseon kesän 2016 tähti: Jarno Saarisen kisaenduro mallia 1965.

Joukkokolari Monzassa

Saarisen kuolemaan johtanut kisa ajettiin toukokuussa 1973 Monzassa Italiassa. Saarisen lisäksi joukkokolarissa kuoli italialainen Renzo Pasolini. Rata oli vaarallinen, sillä sitä ei alun perinkään oltu rakennettu moottoripyöriä varten. Radan varrella oli kaiteita, ja Curva Grande -mutkaan oli edellisen luokan kilpailun jäljiltä jäänyt öljyä.

Radalla seurasi onnettomuuden jälkeen kaaos, eikä omaistenkaan ollut helppo saada tietoa tapahtuneesta. Kaupan päälle Suomessa oli puhelinlakko, joten kotiväelle Jarnon kuolema selvisi radiosta.

Moottoripyöräkilpailut Monzassa lopetettiin lähes vuosikymmeneksi. Ne aloitettiin uudestaan vasta vuonna 1981, ja rataa on muutettu turvallisemmaksi.

Jarno "Paroni" Saarisen seura, Turun moottorikerho juhli lauantaina 18. marraskuuta kunniakasta 90 vuoden ikää. Juhlanäyttelyssä kunniapaikalla oli seuran oman legendan kalustoa.

Jarno Saarinen valittiin MotoGP Hall of Fameen heinäkuussa vuonna 2009.