Mondo Ride -taksikutsuohjelman tausta on mielenkiintoinen esimerkki nykyaikaisesta ohjelmistosuunnittelusta ja sen käytännön toteutuksesta. Mondo Ride on perustettu Romaniassa, mutta se toimii Dubaissa. 

Moottoripyörätaksin eli boda bodan suosio on kasvanut juuri sen vuoksi, että se ketterämpänä pystyy selättämään vilkkaitten kaupunkien ruuhkat. Suosion kasvu on myös syynä siihen, miksi Mondo Ride on julkistanut oman palvelunsa myös mp-taksimarkkinoille. Se pyrkii keräämään oman osuutensa kakusta.

Mondo velottaa palvelusta 25 sikäläistä shillinkiä kilometriltä 50 shillingin perusmaksun päälle. Minimimaksu palvelusta on 100 shillinkiä.

Uuden palvelun mukaan tulo haastaa perinteisen Safaricomin tarjoaman Sendyn, joka tarjoaa samantyyppistä taksikutsujärjestelmää.

Mondo rekrytoi paraikaa kuljettajia, muttei kerro heidän määräänsä, kuten ei myöskään sitä, paljonko provisiota se veloittaa kuljettajiltaan.

Kilpailija Sendy veloittaa 200 shillinkiä alle 7 kilometrin matkoista ja pidemmistä 30 shillinkiä kilometriltä. Sendyllä on yli tuhat kuljettajaa Nairobissa ja sen ympäristössä, ja se aikoo laajentaa myös Kisumusuun ja Mombasaan elokuussa.

Markkinat ovat ilmeisesti isot, sillä viime kuussa julkaistiin myös puhtaasti mp-taksien kutsuun tarkoitettu BodApp-ohjelmisto, ja lisäksi intialainen vastaavia palveluja tarjoava yritys on suunnitellut avaavansa palvelunsa myös 45 miljoonan asukkaan Keniassa.

Sanfranciscolainen Uber rantautui Keniaan jo tammikuussa 2015, ja siitä lähtien tämäntyyppisten palvelujen suosio on kasvanut. Myös autopuolella pyritään vastaamaan kilpailuun. Tämä on johtanut myös hintasotaan Mondo Riden ja Uberin välillä. Viimemainitulla on yli 4000 kuljettajaa maassa.

Taksikutsuyritykset ovat myös joutuneet tukkanuottasille maan hallituksen kanssa, koska tämä ei haluaisi niiden ottavan kyytejä pääkaupungin businessalueilla.

Asiasta kertoi ensin All Africa. Kenian valuutasta sen verran, että tätä kirjoitettaessa voimassa olevilla valuuttakursseilla 100 Kenian Shillinkiä on noin 0,92 euroa.