Continental esittelee palettinsa Las Vegasin kuluttajaelektroniikkamessuilla tammikuun 5. - 8. päivä 2017.

Koko auto- ja moottoripyöräalan teollisuus on Continentalin mielestä vallankumouksen kourissa, ja yritys haluaa aktiivista roolia sen tulosten muotoilemisessa. Avainasemassa ovat ajoneuvojen verkottuminen sekä toisiinsa että pilveen.

Autopuolen uusia palikoita ovat auton sisään rakennetut biometriset tunnistusjärjestelmät. Pelkkä avain ei enää tulevaisuudessa riitä siihen, että kuljettaja saa auton käyntiin, vaan tarvitaan esimerkiksi sormenjälkitunnistus. Tunnistusta voidaan vielä vahventaa auton sisään sijoitetun kamerajärjestelmän suorittamalla kasvotunnistuksella.

Pilvipalvelussa sovellukset ovat aina ajan tasalla

Continentalin pilvipalvelu vie kaikki ohjaamosssa käytettävät sovellukset pilveen, jolloin ne ovat aina ajan tasalla ja uusia ominaisuuksia voidaan lisätä palveluun koko ajan. Html 5 -kielen käyttö mahdollistaa käyttöjärjestelmäriippumattomat sovellukset, mutta mahdollistaa myös sen, että dataa voidaan näyttää eri resoluutioilla eri näyttölaitteissa, jolloin järjestelmä palvelee autonvalmistajia erilaisissa autoissa ja sovelluksissa.

Pilvipalvelu myös toimii kuljettajan digiassistenttina. Se analysoi kuljettajan tapoja eri vuorokauden ja viikonaikoina ja siltä pohjalta valitsee esimerkiksi kuljettajan suosikkiradioaseman aamulla matkalla töihin. Myös muut sovellukset voidaan optimoida samalla tavoin: jos kuski menee joka keskiviikko salille treenaamaan töiden jälkeen, navigaattorilla voidaan näyttää paras reitti, kun auto käynnistetään.

Älykäs tuulilasi voi puolestaan himmentyä digitaalisesti juuri siltä kohtaa, mistä aurinko paistaa sisään. Myös tämä ominaisuus on riippuvainen kuljettajasta ja hänen mieltymyksistään sekä määräytyy hänen tunnisteidensa mukaan.

Myös "mittaristo" on menossa uusiksi. Continental puhuu 3D-näyttöpinnasta, joka kolmiulotteista kuvaa muodostaessaan helpottaa informaation hahmottamista ja tuo laatua ja designia perinteisiin näyttöihin verrattuna.

Continentalin kehittämää sensoriteknologiaa ympäristön luotettavaksi havainnoimiseksi.

Continentalin kehittämää sensoriteknologiaa ympäristön luotettavaksi havainnoimiseksi.

3D-liikenneturvaa muille tielläliikkujille

Continental kehittää auton ympärille kolmiulotteista sensorijärjestelmää, joka seuraa ja monitoroi liikenneympäristöä koko ajan eikä sisällä mekaanisia komponentteja. Teknologiaa on jo testattu ilmailun saralla, ja se tarjoaa paljon täydellisemmät ja yksityiskohtaisemmat näkymät ajoneuvon ympärille sekä yöllä että päivällä, ja toimii luotettavasti kaikissa sääolosuhteissa.

Järjestelmä, jota Continental kutsuu 3D Flash LIDARiksi, täydentää yritystä sen tavoitteissa kohti edistyneitä kuljettajaa avustavia järjestelmiä sekä lopulta autonomisesti ajaviin autoihin.

Continental uusiin järjestelmiin kuuluvat myös Assisted & Automated Driving Control Unit (ADCU) sekä Zonar. Edellämainittu on tarkoitettu helpottamaan auton sisäisten ja turvajärjestelmien keskustelemista keskenään sekä koordinoimaan sitä. Zonar puolestaan on älykästä liikenteenohajusteknologiaa joka on tarkoitettu nopeuttamaan ja järkeistämään liikenne-, tavara- ja matkustajavirtoja.

Pilvi- ja parvi/joukkoäly tuovat motoristille tiedon reitin tapahtumista ja mahdollisista ongelmista.

Pilvi- ja parvi/joukkoäly tuovat motoristille tiedon reitin tapahtumista ja mahdollisista ongelmista.

Joukkoälyä moottoripyörille: eHorizon

Continentalin vastaus moottoripyöräilyn tekemiseen turvallisemmaksi ovat verkottuneet moottoripyörät ja niiden sekä muiden ajoneuvojen tarjoaman datan hyödyntävä elektroninen horisontti, eHorizon.

Continental kehittää järjestelmää, joka heidän tiedotteensa mukaan tarjoaa jaetun sovellusalustan moottoripyöräilijöiden yhteisöille, ja antaa motoristeille mahdollisuuden jakaa tärkeää reitti-informaatiota.

Tässä järjestelmässä Continental käyttää joukko- eli parviälyä, joka jatkuvasti täydentää taustalla digitaalista kartastoa täsmällisellä ja ajantasaisella informaatiolla.

Myös tämä järjestelmä hyödyntää pilveä, mihin materiaali työstetään, ja laitetaan kaikkien motoristien saavutettavaksi. Tämä varmistaa sen, että kuljettajia informoidaaan etukäteen olosuhteista heidän reittinsä varrella, oli kysymys sitten tietöistä, ruuhkista, onnettomuuksista, öljystä tiellä tai muusta vastaavasta. Tavoitteena on joka tapauksessa parantaa kaikkien tielläliikkujien turvallisuutta.