Yamahan lehdistötiedotteen mukaan Keinosuke 'Keino' Sasaki rakentaa pyörän XJR 1300:n 98 hevosvoimaisen ilmajäähdytteisen nelisylinterisen rivimoottorin pohjalta. Sasaki rakentaa pyörän muutaman seuraavan kuukauden mittaan New Yorkin työpajallaan. Rivinelikko on rakentelun pohjana Keinolle uusi tuttavuus, silä normaalisti hän työstää amerikkalaisia V2:sia.

Yamahan ja Keinon tavoitteena on rakentaa retrovintagepyörä, joka kohtaa suorituskyvyn, Yamahan tiedotteessa kerrotaan.

Keinosuke 'Keino' Sasaki työkohteen kimpussa.

– Meidän tavoitteemme ja fokuksemme on painottaa kauniin ilmajäähdytteisen moottorin ulkonäköä, Keino kertoo. – Avain alustakomponentit kuten runko, polttoainetankki ja etupää suunnitellaan, rakennetaan ja modifioidaan sen mukaan. Valmis pyörä tulee noudattamaan Yamahan urheiluperinnettä korostavaa visiota ja samalla siihen sekoittuu minun oma, henkilökohtainen pyöränrakennuksen filosofiani.

'Noin se menee!'

– Minulle tämä on ainutlaatuinen tilaisuus tuoda mukaan vintage-elementtejä Yamahan historialliseen, suorituskykyiseen brändiin. Keskityn samalla tuomaan esille tämän pyörän mekaanisen kauneuden.

Valmiita näkemyksiä takapihan rakentelijoille

Yamahalla tunnistetaan, että monet innokkaat motoristit uneksivat rakentavansa oman kustomoidun moottoripyöränsä. Tehdäkseen tästä unelmasta otta, Yamaha on muutaman viime vuoden aikana työskennellyt kaikkein ikonistisimpien ja lahjakkaimpien moottoripyöränrakentajien kanssa. Näissä hankkeissa modernit Yamaha-mallit on muunnettu takapihalla rakennettujen erikoispyörien näköisiksi. Joillekin malleille rakentaja on jopa tuottanut uniikkeja muutoskittejä myyntiin asti.

'Hmm.'

Yamaha on näissä rakenteluhankkeissa tehnyt yhteistyötä mm. Deus and Wrenchmonkeesin kanssa ja pohjapyörinä ovat olleet juuri XJR 1300 ja SR 400. 

Keino valittiin mukaan tekemään Yamahalle custom-pyörä, koska hänen lapsena saamansa ensivaikultemat moottoripyöristä tulivat Yamahoista.

– Minulle tämä oli kunnia, sillä erityisesti ensimmäinen moottoripyöräni oli Yamaha TY125. Keino syntyi ja kasvoi Fukuokassa Japanissa ja aivan ensimmäiset moottoripyöriin liittyvät muistot koskivat hänen isänsä Yamaha 650:ntä. Hänen ensi piirroksensa koskivat tätä pyörää, niissä oli vain ohjaustanko ja satula oli muutettu niin, että lapsikin olisi kyennut ajamaan sillä.

11 vanhana hän sai ensimmäisen moottoripyöränsä, Yamaha TY 125 kurapyörän. Hän työskenteli aikansa Indian Larryn ja Paul Coxin American Dream Machinessa Manhattanilla. Lopulta hän perusti oman yrityksen, Keino Cyklesin Brooklyniin New Yorkiin.

Hyvä tästä tulee.