Viimeisen kymmenen vuoden aikana moottoripyöräilijöiden liikennekuolemien määrä on lähes puolittunut. Ennakkotietojen mukaan viime vuonna tieliikenteessä menehtyi 16 motoristia ja loukkaantui 426.

Edellisvuoteen verrattuna moottoripyöräilijöiden kuolemien määrä on laskenut viidenneksellä ja loukkaantuneiden määrä 14 prosentilla. Kaikista tieliikenteessä menehtyneistä ja loukkaantuneista moottoripyöräilijöitä oli seitsemän prosenttia, Liikenneturva toteaa.

Kuten oheisesta kuvasta näkyy, peräkkäisten vuosien tarkastelu ei anna oikeaa kuvaa kuolemaan johtaneiden onnettomuuksien kehityksestä, koska vuosittaiset heitot ovat suurehkoja. Sen sijaan 10 vuoden tarkastelussa kuva on realistisempi, motoristien kuolinonnettomuuksien määrä on Suomessa vähenemässä.

Tieliikenteessä kuolleet ja loukkaantuneet moottoripyöräilijät 2007-2016.

Tieliikenteessä kuolleet ja loukkaantuneet moottoripyöräilijät 2007-2016.

– Kehityssuunta on oikea. Etenkin nuorten turvallisuustilanteen parantumisessa voi nähdä turvallisuusmyönteisten asenteiden ja valintojen juurtumista. Omat valinnat ovat tärkeä osa jokaisen motoristin turvallisuutta, riippumatta kuljettajan kokemuksesta tai ajotaidoista, Liikenneturvan koulutusohjaaja Toni Vuoristo kommentoi.

Liian suuri nopeus kostautuu

Kolme neljästä moottoripyöräilijän kuolonkolarista ja loukkaantumisista puolet tapahtuu taajaman ulkopuolella. Ulosajojen osuus näkyy edelleen suurena. Neljä kymmenestä menehtyneestä ja kolmannes loukkaantumisista tapahtui ulosajoissa. Toinen merkittävä onnettomuustyyppi on kohtaamisonnettomuus.

– Tilannekuva on sikäli ennallaan, että vakavat moottoripyöräonnettomuudet ovat edelleen pääosin yksittäisonnettomuuksia ja ne tapahtuvat miehille. Onnettomuuksien taustalla näkyy tilanteeseen sopimaton nopeus ja turha riskinotto. Mutkasta selviämiseen tarvitaan muutakin kuin pyörän hallintataitoja. Jos nopeus on omiin taitoihin nähden liian suuri, on jäljellä enää huonoja vaihtoehtoja, Vuoristo väittää.

Tieliikenteessä kuolleet motoristit ikäryhmittäin.

Tieliikenteessä kuolleet motoristit ikäryhmittäin.

Taajamissa näkyvät samat onnettomuustyypit. Kuolemantapauksista puolet oli kohtaamisonnettomuuksia ja joka neljäs ulosajoja.

– Niin taajamissa kuin taajaman ulkopuolellakin mahdollisen onnettomuuden sattuessa vammoja ehkäisee ja niiden vakavuutta vähentää kunnolliset ajovarusteet. Asianmukaisiin ajovarusteisiin kuuluu kypärän lisäksi kunnon ajotakki, myös ajohousut, -saappaat ja -hanskat lisäävät suojaavuutta. Valikoimista löytyy myös motoristeille suunniteltuja rintapanssareita ja airbag-liivejä, Vuoristo esittelee.

Onnettomuuksien kohdalla motoristeille sattuneet vakavat loukkaantumiset on alettu tilastoinnissa huomioida erikseen vasta vuodesta 2014 alkaen.

Tieliikenteessä loukkaantuneet motoristit ikäryhmittäin.

Tieliikenteessä loukkaantuneet motoristit ikäryhmittäin.