MV Agustalla on ollut ongelmia suurten velkojen ja kassavirran kanssa. Ongelmien summana merkillä ei ollut yhtään uutta pyörää näytillä EICMA:ssa 2016. Pääjohtaja Giovanni Castiglionin mukaan luvassa on tämän vuoden mittaan yksi uusi malli ja ensi vuonna kaksi.

Asphalt & Rubber uumoilee, että luvassa on uusi nelisylinterinen vuosimallin 2018 Brutale Milanossa marraskuussa, mutta muitakin vaihtoehtoja on, niistä alempana lisää.

MV Agusta ilmoitti yhteistyöstä venäläisen investointialan yrityksen Black Oceanin kanssa lokakuussa 2016. Sopimus sinetöitiin viime kuussa. Motorcyclenewsille antamassaan haastattelussa Castiglioni kertoi, että Black Oceanilla on intohimoa moottoriurheilua ja erityisesti MV Agustaa kohtaan, joten kysymys on asiasta, joka menee pelkkää liiketoimintaa syvemmälle. MV Agustalle se on merkittävää siksi, että se varmistaa yrityksen taloudellisen stabiiliuden.

Käytännössä se tarkoittaa sitä, että vareselaisella yrityksellä on riittävän iso kassa, että se tyydyttää sekä alihankkijoita että pankkeja ja varmistaa sen, että tuotanto pystyy pyörimään taas täysillä.

Castiglionin suku osti MV Agustan takaisin Harley-Davidsonilta 2010. Siitä vuoteen 2015 mennessä yritys oli kasvattanut tuotantoaan 2000 kappaleesta 9000:een. Castiglioni myöntää, että kasvuvauhti oli liian kova ja yritys joutui maksuvalmiusongelmiin. Yritys investoi viiden vuoden aikana 90 miljoonaa euroa uusien mallien kehittämiseen ja kasvatti sinä aikana mallistonsa kahteenkymmeneen.

Tilauskirjat täynnä?

Maksuvaikeuksien myötä yritys ei myöskään pystynyt valmistamaan niin paljon pyöriä kuin asiakkaat olisivat halunneet. Vuonna 2016 valmistus jäi edelleen alle kysynnän, mutta nyt vapaaehtoisesti.

– Meillä on iso määrä tilauksia toimitettavana, joten toimimme täydellä kapasiteetilla. Vaikka emme valmistakaan niin paljon pyöriä kuin asiakkaat haluaisivat, niin asialla ei ole mitään tekemistä taloutemme kanssa, Castiglioni väittää.

Pahin virhe oli kuitenkin tuotannon liian nopea kappalemääräinen kasvattaminen. Yritys ei aio enää toistaa sitä virhettä eikä myöskään liian laajaa mallivalikoimaa tarkoituksena laajentaa asiakaskuntaa ja kasvattaa kysyttää. Samalla oli päässyt unohtumaan se, mitä MV Agusta on - eksklusiivisuutta, eli harvojen herkku ja ilo.

Tällä hetkellä mallivalikoimaa on supistettu 20:stä kahdeksaan, mutta yritys investoi myös uusiin tuotteisiin.

Vaikka MV ei vahvistakaan asiaa, niin malliston lippulaiva F4 on varmasti uusimisen tarpeessa, sillä sen moottori ei vielä ole Euro 4 yhteensopiva. Castiglioni on myös aiemmissa kommenteissaan korostanut sitä, että se pyrkii painottamaan myyntiään isompiin, nelisylinterisiin malleihin, koska niistä saatava kate on parempi.

Mutta toisaalta hän on myös todennut aiemmin, ettei rahaa uuden superbiken kehittelyyn ole. Siksi 1200-kuutioinen Brutale on todennäköisin vaihtoehto.

Toinen uusimisen tarpeessa oleva malli on F3. Taitaa olla niin, että yksikään MV:n moottoreista ei vielä ole Euro 4 -yhteensopiva. Kolmas vaihtoehto yhdeksi tulevista uusista malleista voisi olla Brutale 800, joka on merkin myynnin kannalta keskeinen.

Lue myös nämä:

MV Agusta karsii kuluja - USA:n toiminta yhteistyökumppanille

MV Agusta: "Ei rahaa uuden superbiken kehittelyyn"

Onko tässä maailman hienoin vai karsein kustomoitu MV Agusta?