– Intiassa hallitus sijoittaa massiivisia rahamääriä aluekehitysohjelmiin maan sisällä sekä suuriin tienrakennushankkeiisiin, mikä puolestaan johtaa moottoroitujen kaksipyöräisten kysynnän kasvuun, kertoi Hero MotoCorpin edustaja Times of Indialle.

17,7 miljoonan kaksipyöräisten myynti tarkoittaa 48 000 kappaleen päivämyyntiä. Sama määrä Suomessa myydään tämänhetkisellä vuosimyyntimäärällä mitattuna 15 vuodessa.

Kiinan myynti oli 16,8 miljoonaa kappaletta. Myyntiluvun vahvistavat sekä Intian että Kiinan autoteollisuuden edustajat.

Työmatkoja ajavat naiset

Tulotason nousun ja maaseutualueiden parantuneen infrastruktuurin lisäksi yksi iso syy myynnin kasvuun ovat olleet naiset, jotka ajavat työmatkansa kaksipyöräisellä. Heidän mielestään automaattivaihteisella skootterilla on helppoa luikahtaa ohi ruuhkien kaoottisessa kaupunkiliikenteessä. Hondalla, joka johtaa skoottereiden myyntitilastoa, on naisasiakkaiden osuus niinkin korkea kuin 35 %.

Markkina Kiinassa on taantunut muutaman viime vuoden aikana. Osittain kyse on nopeasti kasvaneesta automyynnistä ja sitten taas rajoituksista kaksipyöräisten käytölle suurimmissa kaupungeissa. Kiinan markkina on laskenut muutaman vuoden takaisesta noin 25 miljoonan kappaleen vuosimyynnistä. Toisaalta sähköisten kaksipyöräisten myynti on kasvanut Kiinassa vauhdilla.

Kolmanneksi suurin kaksipyöräisten markkina on Indonesiassa, missä myynti on noin 6 miljoonaa kappaletta. Myös siellä kysyntä on hiipunut 6,5 miljoonan pyörän huippulukemista.

Mitä tulossa?

Mitä sitten seuraavaksi tapahtuu Intiassa kaksipyöräisten markkinoiden osalta? Tarve liikkumiseen on erittäin suuri ja samalla se on yksi maailman nopeimmin kehittyvistä talouksista Intian Hondan edustajan kommentin mukaan. 

Paremmat rahoitusehdot, uudet ja polttoainetehokkaammat mallit, sekä nouseva tulotaso ovat nostaneet myyntiä samoin kuin uudet sähköisen kaupan toimintamallit.

Metropoleissa ja suurimmissa kaupungeissa myyntiä auttaa myös valtava liikenne. Ihmiset ostavat kaksipyöräisiä ruuhkien välttämiseksi vaikka heillä olisi autokin. Liikennekaaoksessa on hankala liikkua, ja vielä vaikeampaa on löytää parkkipaikka. Monessa taloudessa ostetaan toiseksi kulkuvälineeksi moottoroitu kaksipyöräinen.

Kasvu jatkunee Intiassa vielä ainakin muutaman vuoden ajan 9-11 % vuosivauhdilla.

Paitsi työmatkakulkuneuvoja, myynti vetää myös isommilla ja kalliimmilla pyörillä. Royal Enfield, joka myy intialaisittain kalliimpia pyöriä kasvaa 30 % vuosivauhdilla ja on kasvattamassa tuotantokapasiteettiaan.

Myös premium-merkkien myyjät kuten Triumph, Ducati ja KTM sekä Harley-Davidson ovat hakeutuneet tai hakeutumassa entistä vakavammin Intian markkinoille. He uskonevat, että ruokahalu kasvaa syödessä sitä mukaa kuin tulotaso nousee. Erityisesti Triumph on jo menestynyt hyvin Intian markkinoilla, jossa se on vuoden 2013 jälkeen myynyt yhteensä yli 4000 pyörää.