Gogoro 2 Smartscooter eli älyskootteri tulee saataville Taiwanissa tänä kesänä ja muilla markkinoilla vuoden 2017 loppupuolella. Gogoron järjestelmän etuna on se, että kun ajat skootterilla jossain, ja akut näyttävät olevan lopuillaan, voit älypuhelimesta tarkastaa, missä on lähin akkujen vaihtoasema, ja käydä vaihtamassa akut. Vaihtoon kuluu vain muutamia sekunteja per akku.

Järjestelmä on kätevä siellä, missä akkujen vaihtoasemia on olemassa tai kotona, jos sinulla on toiset akut - skootteriin menee kaksi kompaktia akkua - mutta vaihtoasemien ulkopuolella ongelmat ovat samat kuin joka paikassa muuallakin sähkömoottoripyörien kuljettajilla ovat.

Gogoro 2

Gogoron uusia ominaisuuksia ovat mm. entistä suurempi ja mukavampi istuin kahdelle, sekä istuimen alla tavaratilaa jopa kahdelle kypärälle.

Gogoro 2:ssa on isompi tavaratila. Pikavaihdettavat akut on sijoitettu tavaratilan etuosaan.

Gogoro 2:ssa on isompi tavaratila. Pikavaihdettavat akut on sijoitettu tavaratilan etuosaan.

 

Gogoro 2:ssa on myös tehokkaampi 6,4 kilowatin sähkömoottori. Kakkosen huippunopeus on 90 km/h ja toimintasäde parhaimmillaan 110 kilometriä latauksella. Valittavissa on Smart ja Sport-ajomoodit, joista viime mainittu tarjoaa paremman huippunopeuden ja kiihtyvyyden ja Smart-moodi taas pidemmän ajomatkan.

Akseliväliä on kasvatettu 1306 millimetriin, joka puolestaan mahdollistaa istuimen kahdelle ja paremmat tavaratilat sekä ajo-ominaisuudet.

Pyörässä on myös linkitetyt jarrut, mikä lisää jarrutuksen turvallisuutta.

Gogoro 2:ssa on uudet LED-ajovalot sekä uusi iOS:ssä ja Androidissa toimiva mobiilisovellus. Pyörää on myös käytännössä mahdotonta varastaa, jos biometrisen tunnistuksen eli sormenjälkitunnistuksen toiminto tai PIN-koodi on aktivoitu.

Mittaristo.

Mittaristo.

 

Pyörä on personalisoitavissa eri optioiden avulla. Gogoro 2:sta luvataan hinnat alkaen veroineen Taiwanissa 1157 euron hintaan, mikä ei kuulosta lainkaan pahalta. Mallia saa myös enemmän räätälöitävänä Gogoro 2 Plussana.

Gogoron ensimmäinen versio esiteltiin EICMA:ssa 2015. Taiwanissa latausasemia on 350, ja niitä pitäisi olla vuoden loppuun mennessä jo 500. Tiiviissä kaupunkiympäristössä akkujen vaihtoasemien verkosto on loistava ajatus. 

Euroopassa Gogoro on rantautunut jo Berliiniin, missä Coup Mobilityllä on käytössään 1000 Gogoroa, jotka ovat halukkaiden vuokrattavissa. Pariisiin pitäisi rantautua tänä kesänä 600 Gogoron armeija.

Gogoro 2

Gogoro 2

Kaikkiaan Gogoroja on tähän mennessä myyty yli 21 500 kappaletta, kerrotaan Gogoron tiedotteessa.

Lisää aiheesta Gogoron kotisivuilla

Aiheesta aiemmin:

Uusi sähköskootteri, jota ei voi kytkeä latauskaapeliin

Tutkimus: sähkömoottoripyörien ja -skoottereiden myynti yllättävän suurta ja kasvu vakaata

Gogoron pikavaihdettavat ja kompaktit akut.

Gogoron pikavaihdettavat ja kompaktit akut.

Akkujen vaihtoasema. Perusidea on, että palveluntarjoaja voi sijoittaa sen vaikkapa marketin pysäköintihalliin.

Akkujen vaihtoasema. Perusidea on, että palveluntarjoaja voi sijoittaa sen vaikkapa marketin pysäköintihalliin.