Käytännössä BMW:n suosittujen R1200 GS ja GS Adventure-mallien ongelma aiheutuu siitä, että valmistaja on päätynyt etupään rakenteessaan käyttämään iskunvaimentimen / teleskooppien yläpään sulkevassa rakenteesa kiinteää, prässättyä holkkia perinteisen kierteistyksen sijaan. Rakenteessa on käytetty myös kumitulppaa, ja kun tämä kokonaisuus terävässä töyssyssä rikkoutuu, seurauksena on öljyvuotoa vaimentimesta sekä ohjauksen vähittäinen muuttuminen yhä kiemurtelevammaksi.

Ensimmäinen oire on metallin kalina ohjauksessa.

Pahimmassa tapauksessa yläputket irtoavat liitoksistaan kokonaan. Kyse on ilmeisesti jonkin asteen suunnitteluvirheestä. Oheisen valokuvan perusteella asian ehkä ymmärtää helpommin.

Ainakin yksi tapaus on tiedossa, jossa kahden peräkkäisen iskun jälkeen rikkoutuminen on aiheuttanut välittömän kaatumisen ja vakavan loukkaantumisen. Seurauksena oli murtunut olkapää, 10 murtunutta kylkiluuta sekä puhjennut keuhko, kertoo IOL.com.

BMW Motorrad on päätynyt käyttämään sanaa "huoltokampanja" ikävän kaiun saaneen "takaisinkutsun" sijasta. Loppukäyttäjän kannalta ero on siinä, että takaisinkutsutilanteessa valmistajan on pakko tarkastaa jokainen potentiaalisesti viallinen ajoneuvo. Nyt osallistuminen on ikäänkuin vapaaehtoista. Samalla valmistajan ei tarvitse ilmoittaa, montaako ajoneuvoa ongelma koskee. Tämäntyyppinen ongelma saattaisi myös johtaa kaikkien vesi-Gessujen ajokieltoon kunnes ongelma on korjattu.

Etuputkien ongelmakohta. Tässä pahin mahdollinen skenario oheiselta videolta.

Etuputkien ongelmakohta. Tässä pahin mahdollinen skenario oheiselta videolta.

Joka tapauksessa ongelma lienee todellinen, sillä BMW on ilmoittanut, että kaikki tähän mennessä valmistetut R 1200 GS ja GS Adventure-malliset pyörät on saatava valtuutettuun huoltoon tarkastettavaksi mahdollisimman pian. Ja mikäli aihetta on, ongelma hoidetaan asentamalla päivitysosat paikalleen veloituksetta.

Raportteja etupään ongelmista on ollut liikkeellä maailmanlaajuisesti ja BMW:n hidas reagoiminen on herättänyt ärtymystä. Ongelman vakavuuden ja BMW:n hitaan toiminnan vuoksi on myös perustettu webbisivut, BMWFatalFlaw.com, jossa voi käydä allekirjoittamassa addressin aiheesta BMW:lle.

BMW on ottanut asiaan kantaa Facebook-sivuillaan, joissa se kertoo huoltokampanjasta. Tässä viesti kokonaisuudessaan englanniksi:

“BMW Motorrad 30. kesäkuuta kello 19:03 · 

Service Campaign R 1200 GS and R 1200 GS Adventure

As part of a service campaign, BMW Motorrad is checking the fixed fork tubes of the front forks on motorcycles of the R 1200 GS and R 1200 GS Adventure models for the production period November 2013 - June 2017.

BMW Motorrad has determined during ongoing field observations that the fixed fork tube of the specified models can suffer preliminary damage due to unusual incidents with momentary high stress without the user noticing the damage, e.g. through changed drivability. Such high stress can be caused e.g. when driving over an obstacle, during a fall or when driving through deep potholes with unvarying speed. Preliminary damage to the front wheel rim is also not unusual in such cases, but need not be necessarily present. Potential preliminary damage to the fixed fork tube manifests itself through a gap between the pipe and the pressed in top seal plugs. For the check, the rubber grommet mounted in this position must be pushed down.

BMW Motorrad has therefore decided to check the above-mentioned vehicles and repair them if required. The owners of the affected motorcycles will be informed by BMW Motorrad. The service campaign is free of charge for customers.

Best regards,

BMW Motorrad Team”

Alla ajotilanteessa loukkaantumiseen johtanut etupään rikkoontuminen.