Liikenneympyrät saattavat aiheuttaa harmaita hiuksia, mutta ajaminen niissä on varsin yksinkertaista, kun muistaa kiertoliittymässä ajamisen perusasiat ja muut liikennesäännöt.

– Liikenneympyrähän on oikeastaan vain sarja risteyksiä. Omaa ja muiden ajamista voi helpottaa huomattavasti sillä, että käyttää vilkkua ajoissa ja oikeassa paikassa sekä muistaa väistämissäännöt, toteaa Liikenneturvan yhteyspäällikkö Tapio Heiskanen.

Ympyrään mentäessä on väistettävä siellä jo olevaa liikennettä sekä kevyttä liikennettä, eli kävelijöitä, pyöräilijöitä ja mopoilijoita. Selvyyden vuoksi ympyrä on varustettu lähestyvistä suunnista väistämisvelvollisuudesta kertovalla kärkikolmiolla.

Ympyrästä poistuttaessa on vielä väistettävä suojatiellä tai pyörätien jatkeella kulkevia normaalin väistämissäännön mukaan, aivan kuten kääntyisi tavanomaisessa risteyksessä.

Vilkku oikeaan käyttöön

Suuntavilkun oikea käyttö liikenneympyrässä varmistaa liikenteen turvallisuuden ja sujuvuuden. Isommissa liikenneympyröissä voi lisäksi olla useampia ajokaistoja, jolloin kaistaa vaihdettaessa on näytettävä vilkkua.

– Poistuttaessa ympyrästä laitetaan vilkku oikealle heti edellisen liittymän jälkeen tai ensimmäisestä liittymästä käännyttäessä jo ennen ympyrää. Tällöin muut liikkujat voivat ennakoida tekemisiäsi hyvissä ajoin, kertaa Heiskanen.

Liikenneympyröiden erityisiä vaaranpaikkoja ovat autojen ja kevyen liikenteen risteämispaikat sekä tullessa ympyrään että poistuttaessa sieltä.

– Väistämisvelvollisen ajoneuvon kuljettajan on muistettava huomioida jalankulkijat ja pyöräilijät sekä ennen että jälkeen liikenneympyrän. Kannattaa siis ehdottomasti unohtaa kilpa-ajo, eikä yrittää väkisin ehtiä ympyrään ennen siellä jo olevaa ajoneuvoa. Hereillä pitää olla erityisesti kevyen liikenteen suhteen, toivoo Heiskanen. 

Toimituksen kommentti: Motouutisten toimitus toivoisi vielä Liikenneturvalta moottoripyöräilijöiden huomioimista kaikessa materiaalissaan, sillä tässäkin hyvässä tietoiskussa on jälleen kerran käsitelty polkupyöräilijät, jalankulkijat ja autot, mutta mopedeja ja moottoripyöriä ei näy edes näön vuoksi missään.

Ongelma on siinä, että sitä mitä ei käsitellä, ei ole olemassa. Kääntäen: mikäli tässäkin tietoiskussa olisi visuaalisesti ollut nähtävissä mopedi ja moottoripyörä, olisi se signaali autoilijoille ja muille tielläliikkujille, että moottoripyöräilijät ja mopoilijat oikeasti ovat mukana liikenteessä luonnollisena osana liikenneympäristöä.

Toki samalla olisi voitu myös kertoa se, mikä joillekin autoilijoille on vierasta, että moottoripyörän rinnalla ei saa ajaa yksikaistaisessa liikenneympyrässä. Se on hengenvaarallista - moottoripyöräilijälle.