Yamaha Niken

Yamahan erikoisin uutuus EICMA:ssa oli  kolmipyöräinen Niken. Nimi tarkoittaa kahta miekkaa (Ni = 2, Ken = miekka). Miyamoto Musashinsa tuntevat tietävät, että hän kehitti kahden miekan miekkataistelukoulukunnan. Koulukunta elää edelleen.

Niken-malli on jo niin pitkällä, että ensimmäiset pyörät toimitetaan Eurooppaan ennakkotilausten mukaan ensi vuonna, ja hinta sekä muut tiedot varmistunevat talven - kevään mittaan.

Eric de Seynes ja Valentino Rossi sekä Niken.

Mallin puolestapuhujana toimi Yamahan Euroopan pääjohtaja Eric de Seynes, ja varmemmaksi vakuudeksi näyttämölle marssitettiin myös yhdeksänkertainen maailmanmestari Valentino Rossi. Seynes kertoi kaksipyöräisen etupään pidon olevan niin valtava perusmoottoripyörään verrattuna, että se vaatii erilaisen ohjaustekniikan, ja kuten hän demosikin, "irtonaisen ja liikkuvan lantion". Rossi ei ehkä hehkuttanut mallia yhtä innostuneesti, mutta kertoi ajaneensa sillä, ja pitäneensä sen etupään pidosta.

Niken on Yamahan ja itse asiassa taitaa olla ensimmäinen maailmassa valmistettu vakavasti otettava kallistumalla ohjattava 3-pyöräinen moottoripyörä. Nikenin proto nähtiin jo 2015 Tokion messuilla silloin MWT-9-nimellä.

De Seynes korosti pyörän kaarreajo-ominaisuuksia. Sen mahdollistavat tietenkin kaksi etupyörää, jotka tarjoavat kaksinkertaisen pidon normaaliin etupyörään verrattuna sekä kaarteissa että jarrutuksessa. Etupyörät ovat Nikenissä 15-tuumaiset, takapyörä puolestaan 17 tuumaa.

Niken ja ihailija.

De Seynes myös kertoi ajettavuuden muistuttavan pujottelurinteessä laskettelua, kun suksi luistaa ja käänteet hoituvat kuin ajatuksen voimalla.

Vaikka Niken-mallin ulkonäkö poikkeaa perinteisestä moottoripyörästä, on sen ajotekniikka ja hallittavuus silti samanlaista kuin sporttisen kaksipyöräisen.

Pyörässä on vääntävä 3-sylinterinen 847 cc:n moottori, joka on MT-09-mallin perua.

Nikenissä on kaksi LED-ajovaloa ja parkkivalot istuvat virtaviivaisiin piirteisiin. Katteen muoto ja ilme korostaa omalta osaltaan kahden etupyörän hyvin näkyvillä olevaa LMV-pyörätuentaa.

Leveä ja aerodynaaminen kate ja sen tuulilasi suojaavat kuljettajaa ajoviimalta ja sateelta. Luontevan ajoasennon ja hyvän kelisuojan ansiosta Niken sopii yhtälailla sporttiseen kurvailuun pienillä mutkateillä kuin lomaretkelle vaihteleviin maisemiin.

Mallia varten on kehitetty alumiini- ja teräsrakenteista koostuva hybridirunko. Rungon pitäisi olla kevyt ja vääntöjäykkä.

Ajo-ominaisuuksia on optimoitu tavanomaista pidemmällä, 552 mm:n pituisella, alumiinitakahaarukalla. MT-09-katupyörän takahaarukkaan verrattuna 15 mm:n pidempi takahaarukka vakauttaa ajokäytöstä etenkin kaarteissa.

Toinen ajotuntumaan olennaisesti vaikuttava tekijä on ajoasento. Kuljettaja istuu noin 50 mm taaempana kuin esimerkiksi MT-09-katupyörässä. Istuma-asennon ansiosta paino jakautuu kuljettajan kanssa etu/takaosan välillä melko tarkalleen tasan 50:50. Tämä takaa luontevan ohjaustuntuman ja ajohallinnan.

Niken.

Niken-mallin suurin kallistuskulma on täydet 45-astetta. Tämän on mahdollistanut etupään kaksiakselinen ns. Ackermann-ohjausrakenne ja pyörien ulkopuolella olevan jousituksen USD-teleskoppiputkien välinen nivelöinti.

USD-teleskooppiputkissa on puristus- ja paluuvaimennuksen erillissäädöt. Näin iskunvaimennuksen ominaisuudet on hienosäädettävissä kuljettajan ajotyylin ja toiveiden mukaisesti. Kahden etupyörän kapea 410 mm:n raideväli tekee ohjauksesta luontevan ja etupää on myös mahdollisimman kapea.

Takajousituksen iskunvaimentimessa on jousen esijännityssäädön lisäksi erilliset puristus- ja paluuvaimennuksen säädöt, jotka voidaan tehdä ilman työkaluja.

Etupäässä on kaksi 298 mm:n levyjarrua ja kahden eturenkaan suuri pitopinta varmistaa, että Niken pysähtyy tehokkaasti. Takana on iso 282 mm:n levyjarru.

Vääntävän crossplane-rivikoneen polttoainesyöttö on säädetty siten, että moottorin suorituskyky on parhaimmillaan siellä missä mallin ajo-ominaisuudet ovat muutenkin parhaimmillaan, eli mutkaisella maantiellä. Lisäksi moottorin uudenmallinen kampiakseli takaa keveän käynnin ja sujuvan käynnistyvyyden.

Niken on varustettu myös monipuolisilla, elektronisilla ajoavustimilla, kuten elektroninen YCC-T-kaasu, D-MODE-käyntiohjelmat, vakionopeudensäädin, TCS-pidonhallinta (luiston/sutimisenesto), sekä A&S-luisto/lähtöavustuskytkimellä ja QSS-vaihdeavustimella, jonka avulla voi vaihtaa isompaan vaihteeseen ilman kytkintä.

Tilava, 18 litran kevyt, alumiininen bensatankki takaa noin 300 kilometrin toimintasäteen. 

Pyörässä on mustapohjainen LCD-mittaristo.

Ensimmäiset Niken-moottoripyörät 2018 toimitetaan Eurooppaan online-ennakkovarausten mukaan. Online-varaussivuston avaamisesta ja Niken-hintatiedot ilmoitetaan tulevien kuukausien aikana. 

Niken

MT-mallisarja

Yamahan MT-mallisarjaa on myyty vuodesta 2013 lopulta lähtien jo yli 150 000 kappaletta. Ensimmäinen esitelty malli oli MT-09, joka Yamahan muotokielessä on peräisin vaihtoehtoisesta Dark Side of Japan -pyöräilykulttuurista.

Tänä päivänä Yamahan nakumallisto sisältää MT-malleja 125 - 1 000 cc:n teholuokissa.

Yksistään MT-09-mallia on myyty vuosina 2013-2017 yli 48 000 kappaletta, ja se on yksi Yamahan suosituimmista suuren kokoluokan malleista Euroopassa.

Toinen suuri menestystarina on vuonna 2014 lanseerattu MT-07, jota on myyty neljässä vuodessa jo 92 000 kappaletta, mikä on nostanut sen Yamahan myydyimmäksi yli 125-kuutioiseksi malliksi.

MT-09 SP

MT-09 SP

EICMA:ssa merkki julkisti MT-09 SP:n. SP-jälkiliite merkitsee korkeaa varustetasoa ja urheilullista suorituskykyä. MT-09 SP -mallissa on mm. uusi Öhlinsin helpposäätöinen takaiskunvaimennin. Siihen on myös saatavilla Öhlinsin valinnaisia takajousia kuljettajan ajotyylin mukaan.

Sekä MT-09- että MT-09 SP -mallissa on Kayaban etuhaarukat. MT-09-vakiomallissa on säädettävä etuhaarukka, jossa toisella puolella on paluuvaimennus ja toisella puolella puristusvaimennus. MT-09 SP -mallissa on säädettävä etuhaarukka, jonka molemmilla puolilla voi säätää paluu- ja puristusvaimennusta. Tämä mahdollistaa etujousituksen tarkemman hienosäädön.

MT-09 SP -mallin ominaisuuksia täydentää Silver Blu Carbon -väriteema, joka kuvastaa MT-10 SP:n muotoilua.

Polttoainesäiliössä on hopeansävyiset sivut ja siniset yläosat. Kummassakin kyljessä on MT-09 SP -grafiikka, ja lisäksi pyörää koristaa Yamahan 3D-haarukkalogo. Ajovalon ja istuimen kate on maalattu hopean sävyllä, ja etulokasuojassa on sininen/musta viimeistely SP-grafiikalla.

SP-ulkoasua täydentävät kevyet 10-puolaiset vanteet, jotka on viimeistelty sinisen sävyllä MT-10 SP:n tapaan. Vanteissa on MT- 09 SP -grafiikka. SP-teema jatkuu istuimessa, jossa on polttoainesäiliötä ja vanteita täydentävä erottuva sininen tikkaus.

MT-09 SP:n ulkoasun viimeistelevät musta ohjaustanko, mustat kahvat ja musta ohjaustangon kruunu.

MT-09 SP -malli:

  • Uusi Öhlinsin takaiskunvaimennin
  • Täysin säädettävät etuhaarukat, joissa paluu- ja puristusvaimennus
  • MT-10 SP -mallista vaikutteita saanut Silver Blu Carbon -väriteema
  • Istuimessa tikatut siniset saumat
  • Siniset vanteet, joissa SP-grafiikka
  • Hyvä käsiteltävyys
  • Mustat ohjaustangon hallintalaitteet ja mittarit

MT-09 SP

Tekniset ominaisuudet

  • 847 cc, 115 hv, 193 kg
  • Vääntävä CP3, 847 cc:n 3-sylinterinen crossplane-moottori
  • Pikavaihdinjärjestelmä, suuremmalle vaihteelle vaihdot ilman kytkintä (QSS)
  • Avustus- ja luistokytkin (A&S)
  • D-MODE: säädettävät moottorin ominaisuudet
  • Kevyt alumiinirunko ja takahaarukka
  • LED-kaksoisajovalot
  • Kytkettävä luistonestojärjestelmä (TCS)
  • Takahaarukkaan kiinnitetty rekisterikilvenpidin
  • LED-seisontavalot
  • Väri Silver Blu Carbon
  • Saatavuus Tammikuu 2018

Yamaha MT-07

Uusi MT-07

MT-07 on yksi Yamahan kaikkien aikojen suosituimmista moottoripyöristä, ja sitä on myyty neljässä vuodessa lähes 80 000 kappaletta.

Vääntävä crossplane-moottori, kompakti runko, matala paino ja ketterä käsiteltävyys tekevät Yamaha MT-07:stä kaikille kuljettajille sopivan kokonaisuuden olivatpa nämä sitten miehiä tai naisia. Saatavilla on myös 35 kW:n versio.

Uudessa mallissa on uusi runko ja rohkeampi ajovalo. Lisäki siinä on uudelleen suunniteltu polttoainesäiliö ja MT-09-tyyliset ilmanottoaukot. Uusi istuin ja erilliset mustat sivupaneelit korostavat etupainotteista rakennetta.

Vuoden 2018 MT-07 on varustettu täysin uudella istuinmuotoilulla, joka tarjoaa paremman ajoasennon kaikenkokoisille kuljettajille. Istuimen etuosa jatkuu nyt polttoainesäiliön takaosan sivuille, mikä lisää mukavuutta. Uudet muodot tekevät myös profiilista yhtenäisemmän.

Jousituksen liikevara on 130 mm edessä ja takana. Etuteleskoopissa on uudistetut, urheilullisemmat asetukset ja takajousituksessa on paluuvaimennuksen säädin.

MT-07-mallissa on kaksisylinterinen CP2-crossplane-moottori, jossa on 270 asteen kampiakseli.

Vuoden 2018 MT-07-mallin ominaisuudet

Uusi MT-07

  • Täysin uusi runkorakenne ja uudistettu ulkoasu
  • Uudentyyppiset "ilmanottoaukot"
  • Uusittu etuajovalo
  • MT-09-tyylinen takavalo
  • Ajoasentoa parantava uusittu istuimen muoto
  • Uudet urheilullisemmat etuhaarukan asetukset
  • Takaiskunvaimennin, jossa paluuvaimennuksen säädin

Tekniset ominaisuudet

Uusi MT-07

  • 698 cc, 74,8 hv, 182 kg
  • Nestejäähdytteinen, kaksisylinterinen, 689-kuutioinen 4-tahtirivimoottori
  • Crossplane-rakenne ja 270 asteen kampiakseli
  • Tehokas, lineaarinen vääntö
  • Erinomainen polttoainetehokkuus
  • Rakennettu optimaalista ajokokemusta varten
  • Kuivapaino vain 164 kg
  • Kompakti keskusputkirunko
  • Ketterä ja helppo ajettava
  • Etupainotteinen rakenne ja upeasti muotoiltu runko
  • Kevyet 10-puolaiset alumiinivanteet
  • Digitaalinen mittaristo ja LED-näyttö
  • Edessä 282 mm:n kaksoislevyjarrut ja 4-mäntäiset radiaalijarrusatulat
  • Värit: Night Fluo. Yamaha Blue, Tech Black
  • Saatavuus Maaliskuu 2018

2018 Tracer 900 ja Tracer 900GT 

Yamaha esitteli Tracer 900:n kolme vuotta sitten, ja mallia on myyty jo yli 35 000 kappaletta. Yamahan mukaan suosion syynä on mallin monipuolisuus. Se sopii yhtä hyvin sporttiseen maantie- tai tasaiseen matka-ajoon tai jokapäiväiseen työajoon.

Tracer 900:n voimanlähde on 847-kuutioinen, kolmisylinterinen crossplane-rivikone. Sen luonteenomainen laaja vääntöalue tekee ajosta sujuvaa. Tämä sopii saumattomasti Tracer 900:n monipuolisiin ajo-ominaisuuksiin.

Vuoden 2018 Tracerissa on isompi tuulilasi, joka tuo parempaa tuulisuojaa ja parantaa ajomukavuutta etenkin pitkillä matkataipaleilla. Tuulilasin korkeus on helposti säädettävissä sopivaksi eri kokoisille kuljettajille. Matkustajan mukavuutta lisäävät puolestaan uudenmalliset tartuntakahvat.

Myös pyörän ulkonäköä on viilattu katteiden ja kotelointien muutoksella.

Uusi alumiininen takahaarukka ja iskunvaimentimen uudet perusasetukset tekevät matka-ajosta entistä mukavampaa ja mahdollistavat myös kovien sivulaukkujen helpomman kiinnityksen.

Kuljettajan ja matkustajan satulat on kokonaan uusittu kaudelle 2018 mielessä parempi mukavuus ja laadukkuus. Kuljettajan istuimen korkeus voidaan säätää kahteen tasoon. Lisäksi bensatankin uusi pehmuste tekee matka-ajosta mukavampaa.

2018 mallissa on aiempaa kapeampi ohjaustanko ja kahvasuojat.

Kauden 2018 Tracer 900:n ominaisuudet

  • Hienostuneempi ja muodoiltaan linjakkaampi kate ja sivupaneelit
  • Kapeampi ohjaustanko ja sirommat kahvasuojat
  • Uudenmalliset ja mukavammat, kuljettajan ja matkustajan istuimet
  • Entistä helpommin säädettävä ja isompi tuulilasi
  • Pidempi alumiininen takahaarukka tehostaa ajotuntumaa
  • Uudenlaiset matkustajan jalkatapit kohentavat matkustusmukavuutta
  • Uudenmalliset matkustajan tartuntakahvat
  • Uusi takalokasuoja  

Tekniset ominaisuudet 

  • Nestejäähdytteinen, 3-sylinterinen, 847 cc:n 4-venttiilinen rivikone
  • A&S-lähtöavustus- ja luistokytkin (Assist & Slipper clutch)
  • 3-asentoinen TCS-pidonhallinta (sutimisen/luistonesto)
  • Tracer 900 -moottorille sovitetut, valinnaiset D-MODE-käyntiohjelmat
  • Kapea ja kevyt CF-ruiskuvalettu alumiinirunko
  • Hyvän toimintasäteen takeeksi iso 18 litran polttoainesäiliö
  • Vakiovarusteena keskiseisontatuki ja ABS-jarrut
  • Tracer 900:n värit: Nimbus Grey - harmaa, Tech Black - musta
  • Saatavuus: Maaliskuu 2018 

2018 Tracer 900GT-rinnakkaismalli eroaa perusversiosta sikäli, että siinä on vakiovarusteena premium-luokan ominaisuudet. GT:ssä tulee vakiona pikalukitteiset, 22-litran sivulaukut.

Lisäksi siinä on GT -mittaristo, jonka TFT-monivärinäytöltä näkee mm. valitun käyntiohjelman, vaihteen, polttoaineen määrän ja -kulutuksen, ulkolämpötilan ja moottorin lämpötilan.

Tracer 900GT:n monisäätöisen etuhaarukan ominaisuudet on helppo ja nopea säätää eri ajotyylien ja kuormituksen mukaiseksi. Etuhaarukka on kullanvärinen.

Takajousitusta voidaan säätää helposti etäsäätimen avulla.

Pyörässä on vakiona QSS-vaihdeavustin, jolla voi vaihtaa isommalle vaihteelle ilman kytkintä. Sama vaihdeavustin on MT-09 vakiovarusteena. Tracer 900GT:ssä on myös vakionopeudensäädin ja lämpökahvat.

Tracer 900 GT

2018 Tracer 900GT

  • Vakiona väriltään sävy-sävyyn kovat sivulaukut
  • Kirkas ja terävä TFT (Thin Film Transistor) -värinäyttömittaristo
  • Monisäätöinen, kullanvärinen etuhaarukka
  • Takajousituksen jousen etäsäätö
  • QSS-vaihdeavustin (Quick Shift System)
  • Vakionopeudensäädin
  • Lämpökahvat

Tracer 900 GT

Tekniikkaa

  • Nestejäähdytteinen, 3-sylinterinen, 847 cc:n, 4-venttilinen rivikone
  • A&S-lähtöavustus- ja luistokytkin (Assist & Slipper clutch)
  • 3-asentoinen TCS-pidonhallinta (sutimisen/luistonesto)
  • Tracer 900 -moottorille sovitetut, valinnaiset D-MODE-käyntiohjelmat
  • Kapea ja kevyt CF-ruiskuvalettu alumiinirunko
  • Hyvän toimintasäteen takeeksi iso 18 litran polttoainesäiliö
  • Vakiovarusteena keskiseisontatuki ja ABS-jarrut
  • Tracer 900GT -värit: Midnight Black - musta, Nimbus Grey - harmaa, Phantom Blue - sininen
  • Saatavuus: Kesäkuu 2018

Ténéré 700 World Raid -prototyyppi

Ténéré 700 World Raid -proto ja Dakar-kuljettaja, jonka nimi valitettavasti livahti ohi korvien.

Alkuperäinen Yamaha XT600Z Ténéré kehitettiin Dakar Rally -mestaruuksia voittaneiden kilpapyörien pohjalta. Alkuperäiset ilmajäähdytteiset seikkailupyörät olivat todellinen menestys, ja Yamahan Adventure-mallisto jatkoi voittokulkua XTZ750 Super Ténéré- ja XTZ660 Ténéré -malleilla. Molemmat seikkailupyörämallit sopivat pitkille ajomatkoille, jotka edellyttävät suorituskykyä, laatua, kestävyyttä ja luotettavuutta.

Ténéré-henki on edelleen osa Yamahan sitoutumista adventure-pyörien maailmaan.

T7-mallin herättämän kiinnostuksen sekä positiivisten palautteiden ja arvosteluiden innoittamana Yamaha kehitti Ténéré 700 World Raid -prototyyppimallin, jonka pohjalta rakennetaan lopullinen tuotantomalli.

Mallissa on alkuperäistä T7-pyörää vastaava erittäin kestävä rakenne, ja siinä on hyödynnetty kaikkia tietoja, joita on saatu kerättyä T7-mallin testeistä vuoden 2017 aikana. Tällaista kevyttä seikkailupyörää ei ole aiemmin markkinoilla nähty.

Ténéré 700 proto on kevytja siinä on kapea runko, jotka takaavat erinomaisen off road -käsiteltävyyden äärimmäisissä ajo-olosuhteissa eri maastoissa. Sen kompakti 689-kuutioinen CP2-moottori tuottaa helposti hallittavaa tehoa, minkä ansiosta se sopii niin matka- kuin off road -ajoonkin.

Pyörä on suunniteltu kuljettajille, jotka janoavat seikkailuja ja kaksipyöräisillä saavutettavaa täydellistä vapaudentunnetta.

Ténéré 700 World Raid -proto

Prototyypin ytimenä on tuttu 689-kuutioinen, kaksisylinterinen crossplane-moottori, jota on käytetty myös eniten myydyssä MT-07-mallissa. CP2-moottorin kompakti rakenne ja tasainen vääntö tuovat tehoa ja suorituskykyä sekä asfaltilla että maastoon.

Massan keskitys ja alhainen paino tekevät pyörän käsittelystä ketterää. Protossa on myös kustomoitu, kilpa-ajoista tuttu Akrapovič-pakoputkisto, eikä pelkästään näön tai tehon, vaan myös äänen vuoksi.

Teräsrunkoa on optimoitu maantieajo- ja maastoajoon. Pyörän istumakorkeus on matala.

Sivupaneelit, etulokasuoja ja yksiosainen takaosa on valmistettu hiilikuidusta, ja katteesta löytyvät Dakar-rallikilpailusta vaikutteita saaneet neliosaiset projektorivalot.

Ténéré 700 World Raid -proto

Kuljettaja voi myös helposti käsitellä lisävarusteita, kuten navigointilaitteita. Lisäksi tässä seikkailupyörän protossa on T7-mallista tuttu hiilikuiturunko ja Racing Blue -väritys. Kuten kuvista näkyy, pyörä on varsin sähäkän näköinen.

XT1200ZE Super Ténéré Raid Edition 2018

XT1200ZE Super Ténéré Raid Edition -mallin ajoi sisään pitkien matkojen erikoismies Nick Sanders.

Vuodelle 2018 Yamaha julkisti myös Adventure-luokan uuden tulokkaan, XT1200ZE Super Ténéré Raid Edition -mallin. Versioon on otettu vaikutteita Ténéré 700 World Raid -mallin kehitystyöstä.

Pyörässä on erittäin kestävä ja luotettava 1 199 -kuutioinen, kaksisylinterinen moottori ja 270 asteen kampiakseli vahvan väännön ja vaivattoman ajokokemuksen turvaamiseksi. Super Ténéré -pyörän esitteli EICMA:ssa erittäin pitkien ajomatkojen sankari ja Yamaha-lähettiläs Nick Sanders.

Mallissa on kardaaniveto, jousituksen elektroninen säätö, 23 litran polttoainesäiliö, säädettävä istuin ja tuulilasi, Unified Braking -yhdistelmäjarrut sekä edistyksellinen elektroninen ohjaustekniikka, johon kuuluvat luistonestojärjestelmä (TCS), vakionopeussäädin ja D-MODE.

Super Teneressä on myös uudet 37 litran alumiiniset sivulaukut, joiden ansiosta tavaratilaa on jopa 74 litraa. Laukut on suunniteltu siten, että niihin voi kiinnittää muita matkatavaroita hihnalla. Sivulaukkujen kaikki kulmat on vahvistettu teknopolymeerillä, mikä parantaa niiden kestävyyttä.

Mallissa on vakiona sumuvalot sekä korkea tuulilasi ja ilmanohjaimet, jotka suojaavat tuulelta ja sateelta. Lisäksi XT1200ZE Super Ténéréssä on samat neljän lampun ajovalot kuin Ténéré 700 World Raid -mallissa.

Raid Editionissa on sivujatkeet ja kestävä pohjapanssari, joka tuo mielenrauhaa maastoajossa ja säästää moottoria vaurioilta haastavissa tai kivisissä maastoissa. Super Ténéré Raid Edition -mallissa on myös erityiset hiilikuitusivusuojat ja uudet grafiikat, jotka korostavat pyörän ärhäkkää ja menevää ulkoasua.

XT1200ZE Super Ténéré Raid Edition -malli

XT1200ZE Super Ténéré Raid Edition

  • Uudistetut 37 litran alumiiniset sivulaukut, joiden ansiosta tavaratilaa on yhteensä jopa 74 litraa
  • Korkea tuulilasi ja ilmanohjaimet
  • Pohjapanssari ja sivujatkeet
  • Sumuvalot
  • Hiilikuitusivusuojat
  • Ainutlaatuiset Raid Edition -grafiikat
  • Nestejäähdytteinen, 1 199 -kuutioinen kaksisylinterinen rivimoottori
  • 270 asteen kampiakseli takaa vahvan väännön
  • Kardaaniveto, kytkinvaimentimet ja akselivaimentimet
  • Jousituksen elektroninen säätö
  • Älykkäät Unified Braking System -yhdistelmäjarrut ja ABS
  • Luistonestojärjestelmä, vakionopeussäädin ja Yamahan D-mode
  • Vahvat alumiinipinnavanteet ja tubeless-renkaat
  • Kapeneva alumiininen ohjaustanko ja säädettävä tuulilasi
  • LCD-mittaristo ja vaihteen asennon osoitin
  • 190 mm:n joustovaran säädettävä etu- ja takajousitus
  • Säädettävä istuimen korkeus (845-870 mm)
  • 23 litran polttoainesäiliö ja saumaton kaksoisistuin
  • Värit: Yamaha Blue, jossa Raid Edition -grafiikat, Tech Black, jossa Raid Edition -grafiikat
  • Saatavuus maaliskuussa 2018.