Vespa Elettrican perusversion sydämenä on kahden kilowatin jatkuvan ja 4 kilowatin huipputehon tuottava sähkömoottori. Näillä tehoilla se pystyy selvästi parempaan suorituskykyyn kuin perinteinen 50 kuutiosentin moposkootteri. Lisäksi moottori - sähköinen kun on - tuottaa vääntöä rutkasti - valmistajan ilmoituksen mukaan 200 Nm.

Tämän pitäisi taata hyvän kiihtyvyyden. 

Vespa Elettrica on urbaaniin työmatka-, koulu- ja kaupunkiajoon suunniteltu skootteri. Valmistaja lupaa sille parhaimmillaan 100 kilometrin toimintasäteen. Akkujen lataus täyteen kestää neljä tuntia, ja voidaan tehdä tavallisesta virtapistokkeesta. 

Ajomatkan mahdollistavat litium-ioniakku sekä KERS - energian talteenottojärjestelmä.

Kaivat vain istuimen  alta - johon muuten edelleen mahtuu avokypärä - laturin kaapelin, liität sen virtapistokkeeseen ja jätät pyörän latautumaan.

Vespa Elettrica on siis hiljainen ja ekologinen urbaanisoturi. Siinä on litium-ioniakusto, joka samoin kuin moottorikin on täysin huoltovapaa. Akku kestää 1000 latausta. Se vastaa noin 10 vuoden ja 50 000 - 70 000 kilometrin ajoja, minkä pitäisi olla juuri sopiva määrä kaupunkiajossa. Akun kapasiteetista pitäisi 1000 latauksen jälkeen olla jäljellä vielä 80 prosenttia, mikä sekin riittää vielä normaalikäyttöön. Akkuteknologia siis etenee vauhdilla.

Vespa Elettrica

Vespa Elettrica

Vespa Elettrica valmistetaan Pontederassa, ja sen toimitukset kaikkialle maailmaan alkavat vuoden 2018 mittaan. Pyörää valmistetaan erityisen kromiharmaan värisenä, mutta asiakas voi räätälöidä monia yksityiskohtia myös eri värisinä.

Pyörässä on ride-by-wire ja elektroniikka ohjaa kiihdytyksen kontrollointia. Pyörässä on kaksi ajoasetusten valintaa oikeassa kahvassa: Eco ja Power sekä Reverse. Viimemainittu on siis pakkivaihde ja tarkoitettu helpottamaan Elettrican käsittelyä. Eco-moodi on tarkoitettu säästämään energiaa, jolloin akku kestää pidempään. Se rajoittaa kiihtyvyyttä sekä määrittää maksiminopeudeksi 30 km/h. Power on ns. normaaliajovalinta.

Vespa Elettrica on myös vahvasti verkottunut skootteri. Siinä on uusi versio Vespan Multimedia sovelluksesta, multimediajärjestelmästä, joka kytkee älypuhelimen itse pyörään. Sovellusta voidaan ohjata uuden käyttöliittymän avulla, jossa yhdistetään digitaalinen värillinen informaatio 4,3" TFT-näyttöön.

Näytön keskiosa sisältää aina pääinformaation kuten nopeuden, ajomoodin valinnan, jäljelläolevan matkan näytön sekä akun latausasteen. Sivuilla on puolestaan näkyvissä ekologisen ajamisen indikaattorit sekä käytetyn tehon määrä.

Pyörä kytkeytyy älypuhelimeesi  Vespa Elettrica appin avulla bluetoothin kautta. Silloin saat irti kaiken mahdollisen uuden TFT-näytön ominaisuuksista ja mm. sisääntulevat puhelut näkyvät näytön keskellä.

Järjestelmä myös mahdollistaa sen, että voit käyttää ohjaustangossa sijaitsevia kytkimiä vastataksesi puheluihin ja käyttää älypuhelimen äänikomentoja soittaaksesi tai kuunnellaksesi musiikkia. Näitä ominaisuuksia pystyy helposti ohjaamaan oikeassa ohjaustangossa sijaitsevan joystickin avulla. Mikäli haluat kaiken irti järjestelmästä, Vespalla on tarjota erityinen avokypärä, jossa on sisäänrakennetut kuulokkeet ja bluetooth kypäräpuhelin.

Lisäksi kytkeytymisen jälkeen älypuhelimesi saa  Vespa Elettricasta kaiken oleellisen tiedon tarkkailtavaksesi. Vespa Elettricassa on sisäänrakennettu GPS-paikanninmoduli, joten pystyt aina jäljittämään sen.

Vespa Elettrica X 

Vespa Elettrica X

Vespa Elettrica X

Vespa Elettrica tulee saataville myös X-vesiona, jolloin sillä pystyy kerralla ajamaan 200 kilometrin matkan. Siinä on bensakäyttöinen generaattori, joka ajotyylistä riippuen säästää akun latausta. Tilan saamiseksi generaattorin moottorille ja pienelle 3 litran polttoainetankille ajokin akkupaketti on perisversiota pienempi. 

Ilman generaattoria akuilla saavutetaan korkeintaan 50 kilometrin matka. Generaattorin käyttö kasvattaa ajomatkaa 150 kilometriä, joten yhteisajomatka on noin 200 km, jolloin pyörällä voi lähteä vähän kauemmaskin.

Generaattori käynnistyy automaattisesti, kun akun lataus putoaa alle tietyn rajan. Se voidaan myös käynnistää manuaalisesti valitsemalla Extender-ajomoodi.