Huutokauppa järjestetään Las Vegasissa 23. - 27. tammikuuta 2018. MV Agusta on vain yksi monista pyöristä, mutta sitä kiinnostavampi, sillä käytännössähän MV Agusta aloitti moottoripyörien valmistuksen vasta toisen maailmansodan jälkeen. 

Kreivi Giovanni Agusta perusti yrityksensä valmistamaan lentokoneita, ja vasta toisen maailmansodan loppumelskeissä hänen leskensä ja poikansa saksalaismiehityksen aikana ryhtyivät valmistelemaan sodanjälkeistä elämää ja ryhtyivät suunnittelemaan moottoripyöriä.

1948 MV Agusta 125 kisapyörä.

1948 MV Agusta 125 kisapyörä.

Ensimmäinen MV Agusta näki päivänvalonsa 1945. Pyörä oli kaksitahtinen ja yksisylinterinen. Sen kuutiotilavuus oli 98 cm3. Nuoret kreivit Domenico ja Vincenzo Agusta olivat erityisen innostuneita kilvanajosta, ja monet väittivätkin, että tuotantomallien valmistaminen oli vain tapa rahoittaa kilpaileminen.

Moottori suurennettiin 125-kuutioiseksi 1948, ja erityisiä kisamalleja rakennettiin kisatapahtumia varten kuten Italian GP:tä ja Milano-Taranto-ajoa varten. Satapiikki kisaluokka oli erittäin tärkeä Italiassa, koska yleisöllä oli niihin varaa, ja MV Agustasta tuli uusi sankari. Yritys joutui vaihtamaan taktiikkaa ja kokonaan uudelleensuunnittelemaan moottoripyöränsä vuoden 1949 jälkeen. Se vei MV Agusta maineen ja kunnian poluille, ja merkki palkkasi lahjakkaita suunnittelijoita kehittämään uusia eksoottisia koneita, joilla voitettiin 17 peräkkäistä 500-luokan GP-maailmanmestaruutta.

1948 MV Agusta 125 kisapyörä.

1948 MV Agusta 125 kisapyörä.

Tämä vuosimallin 1948 MV Agusta 125 kisapyörä oli siis lähtölaukaus merkin kisamenestykselle. Se oli ensimmäinen kilpamalli, joka oli rakennettu GP-ajoja varten. Se on myös erittäin harvinainen. Koko mallisarjaa valmistettiin kaikkiaan 2000 kappaletta, ja vain kaksi niistä oli kisamalleja.

Moottori oli yksisylinterinen ja kaksitahtinen 125-kuutioinen. Pyörässä oli kolme vaihdetta, Girder-etupää ja muuten normaali tuotantomoottori, mutta siinä oli erityinen kisasylinteri, jonka puristussuhde oli tiukempi ja siinä oli parempi jäähdytys. 

1948 MV Agusta 125 kisapyörä.

1948 MV Agusta 125 kisapyörä.

Kuten Mecum väittää, keräilijälle tätä varhaista italialaiskilpuria historiallisempaa tuskin kovin helposti löytyy. Tällä pyörällä voitettiin ensimmäinen kisa 12.9.1949 Faenzassa. Se oli historiallinen voitto sekä MV Agusta 125:lle että sen kisakuljettajalle, F. Bertonille.

Pyörästä lisää Mecumin sivuilla

1948 MV Agusta 125 kisapyörä.

1948 MV Agusta 125 kisapyörä.