Technavion tutkimuksen nimi on "Global Adventure Motorcycles Market - Trends, Drivers, Challenges, and Vendor Analysis" eli "Globaali seikkailumoottoripyörien markkina - trendit, vetovoimatekijät ja kauppiasanalyysi".

Tutkimuslaitos odottaa globaalien seikkailupyörämarkkinoiden kasvavan 10 % vuotuista vauhtia tai jopa yli sen vuoteen 2021 asti. Tutkimuksessa on kategorisoitu adventuremoottoripyörämarkkinat moottorin kuutiotilavuuden mukaan 500 - 1000 sekä yli 1000-kuutioisiin. Raportti myös pureutuu eri alueiden markkinoihin ja niihin vaikuttaviin tekijöihin APACin (Aasia-Tyynen Meren alue), EMEAn (Eurooppa-, Lähi-Itä ja Afrikka) ja Amerikkojen osalta. 

Markkinoitten vetovoimatekijä: pitkänmatkan ja kokemuksellisen ajon lisääntyminen

Pitkänmatkan ajojen suosion lisääntyminen on ollut syy adventuremoottoripyöräilyn markkinoiden kasvuun. Adventuremoottoripyörät (AMP) ovat myös paremmin varustettuja pitkien matkojen ajoon. Motoristit tässä segmentissä ovat 50-54-vuotiaita, seuraavaksi suurimmat ryhmät tulevat 45-49- ja 55-59-vuotiaitten parista.

Nuorille kuljettajille nämä pyörät ovat liian kalliita, ja lisäksi tarvitaan hintavat ajovarusteet. Joka tapauksessa AMP:t on laajasti omittu kulkuvälineiksi, koska ne täyttävät motoristin vaatimukset sekä pitkänmatkanajossa että asvaltilla.

– BMW R1200GS Adventure, KTM 1290 -sarja sekä Honda Africa Twin ovat merkittävimpiä adventuremoottoripyörämalleja markkinoilla. Nämä ovat parhaiten myyviä malleja niiden ylivoimaisten off-road- ja asvalttiajo-ominaisuuksiensa vuoksi. Nämä moottoripyörät ovat auttaneet motoristeja kulkemaan Mongolian kaukaisissa osissa, Perun ylämailla ja monissa muissa vastaavissa paikoissa. Kiitos niiden isojen moottoreiden, niillä voi ajaa vaikkapa 320 kilometriä ja ne tarjoavat hienon kokemuksen ja hyvän suorituskyvyn, toteaa Technavion johtava analyytikko Ganesh Subramaniam.

BMW R 1200 GS Adventure vm 2017 Triple Black -värityksellä.

BMW R 1200 GS Adventure vm 2017 Triple Black -värityksellä.

Markkinatrendi: aktiivijousituksen käytön kasvu

Moottoripyörän jousitusjärjestelmä on suunniteltu toimimaan tien kunnon mukaan. Tällainen jousitus tunnetaan nimellä passiivinen jousitusjärjestelmä. Aktiivijousitus puolestaan toimii elektroniikan ohjaamana ja säätyy olosuhteiden mukaan. Aktiivijousitus sopii passiivista paremmin off-road-ajoon. Valmistajat ovat olleet pakotettuja kuljettajien tietoisuuden kasvun myötä omaksumaan uusia teknologioita ja esimerkiksi KTM, Suzuki ja Yamaha valmistavat offorad-moottoripyöriä, joissa on semiaktiivinen jousitus. Aktiivijousitustrendillä on myönteinen vaikutus seikkailumoottoripyörien myyntiin, todetaan tutkimuksessa.

Markkinoiden haaste: seikkailupyörien korkea hinta

Adventurepyörät ovat kalliita. Kun pyöriä käytetään niiden käyttötarkoituksen mukaan, myös polttoaineenkulutus kasvaa. Lisäksi, koska pyörillä ajetaan enimmäkseen huonoilla teillä, osien kuten renkaiden ja ketjujen kulutus ja vaihtotarve kasvavat. Korkeat vakuutusmaksut ja kallis hankintahinta heikentävät tilannetta edelleen.

Honda CRF1000L Africa Twin Vuotson Sompiojärvellä.

Honda CRF1000L Africa Twin Vuotson Sompiojärvellä.

Markkinoiden avainpelurit:

Technavion tutkimuksessa nimetään markkinan avaintekijöiksi KTM, BMW Group, Yamaha ja Honda Motor Company. Markkina on suunnattu motoristeille, jotka haluavat moottoripyöriä joilla voi ajaa sekä asvaltilla että tien ulkopuolella. Kilpailu on valmistajien välillä kovaa, koska se on koko ajan kasvussa. 

Asiasta lisää Businesswiren sivuilla. Technavion sivuille pääset puolestaan tästä.