SportSmart TT on Dunlopin neljäs kuluneen vuoden aikana lanseeraama uusi hypersport-rengas, joka viimeistelee viime vuonna julkaistun Dunlopin strategian lähestyä segmenttiä uudella tavalla. Dunlop päätti määrittää malliston uudelleen tavoitteena kehittää ”oikea rengas jokaiselle kuljettajalle”, kerrotaan valmistajan tiedotteessa.

SportSmart TT -mallin julkaisun myötä Dunlop palaa hypersport-markkinasegmenttiin, jossa se kilpaili viimeksi kuuluisalla Qualifier RR -mallilla yli kymmenen vuotta sitten.

Dunlop Sport Smart TT takarenkaan poikkileikkaus.

Dunlopin hypersport-mallistoon kuuluvat ammattikuskille tarkoitettu D213 GP Pro (lanseeraus kesä 2017), kokeneelle ratakuskille suunnattu GP Racer D212(1/2017), kokeneelle ratakuskille tai katukäyttöön tarkoitettu nyt julkistettu SportSmart TT sekä vuosi sitten maaliskuussa esitelty pääasiassa maanteillä ajavalle, mutta silloin tällöin radalle eksyvälle kuljettajalle tarkoitettu SportSmart2 Max.

TT renkaan nimessä tulee sanoista "Track Technology" eli ratateknologia. Dunlop on hyödyntänyt oppeja, joita se sai Ian Hutchinsonin voitosta Isle of Man TT -kisan Superbike-luokassa ja Michael Dunlopin voitosta senioriluokassa vuonna 2017, sekä GMT94-tallin kokemuksia FIM Endurance -maailmanmestaruuden voitosta, johon sisältyivät muun muassa Bol d’Or- ja Le Mansin 24 tunnin kisat.

Uusi polymeeri

Dunlop kehitti näihin kisoihin uuden moottoriurheilupolymeerin, joka parantaa pitoa ja kestävyyttä. Dunlop SportSmart TT -renkaassa sitä käytetään osana renkaan MultiTread-seosta. Sen on osoitettu tuottavan tasaisen suorituskyvyn ja soveltuvan monenlaiseen käyttöön, mikä on tärkeää yhdistetyssä katu- ja ratakäytössä.

Renkaassa käytetään NTEC RT (Road and Track) -teknologiaa. Sen ansiosta takarenkaan rengaspaine voidaan säätää ratakäyttöä varten niin, että kosketusalue on maksimaalinen. Kuljettajat voivat pitää rengaspaineet valmistajan suosittelemina katuajossa, mutta lisätä kosketuspintaa jopa 24 prosenttia radalla ajoa varten. Renkaan pito on lähes 100 % pelkästään ratakäyttöön tarkoitettujen renkaiden pidosta, Dunlop väittää.

SportSmart TT -renkaan pintakuviossa käytetään Speed Vent -ominaisuutta. Tässä pinnan urakuvio ja kosketusalue on laskettu siten, että ne optimoivat lämmönhallinnan. Aerodynaaminen vaikutus viilentää eturengasta suoraan ajettaessa. Kaarteessa SV-pinta parantaa pinnan urien avautumista ja sulkeutumista ja takaa optimaalisen pidon ja paremman lämmönhaihtumisen.

Kilpa-ajajien kaipaama tarkka ajotuntuma saatiin rakennetta ja profiilin muotoa kehittämällä. Uudessa mallissa se koostuu saumattomasta vyörakenteesta ja raionkudoksista yhdistettynä uusiin seostekniikkoihin.

Kuljettajia kuultu

– Rengasmalliston kehittelyssä on käytetty aikaa kuljettajien kuulemiseen, ja pystytty siten rakentamaan mallisto, josta löytyy vaihtoehtoja jokaisen hypersport-kuljettajan vain aavistuksen toisistaan eroaviin tarpeisiin. Moottoripyöräkin voi olla sama, mutta ajotyyli ja käyttötapa hyvin erilaiset. Uusi mallistomme tarjoaa kuljettajille heidän tarvitsemansa valinnanmahdollisuuden, jotta he voivat olla varmoja siitä, että he saavat tarpeitaan täydellisesti vastaavan renkaan, huomauttaa Dunlop Motorcycle Europen tuotejohtaja Dmitri Talboom.

Dunlop Europe on Suzuki Endurance Race Team, Honda Racing- ja GMT94 Yamaha -tallien tekninen kumppani endurance-sarjassa sekä FIM Moto2- ja Moto3-maailmanmestaruussarjojen virallinen rengastoimittaja sekä Isle of Man TT -kisan kaikkien aikojen menestynein rengasmerkki.

Dunlop Sport Smart TT eturenkaan poikkileikkaus.