Wisconsinin-Madisonin yliopiston tutkija ja neurokirurgi Nathaniel Brooks tutki 1061 moottoripyöräonnettomuuden uhria, jotka saapuivat yliopiston sairaalan teho-osastolle 1.1.2010 - 1.1. 2015 välisenä aikana. Wisconsinin osavaltion lainsäädäntö ei edellytä kypäränkäyttöä useimmilta motoristeilta, joten vähemmistö onnettomuuksien uhreista, vain 323 eli vajaa kolmannes oli käyttänyt kypärää onnettomuuden tapahtumahetkellä.

Kuljettajilla, jotka eivät käyttäneet kypärää, oli kaksi kertaa enemmän vaurioita niskarangan alueella. Tutkimuksesta selvisi, että 15,4 prosentilla kuljettajista, jotka eivät käyttäneet kypärää, oli vähintään yksi niskarangan vamma, kun taas kypärää käyttäneillä prosentti oli 7,4.

Lisäksi kypärättömillä oli yli kaksi kertaa enemmän niskarangan murtumia: 10,8 prosenttia heistä oli murtanut niskastaan nikaman, kypäränkäyttäjistä vain 4,6 prosenttia. Myös niskan nivelsidevammat olivat kypärättömillä yleisempiä.

Vaikka kypäröitten on dokumentoitu pelastavan ihmishenkiä ja vähentävät traumaattisia aivovammoja, jotkut kypärälakien vastustajat ovat väittäneet, että ne aiheuttavat todennäköisemmin murtumia niskassa.

– Tutkimuksemme paljastaa, että kypärän käyttäminen on järkeenkäypä menetelmä pienentää niskarangan vaurioitumisen riskiä moottoripyöräonnettomuudessa, tutkimuksen tehnyt neurokirurgian apulaisprofessorina Wisconsinin-Madisonin yliopistossa toimiva Brooks toteaa.

Lisää aiheesta Wisconsinin-Madisonin yliopiston sivustolta.