Hallituksen ajokorttiuudistusesityksen mukaan kaksipyöräisen mopon kuljettamiseen vaadittavan mopokortin suorittamiseen kuuluisi jatkossa ajokoe liikenteen seassa. Nykyään riittää pelkkä käsittelykoe.

Sanomalehti Kaleva ärähtää siitä, että ajokorttiudistuksia perustellaan aina sillä, että hinnat halpenevat. Tällä kertaa uuden mopokortin kustannukset ovat tuplaantumassa entisestään ja nousemassa pahimmillaan yli tuhannen euron.

Autokoululiiton keräämien tietojen mukaan mopon kuljettamiseen oikeuttavan kortin nykyinen keskihinta veroineen on Suomessa 300-400 euroa.

Autokoululiiton puheenjohtajan Jarmo Jokilammen mukaan hallituksen uudistuksessaan kaavailema ajokoe nostaa kustannukset 600-800 euroon. Hinta voi maaseudulla nousta jopa yli 1000 euroon. Lisäksi tulevat välilliset kulut, jotka aiheutuvat esimerkiksi matkoista tutkintopaikalle, koulupoissaoloista ja vanhempien ajankäytön muutoksista.

Jatkossa nuorten on lisäksi käytännössä lähdettävä suorittamaan mopokorttia aina isommalle paikkakunnalle, jossa ajokoe voidaan järjestää riittävän vaativassa liikenneympäristössä.

Jokilampi uskoo, että koe on niin tiukka, että pienemmillä paikkakunnilla mopokortin ajaminen loppuu kokonaan.

Nykyinen systeemi on parantanut mopoilijoiden turvallisuutta

Mopo-opetus tuli Suomessa pakolliseksi vuonna 2011, ja se on parantanut mopoilijoiden turvallisuutta. Vakavat onnettomuudet ovat miltei puolittuneet. Varjopuolena on sitten se, että mopojen myynti puolittui.

Nykyään mopokortin suorittaja saa teoria- ja ajo-opetusta kuusi tuntia sekä osallistuu käsittelykokeeseen. Mallia on pidetty hyvänä jopa kansainvälisesti.

Jatkossa kortin saaminen edellyttää vain neljä tuntia teoriaopetusta, muttei yhtään pakollista ajo-opetusta. Käsittelykoe korvautuu ajokokeella, joka ajetaan liikenteessä kypäräpuhelimen ohjaamana. 

Nykyiset käsittelykokeet on ollut helppo järjestää paikallisen autokoulun toimesta pienilläkin paikkakunnilla, mikä on pitänyt kustannuksia kurissa. Tällöin suuri osa ajokortin hinnasta on tullut opetuksesta, ja käsittelykokeeseen on painotettu mopoilijalle tarpeellisia perusvalmiuksia.

Vakava onnettomuusriski liikenteessä suoritettavassa kokeessa

EU-direktiivi vaatii mopokorttiin ainoastaan kirjallisen kokeen suorittamisen. Suomessa muutosta ollaan toteuttamassa siten, että kaikki ensimmäistä korttiaan suorittavat osallistuvat pakolliseen neljän tunnin liikenteen perusteet -teoriaosuuteen. Ajo-opetusta ei enää edellytetä.

Koska mopolla ajoa ei voi harjoitella luvallisesti missään muuten kuin autokoulujen kautta, ajokokeessa liikenteeseen saattavat päästä nekin mopokortin suorittajat, joilla ei ole minkäänlaista kokemusta mopolla ajamisesta, ja jotka eivät pysty hallitsemaan kulkupeliään esimerkiksi risteystilanteissa.

Jokilampi pelkääkin, että uuden ajokorttilain myötä nähdään vielä loukkaantumisia tai jopa kuolemia mopoilijoiden tutkintoajoissa.

Uusi ajokoe on nuorelle mopoilijalle niin vaativa, että Jokilampi uskoo vain harvan selviävän siitä kunnialla läpi heti ensimmäisellä yrityksellä. Kokelaan on esimerkiksi osattava tunnistaa mopon oikeat ajolinjat ja osattava myös käyttää niitä muun liikenteen keskellä.

– Yhä useampi joutuu uusimaan mopokortin ajokokeita ja maksamaan siksi turhia kustannuksia. Yritä ja erehdy -malli on kaikkien ajan ja rahan haaskaamista.

Aiheesta aiemmin: Suomen Motoristit: ajokorttiuudistusta tehdään autoilun ehdoilla, mopo- ja mp-kortin osalta mennään rajusti huonompaan suuntaan