Project DT-A on saksalaisen insinöörin Guido Kochin ajatustyön tulos. Hän muunsi KTM 990 Adventuren kaksipyörävetoiseksi, kun kaipasi entistä maastokelpoisempaa ajoneuvoa. Lopputuloksessa ei juurikaan ole tehty kompromissejä. Parhaillaan mies kaipailee investoijaa, jotta pystyisi tuottamaan rakennussarjaansa muidenkin tosi maastomöyrijöiden iloksi. 

Koch on ajanut kauan off-road-moottoripyörillä ja löytänyt itsensä useammin kuin kerran pohtimassa sitä, miten se, että kaikki - tai oikeastaan molemmat - pyörät vetäisivät, auttaisi häntä pääsemään pois vaikeista tilanteista kuten siitä, että on juuri upottanut täyteen lastatun moottoripyörän polveaan myöten mutaan keskellä ei mitään ja tietenkin ollessaan yksin matkassa.

Hihnaveto vaihteistolta ja ketjut loppuvetoratkaisuna.

Hihnaveto vaihteistolta ja ketjut loppuvetoratkaisuna.

Erilaisia kaksipyörävetoisia moottoripyöriä on ollut olemassa vuosikymmeniä. Amerikkalainen sarjavalmisteinen kaksipyörävetoinen maastomoottoripyörä Rokon esiteltiin jo 1960-luvulla ja on tuotannossa edelleen. Lisäksi erilaisia yksityisiä rakennelmia on ollut nähtävillä silloin tällöin, kukaan ei kuitenkaan valmista kaksipyörävetomuunnossarjoja.

Christini teki aikanaan rakennussarjoja Hondan ja KTM:n offroad-malleihin, mutta nykyään se myy valmiiksi rakennettuja kaksipyörävetoisia.

Yamaha puolestaan on yhdessä Öhlins kumppaninaan kokeillut 2000-luvun alussa kaksipyörävetoisuutta patentoimallaan hydrauliikkaan perustuvalla etuvedolla. Se jopa valmisti rajoitetun erän WR450F 2-Trac -tuotantomalleja.

KTM kokeili samantyyppistä järjestelmää, mutta tuli siihen lopputulokseen, että 6 kilogramman painonlisäys söi saavutetut edut.

Kochin suunnittelema etupään ratkaisu.

Guido Kochille tehdastekoista rakennussarjaratkaisua ei siis ollut olemassakaan, joten haaste vastaanotettu.

Koch aloitti unelmiensa adventure-pyörän suunnittelun miltei 10 vuotta sitten. Prosessin mittaan hän rakensi kokonaan uuden pyörän. Project DT-A:ssa on alkuperäisestä Kotarista jäljellä vain moottori, takaswingi ja takapyörä. Kaikki muu on Kochin suunnittelemaa ja valmistamaa.

DT-A:ssa on tätä varten tehty trellis-runko ja edessä keinuhaarukka perinteisen käännetyn teleskooppihaarukan tilalla. Voimansiirto tapahtuu vaihteistosta hihnavedolla ketjurattaisiin - sekä edessä että takana on siis ketjuveto.

Rakenne näyttää erittäin toimivalta.

Etupään rakenteessa on kaksi palloniveltä, joista ylempi vastaa ohjauksesta ja toinen etuvedosta. Ohjauskulma on enimmillään 35 astetta.

Etupää on varustettu vapaakytkimellä, joka kytkee etuvedon päälle vain, kun takarengas sutii enemmän kuin 5 %. Etuveto voidaan myös kytkeä pois päältä ohjaustangosta silloin, kun sitä ei tarvita.

Kochin mukaan prototyypissä on merkittäviä etuja. Aloittelijalle se ensinnäkin niistä 40 kilogrammaa pois alkuperäisen 990 Adventuren painosta. Näin siitä huolimatta, että siinä alkuperäisestä poiketen on kolme polttoainetankkia, joiden yhteistilavuus on 27 litraa.

Kombo on 40 kg alkuperäistä Kotaria kevyempi. Maastossa se on erittäin paljon.

Projekt DT-A:n etupään pitäisi tarjota enemmän herkkyyttä kuin teleskooppietupään ja samalla kertaa se vähentää merkittävästi ohjauksen massoja. Merkittävin etu tästä systeemistä on se, että suurin osa voimansiirtojärjestelmästä ei käänny ohjauksen mukana.

Yksi suurimpia ongelmia kaksipyörävetoisissa moottoripyörissä on etuhaarukkaan ympätyt pyörivät massat, jotka aiheuttavat ei-haluttuja reaktioita ohjaukseen. Sen vuoksi useimmissa ratkaisuissa ei ole ketjuvetoa etupyörän napaan asti, vaan veto on ratkaistu esimerkiksi hydraulisella voimansiirrolla. 

Rakenne on yllättävän kapea.

Ongelma ei välttämättä ole iso aneemisen tehoisella moottorilla varustetussa Rokonissa, mutta isotehoisessa seikkailupyörässä se voisi olla merkittävä ongelma.

Koch päätyi ratkaisemaan ongelman kulkusuuntaan nähden vasemmalle puolelle asennetulla yksipuolisella keinuhaarukalla ja omasuunnittelemalla vetonivelellä.

Toinen kylki.

Koch etsii parhaillaan rahoittajaa kaupallistaakseen rakennussarjansa. Haasteena lienee rakenteen kalleus, koska niin iso osa alkuperäisestä KTM:stä jää käyttämättä. Toisaalta kysyntää voi olla niukasti.

Kompakti kokonaisuus.

Mekaaniset ratkaisut vaikuttavat erittäin kiinnostavilta ja toimivilta. Noin hurja, 40 kg:n painonpudotus on molempien vetävien pyörien lisäksi varmasti mannaa hankalissa olosuhteissa rymyäville.

Aiheesta kertoi ensin New Atlas. Projekt DT-A:n sivuille pääset tästä.

Kaksipyörävetoisissa pyörissä valtavirta saattaa silti lähiaikoina olla etuvedon ratkaiseminen sähköisellä napamoottorilla, tästä on jo nähty sekä käytännön ratkaisuja että prototyyppejä.

Aiheesta aiemmin:

Tämä kaksipyörävetoinen moottoripyörä peittoaa mönkijät mennen tullen

Tarus - uskomaton kahdella pyörällä vetävä mp

SilentHawk: Yhdysvallat kehittää äänetöntä hybridimottoripyörää sodankäyntiä varten

Keskiössä pallovetonivel.