World Superbike -sarja vieraili viikonloppuna Englannissa, Donington Parkin radalla. Eemeli Lahti pyrki kasvattamaan pistetiliään supersport-luokan MM-sarjassa, vaikka lähtökohdat olivat haastavat – rata oli Lahdelle täysin uusi. Asiaa ei helpottanut se, että sään jumalat eivät kallistaneet korvaansa Lahden toiveille kuivasta perjantaista.

– Perjantain kelit olivat melkeinpä pahimmat mahdolliset radan opetteluun, Lahti puuskahtaa. Ensimmäinen harjoitus ajettiin kaatosateessa ja toinen kuivuvalla radalla.

– Toinen harjoitus päättyi vielä rajuun kaatumiseen, joten perjantain rata-aika jäi vähäiseksi. Lauantain lyhyen harjoituksen onneksi saimme ajaa kuivalla, mutta Superpoleen lähdettäessä kierroksia oli alla turhan vähän ja tuloksena oli epätyydyttävä 19. sija, Lahti summaa.

Sunnuntaiaamun Warm Upiin tiimi teki pyörään pieniä muutoksia ja Lahti onnistuikin lupauksia herättävästi kellottamaan käytetyillä renkailla samoja kierrosaikoja kuin aika-ajossa.

– Aluksi kisassa tuntui, että pystyisin liittymään kympin jälkeiseen ryhmään, mutta pian oikeaan käteen iski hirveä pumppi, minkä jälkeen ajaminen oli todella vaikeaa. Kärsin siitä erittäin harvoin, joten vaiva iski yllätyksenä. En osaa sanoa, johtuiko se kaatumisesta, vai tuliko muuten vaan, Lahti pohtii.

Maalissa Lahden sijoitus oli 18. ja Euroopan supersport-cupiin osallistuvista kuljettajista Lahti ylitti maaliviivan ensimmäisenä, mutta cup-voitto ei Lahtea juuri lämmitä.

– Pisteistä ajettaessa on aivan sama, mikä sijoitus pisteiden ulkopuolella on. Nyt cupin ykkössijasta ei paljon muuta iloa ollut, kuin että pääsin antamaan kisan jälkeistä haastattelua hieman hienommissa puitteissa, Lahti veistelee.

– Positiivisena seikkana saimme jälleen pyörää parannettua jonkin verran, toteaa Lahti.

World Superbike -sarjan seuraava osakilpailu järjestetään Brnon radalla Tsekin tasavallassa 8.-10. kesäkuuta. Sterkman Motorsport by HRP -tiimin Eemeli Lahti osallistuu Suzuki GSX-R 600:lla supersport-luokkaan.