Gloria on nopeakulkuista muotia moottoripyörän muodossa, vai mitä pitäisi sanoa visuaalisesti muunneltavasta sähkömoottoroidusta kaksipyöräisestä, joka kulkee 120 km/h?

Gloria Factoryn omistajat totesivat jokunen vuosi sitten, kun rakensivat kustomoituja moottoripyöriä, että moottoripyörämarkkinoita on muutettava. Samalla he hakivat vastausta muutamiin kysymyksiin kuten, "miksi meidän asiakkaistamme 60% on naispuolisia, kun normaalisti osuus on Ranskan markkinoilla 13%?" "Miksi 90% asiakkaistamme ei ollut aiemmin omistanut moottoripyörää, ja miksi he haluavat maksaa palveluistamme 50 % enemmän kuin upouusi pyörä maksaa?"

Vastaus osoittautui lopulta varsin yksinkertaiseksi: "Elämme vuotta 2018, mutta moottoripyörämarkkinat toimivat edelleen samalla tavalla kuin 30 vuotta sitten".

Gloria Factory Pariisin kaduilla.

Gloria Factory Pariisin kaduilla.

Gloriasta onkin rakentumassa pelinmuuttaja: se on täysin muokattava ajokortin vaativa sähköinen moottoripyörä. Pyörää rakennettiin vain neljä kuukautta, kun sitä jo testattiin kaduilla, jotta saatiin selville ihmisten reaktiot siihen.

Pyörän muotoilu on epätavallinen, ja se yhdistää vintagea, futuristisia laitteita ja lisäksi katujen kuumimpia muotivirtauksia.

Glorian takana on ranskalainen custom-talli Jambon-Beurre Motorcycle, jonka vetäjiä ovat Benjamin Cochard ja Antonin Guidicci. Jambon-Beurre Motorcycle on pieni startup-yritys, ja sen Gloria-sähkömoottoripyörä taatusti kiinnostaa aivan uutta ostajaryhmää muotitietoisuudellaan, toiminnallisuudellaan ja nopealla sähkömoottorillaan.

Gloria Factory - muunneltavuutta muotitietoiselle.

Gloria Factory - muunneltavuutta muotitietoiselle.

Perustajakaksikko kertoo, että "tajusimme, että meidän tyylimme ja kommunikaatiomme tavoitti ihmisiä, jotka eivät ole tavanomaisia mp-markkinoinnin kohteita. 60 % heistä oli naisia, enimmäkseen kaupunkilaisia, ja lisäksi useimmat heistä eivät koskaan olleet omistaneet moottoripyörää aiemmin. Tämä synnytti ajatuksen oikean mp-brändin synnyttämisestä. Brändin, joka on suunniteltu puhaltamaan pölyt pois nykyisistä mp-markkinoista, jotka edelleen toimivat kuin 30 vuotta sitten."

Gloria Factory väittääkin, että Gloria on todellinen vallankumous. "Keksimme uudelleen mp-markkinan tuotannosta asiakkaalle".

Glorian kohderyhmänä ovat nuoret kuljettajat, jotka ovat enemmän kiinnostuneita muodista ja muokattavuudesta, ja joista monikaan ei ole aiemmin ajanut moottoripyörällä.

Gloria Factory koeajolla.

Gloria Factory koeajolla.

Tämän saavuttamiseksi Gloria on suunniteltu todella hyvin kustomoitavaksi online-design-sovelluksen avulla. Tämä tarkoittaa sitä, että asiakkaan moottoripyörä voi todella heijastaa hänen makuaan ja muotikäsitystään. Samalla yritys pyrkii tekemään moottoripyörän ostamisesta niin miellyttävää kuin mahdollista. Pyörä voidaan sen valmistuttua jopa ajaa suoraan asiakkaan ovelle.

Glorian on teholtaan kuin 125-kuutioinen kevytmoottoripyörä, mutta sen vääntö vastaa noin 300 cm3 moottorin vääntöä, kiitos sähkömoottorin. Huippunopeutta sillä on noin 120 km/h.

Gloria ei vielä ole tuotantovalmis, joten sen teknisiä tietoja pantataan akkujen ja niiden riittävyyden osalta, mutta yritys tekee yhteistyötä toisen ranskalaisen startupin Pymcon kanssa. Tämä puolestaan on erikoistunut sähköisen voimansiirron ohjausjärjestelmiin.

Pyörä on tulossa myyntiin vuonna 2020. Alla video pyörän muunneltavuudesta. Glorian kotisivuille pääset tästä.

Tässä virallinen julkinen ajo Glorialla Pariisin kaduilla muutama päivä sitten: