Milanon EICMA-messuilla esiteltiin nimittäin tuotantovalmis ja huipputekninen 790 Duke, joka on herättänyt kovasti kiinnostusta. Myös 790 Dukessa on rinnakkais-twinillä varustettu moottori V-koneen sijasta, kuten Adventure-versiossakin.

Täysin uutta rinnakkais-twinillä varustettua seikkailumalli on kehitetty rinnan KTM:n viimeisen Dakar-voittajan, KTM 450 Rallyn kanssa. 790 Adventure R on ikäänkuin linkki merkin enduropyörien ja katupyörien välillä vuonna 2019, kerrotaan KTM:n tiedotteessa.

Pyörä esiteltiin sen European Adventure Rally -tapahtumassa kesäkuun 20. päivänä. Vuosittain järjestettävä kolmipäiväinen tapahtuma on suunnattu sekä normi matkamotoristeille että offroad-ajajille. Tapahtumassa on tarjolla vain 150 paikkaa KTM-Adventure-pyörien omistajille.

Mutta sitten itse pyörään. KTM:n mukaan se on täynnä merkin kisatraditiota. Tarjolla on enemmän kuin vain kisailmettä, pyörä on kevyt ja tehokas oikeuttamaan tämän imagon. Se tarjoaa mahdollisuuden myös endurokuskeille mennä kauemmas kuin koskaan tarvitsematta tyytyä helppoon reittiin tai seikkailumotoristeille, jotka haluavat koluta ne vähiten tutkitut polut. 

Esittelytilaisuudessa oli näytillä esituotantosarjan pyörä, jota esiteltiin säästeliäästi "harvoille ja valituille".

Esituotantosarjan KTM 790 Adventure R

Esituotantosarjan KTM 790 Adventure R

Pyörän kävi koeajamassa mm. Chris Birch, uusiseelantilainen kahdeksankertainen maan endurokisan voittaja, kolminkertainen Roof of Africa -voittaja.

KTM:n oman näkemyksen mukaan kyseessä on huipputason keskikoon adventure-pyörä isolla A:lla. Pyörä on samalla vastaus sen asiakkailta ja jälleenmyyjiltä saatuun maailmanlaajuiseen palautteeseen. 

– Älkää erehtykö. Tämä uusi KTM on markkinoiden suorituskykyfokusoitunein matkaenduro, ja sen tekniset ominaisuudet kisaavat paljon isompikuutioisten pyörien kanssa, totesi KTM:n Pr-johtaja Luke Brackenbury.

Pyörä esitellään tuotantovalmiina tarkempine spekseineen Milanossa 6.11.2018.

KTM 790 Adventure R:

  • – Uusi KTM LC8c 799cc rinnakkais-twini, viritetty laajempaan vääntöalueeseen kuin 790 Dukessa.
  • – Yli 400 km tankillisella
  • – Matala istuinkorkeus takaa äärimmäisen hallinnan kaikissa tilanteissa
  • – Matalalla sijaitseva polttoainetankki optimaalisen painokeskipisteen takaamiseksi
  • – Täysin säädettävä WP:n jousitus edessä ja takana; pitkät joustomatkat ja PDS iskunvaimentajaa varten
  • – Radiaaliset, 4-mäntäiset etujarrukaliperit varustettuna ABS:llä ja offroad-ABS-optioilla
  • – Säädettävä ergonomia kuljettajaa ja ajotilannetta varten
  • – Todelliset offroad-ajokoon pinnavanteet optimaalisia rengasvalintoja varten
  • – LED-valot
  • – Täydelliset elektroniset ajoavustimet mukaan lukien kallistuskulman luku ajomooditeknologia
  • – Laaja lisävarustevalikoima

KTM toi viime syksynä 790 Dukeen valtavan määrän ajoelektroniikkaa, joka on samaa luokkaa muiden valmistajien isojen huippumallien kanssa. Valmistajat alkavat siirtää kalliimpien ja isompien mallien elektroniikkaa myös pienempiin malleihin.

Aiheesta aiemmin: KTM:ltä huipputekninen katujyrä: 790 Duke

Esituotantosarjan KTM 790 Adventure R

Esituotantosarjan KTM 790 Adventure R