Drag racing Alastaro Circuitilla loppuu tähän kilpailukauteen

Drag racingin ”kuninkuusryhmän” kymmentuhathevosvoimaiset Top Fuel –autot nähtiin ensimmäisen kerran Alastarossa jo 1990-luvun alkupuolella. Aluksi ajettiin näytösajoja ja myöhemmin katsomot täyttäviä, näyttäviä ja jännittäviä SM- ja EM-osakilpailuja. Tämän kauden jälkeen Alastarossa ei dragstereilla enää ajeta sen enempää Top Fuel –ryhmässä kuin missään muussakaan ryhmässä.

Tänä viikonloppuna ajetaan vielä kansainvälinen FHRA Nitro Nationals EM-osakilpailu ja SM-sarjan kolmas osakilpailu, jotka jäävät siis Suomen drag racing –historian viimeisiksi Alastarossa.

Kaudella 2019 EM-kisat ajetaan Kauhavan uudella kiihdytysradalla, jossa jo tänä kesänä järjestetään viisi osakilpailua käsittävän SM-sarjan neljäs osakilpailu (10. – 12.8.) ja loppukilpailu (31.8. – 1.9.).

Viime kesän Nitro Nationals ja SM-osakilpailutapahtuma (29.6. – 2.7.2017) houkutteli Alastaroon lähes 10 000 katsojaa. Viikonlopun tavoite on saavuttaa vähintäänkin sama katsojamäärä.

Anita Mäkelä kisaa viimeistä kertaa Suomessa

Anita Mäkelä dragsterin ohjaimissa 2018.

Moninkertainen Euroopan mestari Anita Mäkelä ajaa kesän ainoan ja samalla viimeisen Top Fuel -kisansa Alastarossa

Drag racingin kruunaamaton kuningatar niin Suomessa kuin koko Euroopassa on häikäisevän uran kiihdytysauton ohjaimissa tehnyt vilppulalainen Anita Mäkelä.

Mäkelä on ensimmäinen eurooppalainen dragster-ajaja, joka on voittanut Euroopan mestaruuden kahdesti kahdessa eri ryhmässä, Top Alcohol –ryhmässä vuosina 1994 ja 1996 ja Top Fuel –ryhmässä vuosina 2000 ja 2016. Anitan hallussa on niin ikään Euroopan kaikkien aikojen nopein neljännesmailin aikaa 3,87 sekuntia loppunopeuden ollessa huikeat 504 kilometriä tunnissa.

Vuonna 1987 uransa aloittanut Anita Mäkelä muistelee ajaneensa Alastarossa jo Top Fuel –ryhmän ensimmäisissä näytösajoissa 1990-luvun alussa. Sen jälkeen hänet on nähty Alastarossa kilpailemassa säännöllisesti vuosi toisensa jälkeen.

”Haikeata ajatella, että ajan ensi viikonloppuna viimeistä kertaa Alastarossa, johon liittyy niin paljon tunteita ja muistoja. Osa muistoista on tietysti aivan upeita, kun kisassa on pärjätty ja osa taas pettymysten sävyttämiä, kun menestystä ei ole tullut odotetusti – ihan niin kuin kilpa-autoilun luonteeseen kuuluu,” sympaattinen Anita kertoo.

EM-tittelistä tänäkin vuonna tiukasti kamppailevaa Anitaa ei tänä kesänä suomalaisilla kiihdytysradoilla enää nähdä. Toukokuun lopulla Santa Podissa, Englannissa hän ajoi tiukassa finaalissa tanskalaisen Stig Needgaardin jälkeen kakkoseksi ja kesäkuussa Tierpissä, Ruotsissa tuli voitto. Anita on tällä hetkellä selkeässä EM-pistejohdossa ja keskittyy tämän jälkeen vain kansainvälisiin koitoksiin.

Muita mielenkiintoisia ajajanimiä ensi viikonlopun historiallisessa drag race -tapahtumassa Alastarossa ovat vuonna 2003 lajiin innostunut, nykyään Anita Mäkelän lailla Top Fuel –ryhmässä kiihdyttelevä Janne Ahonen, hänen 17-vuotias poikansa Mico Ahonen, F1-kuvioista tuttu kisainsinööri ja kommentaattori, Pro Street –ryhmässä ajava Ossi Oikarinen ja varsinainen dragster-konkari, lähes 4000-hevosvoimaisella Funny Carilla Euroopan mestaruutta tavoitteleva Ari Pietilä.

Liput

Lauantai 50 €/pvä, sunnuntai 40 €/pvä ja kokoaikalippu 70 € - alle 12 v ilmaiseksi aikuisen seurassa.

A-katsomolippu la 30€/päivä ja su 20€/päivä (Myynti paikan päällä, jos lippuja jäljellä!)

B-katsomolippu la 15 €/pvä ja su 10 €/pvä (Myynti paikan päällä, jos lippuja jäljellä!)

Yleisöllä on mahdollisuus päästä tutustumaan huipputehokkaisiin kisavehkeisiin, autoihin ja moottoripyöriin sekä tiimien toimintaan lähietäisyydeltä. Varikko on avoin yleisölle!

Euroopan nopein Dragster-kuski Anita Mäkelä jälleen vahvasti kiinni Top Fuel -mestaruudessa

Anita Mäkelä 2018.

Top Fuel –ryhmän suosikkina Alastarossa nähdään jälleen kerran alan konkareihin kuuluva, uransa jo vuonna 1987 aloittanut vilppulalainen Anita Mäkelä.

Toukokuun lopulla Santa Podissa, Englannissa hän ajoi tiukassa finaalissa tanskalaisen Stig Needgaardin jälkeen kakkoseksi ja kesäkuussa Tierpissä, Ruotsissa tuli voitto. Anita on tällä hetkellä selkeässä EM-pistejohdossa ja sarjan kärjessä.

Anita Mäkelä aloitti ainutlaatuisen ja häikäisevän uransa kiihdytyskisakuskina jo vuonna 1987 Competition–ryhmässä, josta hän siirtyi Top Alcohol –ryhmään (nykyisin Top Methanol Dragster) ja sen jälkeen lajin kuninkuusryhmään Top Fuel Dragstereihin.

Anita on jo 1990-luvun lopusta kilpaillut Top Fuelissa, jossa hevosvoimia autoissa on noin 10 000. Autot toimivat nitrometaanipolttoaineella. ”Nollasta sataan” taittuu hirmuiseen 0,50 sekuntiin noin 8 metrin matkalla.

Mäkelä on ensimmäinen eurooppalainen dragster-ajaja, joka on voittanut Euroopan mestaruuden kahdessa eri ryhmässä, Top Alcohol –ryhmässä vuosina 1994 ja 1996 ja Top Fuel –ryhmässä vuosina 2000 ja 2016.

Anitan hallussa on niin ikään Euroopan kaikkien aikojen nopein neljännesmailin aikaa 3,87 sekuntia loppunopeuden ollessa huikeat 504 kilometriä tunnissa.

Anita Mäkelä kilpailee Tommi and Anita Top Fuel Racing Ltd –tallissa, jota hän johtaa yhdessä aviomiehensä, entisen dragster-kuskin Tommi Haapasen kanssa.

Anitan uran saavutuksia 2000-luvulla

  • Vuonna 2000: 1. sija FIA European Top Fuel Championship ja Lady Racing Award (AKK)
  • Vuonna 2001: 2. sija FIA European Top Fuel Championship
  • Vuonna 2003: 5. sija FIA European Top Fuel Championship
  • Vuonna 2004 -2008: kilpailutauko
  • Vuonna 2009: 5. sija FIA European Top Fuel Championship
  • Vuonna 2010: 3. sija FIA European Top Fuel Championship
  • Vuonna 2011: 5. sija FIA European Top Fuel Championship
  • Vuonna 2012: 3. sija FIA European Top Fuel Championship
  • Vuonna 2013: 2. sija FIA European Top Fuel Championship
  • Vuonna 2014: 6. sija FIA European Top Fuel Championship
  • Vuonna 2015: 2. sija FIA European Top Fuel Championship + Vuoden autorheilija (AKK)
  • Vuonna 2016: 1. sija FIA European Top Fuel Championship
  • Vuonna 2017: 5. sija FIA Top Fuel Championship

Janne ja Mico Ahonen

Janne Ahonen, FHRA Night Race 2017

Janne Ahosen ART Racing tallin Top Fuel dragster on tarkoitettu EM-koitoksiin.

Top Fuelin tehon lähteenä on nitrometaani eli käytännössä nestemäinen räjähdysaine. Auto kiihtyy nollasta sataan vajaassa puolessa sekunnissa, ja jo noin neljän sekunnin kuluttua startista vauhti on kiihtynyt noin 500 kilometriin tunnissa.

”Moni on kysynyt, millaista tuota 9000-hevosvoimaista dragsteriä on ajaa. Ja onhan se tietysti aikamoista rytkettä ja rytinää. Sitä tunnetta vain on niin vaikea kuvailla. Se täytyy itse kokea, kuinka äärimmäisen hurjat voimat vaikuttavat autoon, sen runkoon ja rungon kautta auton kuljettajaan. Kisan päättyessä neljännesmailin suoran jälkeen vauhtia on 400 – 500 kilometriä tunnissa.”

SM-osakilpailuissa nähdään myös Jannen 17-vuotias Mico-poika, joka on isänsä tavoin kunnostautunut niin mäkihyppääjänä kuin dragster-kilpailijanakin. Ensimmäiset kisansa Mico ajoi isänsä yllyttämänä Junior-ryhmässä seitsemän ikäisenä.

Janne Ahonen johtaa yhtä Euroopan suurimmista Drag Race -tiimeistä, jossa Micon lisäksi ajaa joukko lupaavia juniorikuskeja esikuvanaan kukapas muu kuin Janne itse!

Janne Ahonen huoltohommissa.

Janne Ahonen huoltohommissa.

European Championship Nitro Nationals 2018:

Kiihdytysajon 3. SM-osakilpailu, Alastaro Circuit, Virttaa 30.6.-1.7. Jarno Saarisentie, 32560 Virttaa

Lisätietoja:

www.fhra.fi

www.fhra.fi/tapahtumat/nitro-nationals/

http://www.alastarocircuit.fi/yhteystiedot.php