LiquidPistonin kehittämän moottorin mäntä pyörii epäkeskosti. Moottori on pienikokoinen ja yksinkertainen rakenteeltaan, joten sillä saavutetaan etuja muihin pienmoottoreihin verrattuna. Tehoa on mahdollista kasvattaa ja moottorin konsepti on skaalattavissa isommaksi. 

Moottorin pienikokoisuus johtuu siitä, että moottorista puuttuvat sekä venttiilikoneisto että nokka-akselit, joten liikkuvien osien määrä on todella vähäinen. Pelkästään mäntä ja epäkesko kampiakseli pyörivät.

Sekä polttoaineen syöttö että pakokaasujen poisto tapahtuu onton männän sisällä sijaitsevien onteloiden kautta. Imu- ja pakopuoli ovat eri puolilla mäntää. Mäntä on muodoltaan pitkulainen ja litistetyn ympyrän ja ovaalin kaltainen toisin kuin Wankel-moottoreissa, joissa mäntä on kolmionmuotoinen.

Moottori on värinätön ja kierrosherkkä sekä ennen kaikkea rakenteeltaan yksinkertainen ja pienikokoinen.

Kuvassa vasemmalla 30 kW:n perinteinen sähkögeneraattori, oikealla LiquidPistonin moottorilla varustettu vastaavan tehoinen energiantuottoyksikkö. Kokoetu on ilmeinen.

LiquidPiston keräsi 1,29 miljoonaa dollaria Wefunderin kautta 2017. Lisäksi sillä on sopimus DARPAn kanssa 2,5 miljoonan dollarin kehityspanoksesta viime vuoden lokakuulta. Kyse on jatkorahoituksesta aiempaan sopimukseen. Kaikkiaan DARPA panostaa 5,5 miljoonaan dollaria moottorin kehitystyöhön.

Moottorin uusi arkkitehtuuri voi parantaa polttoainetehokkuutta jopa kaksinkertaiseksi perinteiseen bensiinimoottoriin verrattuna, ja paino voi olla jopa vain kymmenesosan dieselmoottoriin verrattuna.

Hyvä esimerkki teknologian eduista on 70 cc X mini -moottori, joka on käytännössä hunajamelonin kokoinen, mutta tuottaa 3-5 hevosvoimaa. Moottoria käytetään mm. armeijan 2 kWe hybridisähkögeneraattorissa.

Yrityksen 750 cc vastaava X-4 on 40 hevosvoiman tehoinen dieselmoottorin prototyyppi, joka mahtuu 27,5 senttimetrin laatikkoon, ja painaa vain 18 kilogrammaa.

Wankel-moottorin vertailu LiquidPistoniin.

Wankel-moottorin vertailu LiquidPistoniin. Viimemainitussa on ratkaistu tiiviysongelmat, polttoaineena käy melkein mikä tahansa, ja moottorin terminen hyötysuhde on aivan eri luokkaa kuin Wankelissa.

Yritys kertoo sähköpostissaan alkuvaiheessa suuntautuvansa sotilaallisiin sovelluksiin moottorinsa kanssa, mutta aikovansa myös ottaa oman siivunsa maailmanlaajuisesti yli 400 miljardin arvoisilta polttomoottorisovellusten markkinoilta.

Mikäli olet kiinnostunut rahoittamaan yrityksen kehitystyötä, voit vierailla sen Wefunder-sivulla täällä. Sivustolta löytyy myös hyvä video moottorin toimintasyklistä. Yrityksen omalle kotisivulle pääset puolestaan tästä.

Aiheesta aiemmin sivuillamme: Kiertomäntämoottorin uusi rohkea tuleminen