Triumphin 765 cm3 kolmisylinterinen Moto2-kilpamoottori tulee käyttöön kaudella 2019. Valmistajalla on sopimus Dornan kanssa moottoreiden toimittamisesta sarjaan kolmena peräkkäisenä vuotena.

Moottori perustuu Triumph Street Triplen 675-kuutiosenttimetriseen versioon.

Radalle moottorit pääsevät tositoimiin Jerezin testeissä 23. - 25. marraskuuta. Moottoria on kehitetty ja testattu kahden vuoden ajan intensiivisesti, tiimissä on ollut mukana jäseniä Triumphilta, Dornasta, Externprosta ja Magneti Marellilta. Ajajapalautetta on saatu useilta entisiltä Moto2- ja British Supersport-kuljettajila.

Uusiin moottoreihin tulee Magneti Marellin kustomoitavat ECU:t, jotka antavat kisatiimeille paljon mahdollisuuksia sytytyksenajoituksen, polttoaineensyötön ja moottorijarrutuksen säätelyyn sekä sähköisten ruiskukarttojen rakentamiseen. Samoin shifterin ja varikkoratanopeusrajoittimien säätöön.

Triumphin oma Moto2-kisapyörän proto.

Triumphin oma Moto2-kisapyörän proto.

765-kuutiosenttimetrinen Moto2-kisamoottori:

– Sylinterikantta on muutettu sekä imu- että pakoventtiilien osalta kaasuvirtausten optimoimiseksi.

– Titaaniset venttiilit ja tiukemmat venttiilijouset korkeamman kierrosluvun mahdolllistamiseksi.

– Matalatehoinen kisalaturi inertian pienentämiseksi.

– Pidempi ensimmäinen vaihde.

– Erityinen kisa-ECU, joka kehitetään yhteistyössä Magneti Marellin kanssa.

– Uudelleensuunniteltu kotelointi moottorin kaventamiseksi.

– Maantielaillinen versio 765 cm3 moottorista antaa 123 hevosvoiman tehon 11 700 kierroksella minuutissa sekä 77 Nm väännön 10 800 kierroksella.

Triumphin 675-kuutioinen siviili-Street Triple ja Moto2-versio.

Triumphin 675-kuutioinen siviili-Street Triple ja Moto2-versio.

Moottorin uudet osat

Uudessa moottorissa on enemmän kuin 80 uutta osaa edellisen sukupolven moottoriin verrattuna, mukaan luettuna kasvaneet poraus ja iskunpituus. Täysin uusiin komponetteihin kuuluvat:

– uusi kampiakseli

– uudet männät

– uudet kiertokanget ja tasapainoakselit

– Nikasil-päällysteiset sylinteriputket

– uusittu vaihdelaatikko

Moottorin Moto2-kisaversiota on edelleen viritetty vapaamman hengityksen merkeissä ja kiertämään korkeammalle kuin tuotantopyörän moottori. Suorituskykyä on myös tarjolla enemmän. Muut muutokset on tehty erityisesti kisakäyttöä ajatellen.

Triumph.

Triumph.

Triumph.

Triumph.

Triumph.

Triumph.

Triumphin Moto2-proto.

Triumphin Moto2-proto.