Trafi tiedotti lokakuun alussa, että vain 36 % mopokortin suorittajista oli selvinnyt mopokortin kirjallisesta kokeesta 1.7. jälkeen ensi yrityksellä. Pudotus aiempaan 83 % on hurja.

– Nyt mopokortin hankkijan tulee itse opetella omat mopolle ja kaksipyöräiselle ajoneuvolle kuuluvat liikennesäännöt sekä ajoneuvoluokkakohtaiset erityispiirteet, jotka painottuvat nykyisessä teoriakokeessa aikaisempaa enemmän, kertoo Trafin asiantuntija Marjo Immonen.

Vastuu erityisesti ajokorttiluokan erityispiirteiden oppimisesta on siirretty kortin suorittajalle, vaikka teoriakoe on aiempaa haastavampi. Suomen Motoristit ry:n (SMOTO) selvityksen mukaan oppimateriaalia joko ei kuitenkaan ole tai sitä ei tarjota. SMOTOn haastattelun mukaan esimerkiksi pääkaupungin kaikissa autokouluissa ei tarjota mopokouluun liittyvää oppikirjaa.

Trafin asiantuntija Marjo Immonen tunnistaa ongelman, mutta toteaa ettei Trafi voi suositella mitään tiettyä kirjaa tai materiaalia, tieliikennelaki on käytännössä lähdemateriaali. Immonen lupasi kuitenkin ottaa asian puheeksi Trafissa.

– Autokoululiitto kannattaa kuljettajantutkinnon kehittämistä. Kokeen kehittämisessä vaativuutta ei tule lisätä arvioinnin pikkutarkkuutta lisäämällä, vaan suuntaamalla sitä sääntöjen noudattamisen ohella vastuulliseen, riskit tunnistavaan kuljettajakäyttäytymiseen. Hylätyt tutkinnot ovat kortin hankkijan kannalta ajanhukkaa ja lisäävät kustannuksia, toteaa puolestaan Autokoululiiton puheenjohtaja Jarmo Jokilampi.

Jokilammen mukaan liiton jäsenkouluille on annettu informaatio, että oppimateriaalia on tarjottava asiakkaille. Hän korostaa myös koulutuksen laatua. Mikäli autokoululla on moottoripyöräkouluttaja, niin sillä on iso myönteinen vaikutus mopokorttia hankittaessa.

Valitse autokoulu, jossa on mp-kouluttaja

– Mopokorttia suorittavan kannattaa kysyä, löytyykö autokouluista moottoripyöräkouluttaja, jolloin saa varmasti oikeaoppista opetusta mopokortin hankintaan, Jokilampi kannustaa.

Hyvä esimerkki on autokoulu, jonka mopotunteja vetää auktorisoitu moottoripyöräkouluttaja. Se tarjoaa mopokorttia ajaville automaattisesti oppikirjan, sekä pitää "liikenteen perusteet" -osion erikseen mopokorttia opiskeleville. Heillä kirjallisten ensimmäisellä kerralla läpäisy prosentti on noin 60. Se on hieman pudonnut verrattuna aikaisempaan opetukseen verrattuna, mutta on selkeästi korkeampi kuin muualla.

Suomen Motoristit ry:n kumppanuusjohtaja Veli-Pekka Ratinen ihmettelee myös sitä, että teoriakokeen suorittaja ei enää saa palautteessa tietää mihin kysymyksiin hän vastasi väärin. Palautteessa kerrotaan ainoastaan aihealueet joissa virheitä oli ja oppilaan pitää sitten keskittyä lisäämään opiskelua näiltä aihealueilta.

– Mopoilijalle ei tarjota oppimateriaalia, hän harjoittelee ainoastaan koekysymyksiä, hänelle ei kerrota mitkä virheet hän kokeessa teki. Onko joku, kenen mielestä tämä on oikein, Ratinen hämmästelee. – Asia pitäisi oikaista pikimmiten.

Toimituksen mielestä asia on huolestuttava: mopokorttien määrä on muutenkin ollut laskussa, ja kaikki ylimääräinen kortin suorittamisen vaikeuttaminen vaikeuttaa entisestään myös tulevien motoristien pääsemistä oikealle polulle.

Autokoululiiton jäsenkouluista löytyy asiantuntevaa mopo-opetusta valitsemalla hakupalvelusta ajokorttiluokka AM. Sivustolle pääset tästä.

Mopo-ja mopoautokirja löytyy puolestaan Autokoululiiton verkkokaupasta ja kirja toimitetaan suoraan kotiin. Sivustolle pääset tästä.

Alkuperäisen SMOTOn sivustolla julkaistun perusteellisemman artikkelin voit lukea täällä.