Uuden Yamaha Ténérén juuret juontavat XT500-enduro-seikkailupyörään, joka julkistettiin vuonna 1976. Se saavutti menestystä Pariisi-Dakar-rallissa mm. Cyril Neveun luotsaamana, ja oli 70-luvun lopulla myydyin Jammu monissa Euroopan maissa.

Vuonna 1983 Yamaha esitteli XT600Z-mallinsa, josta tuli merkin ensimmäinen Ténéré-nimeä kantava seikkailupyörä. Nimi juontuu Tuareg- alkuperäiskansan aavikkoa ja erämaata tarkoittavasta sanasta.

Nykyisin Yamahan seikkailupyörämallistoon kuuluu tyylikäs XT1200ZE Super Ténéré -malli, joka esiteltiin vuonna 2010, sekä XT1200ZE Raid Edition -versio.

T7-konseptista se lähti

Vuonna 2016 saatiin ensimmäiset merkki julkisti T7- konseptinsa ja 2017 Yamaha esitteli Ténéré 700 World Raid - prototyypin, joka on ollut julkistuksestaan lähtien laajalla maailmankiertueella. Kiertueen aikana moottoripyörää testattiin äärimmäisissä olosuhteissa ja näitä kokemuksia hyödynnettiin lopullisen tuotantopyörän kehitystyössä.

Kiertueella World Raid -prototyypin kuljettajana on toiminut koko joukko ammattikuljettajia, kuten moninkertainen Dakar-voittaja Stéphane Peterhansel ja Yamalube Yamaha - rallitiimin viralliset kuljettajat Adrien van Beveren ja Rodney Faggoter. Moottoripyörä on viety äärirajoilleen kaikkialla maailmassa aina Australian ankarilta takamailta Etelä-Amerikan aavikolle saakka.

Ténéré 700 -malli

  • • Rallimaailmasta ja T7-mallista inspiraationsa saanut urheilullinen muotoilu vahvistaa Ténéré- henkeä
  • • Kevyt, kompakti ja ketterä
  • • Erinomaiset maastoajo-ominaisuudet
  • • Suunniteltu ympärivuotiseen ajoon
  • • Monipuoliset pitkänmatkan ominaisuudet ja yli 350 km:n toimintamatka yhdellä tankkauksella
  • • Tehokkaasti vääntävä, taloudellinen ja tasaisesti käyvä moottori
  • • Päälle ja pois kytkettävä ABS-järjestelmä maastoajoa varten
  • • Tuulilasi ja käsisuojat tarjoavat erinomaista sääsuojaa
  • • Huippuluokan pitkäjoustoinen jousitus
  • • Saatavana kolme värivaihtoehtoa 

Uusi Yamaha Ténéré 700.

Uusi Yamaha Ténéré 700.

Yamahan Ténéré 700 -mallissa on 689-kuutioinen kaksisylinterinen crossplane-rinnakkaismoottori. Kompaktin CP2-moottorin merkittävin ominaisuus on sen vääntö, joka takaa ripeän kierrosherkkyyden ja erinomaisen kiihtyvyyden. Myös polttoaineenkulutus on pieni.

Pyörässä on uudenlainen kaksoiskehtorunko, jonka pitäisi olla kevyt, mutta luja. 1 590 mm:n akseliväli ja kapea runko takaavat, että pyörän käsiteltävyys on huippuluokkaa. Ténéré 700 -mallin 240 mm:n maavara riittää puolestaan pahempaankin paikkaan.

Kuljettajan mukavuuden ja liikkuvuuden maksimoimiseksi Ténéré 700 -mallin istumakorkeus on 880 mm ja siinä on kapea runko. Kompaktin rungon ja kapean polttoainesäiliön ansiosta kuljettaja saa tukea polvillaan, mikä lisää hallintaa ja ohjattavuutta niin mudassa kuin asfaltillakin.

Uuden Ténéré 700 -mallin ajovalosuunnittelu mukailee Yamahan uusimpia tehdasvalmisteisia rallipyöriä ja T7-konseptia. Neljä LED-ajovaloa valaisevat tehokkaasti ja pitkälle pimeimmässäkin erämaassa. Kirkkaan kotelon sisälle asennetut valot on asetettu kahteen kahden valon ryhmään, joiden alapuolelle on sijoitettu seisontavalot.

Ténéré 700 - mallin etuhaarukassa on 210 mm:n joustovara ja jäykkä 43 mm:n haarukka pysyy muodossaan vaikeimmissakin maasto-olosuhteissa.

Kevyt alumiininen takahaarukka tarjoaa alhaisen jousittamattoman painon. Takajousitusjärjestelmän joustovara on 200 mm. Pikasäädön avulla voi hienosäätää esikuormitusasetuksia.

Ténéré 700 -mallin muotoilussa on vaikutteita Dakar-rallissa käytetyistä pyöristä. Kompakti tuulilasi ja etukatteet suojaavat tuulelta ja korostavat samalla pyörän kapeaa ja kevyttä muotoilua. Kilpatyyppinen kapeneva ohjaustanko takaa rennon ajoasennon sekä istuessa että seistessä.

Pyörässä on käyttötakoituksen mukaan pinnavanteet. Vanteilla pyörii puolestaan ensiasennusrenkaina Pirelli Scorpion Rally STR -renkaat. Ténéré 700:n eturengas on 21-tuumainen ja takarengas 18 tuumainen. Pyörään voit valintasi mukaan asentaa joko pääasiassa maastoajoon tarkoitettu Enduro-renkaat tai katu- sekä maastoajoon tarkoitetut kuviorenkaat.

Polttoainesäiliön tilavuus on 16 litraa, ja siihen mahtuu kapeasta rakenteestaan huolimatta 16 litraa polttoainetta. Lisäksi kapea takaosa tarjoaa kuljettajalle paljon liikkumavaraa ja hyvän polvituntuman. Polttoaineen pitäisi helposti riittää yli 350 kilometrin taipaleelle.

Uusi Yamaha Ténéré 700.

Uusi Yamaha Ténéré 700.

Sukulaisuussuhde erilaisiin erämaaralleihin löytyy myös esimerkiksi ralli-tyylisistä mittareista. Tuulilasin taakse keskelle sijoitetusta kevyestä mittaristosta näet yhdellä silmäyksellä kaikki olennaiset tiedot. Näin sinun ei tarvitse irrottaa katsettasi tiestä tai radasta. LCD-monitoiminäytöstä näet kattavasti tietoa muun muassa vaihteen asennosta, polttoaineen määrästä, arvioidusta toimintamatkasta ja keskimääräisestä tai hetkellisestä kulutuksesta. Näytössä on myös kaksi osamatkamittaria.

Ohjaamo on suunniteltu navigointilaitteiden jälkiasennusta ajatellen. Voit lisätä siihen vaatimuksiasi vastaavia lisälaitteita, kuten GPS-paikantimen, kartanlukulaitteita ja älypuhelimen.

Jarrutusjärjestelmä koostuu etupyörän 282 mm:n kaksoislevyjarruista ja takapyörän 245 mm:n takalevyjarruista. ABS:n voi tarvittaessa kytkeä pois päältä takapyörästä. Tällöin Voit esimerkiksi lukita takapyörän tietyissä tilanteissa, kuten erittäin jyrkissä käännöksissä tai jyrkässä alamäessä.

Tärkeimmät tekniset ominaisuudet

  • • Tehokas 689-kuutioinen nelitahtinen kaksisylinterinen CP2-rinnakkaismoottori
  • • Uusi kevyt teräksinen kaksoiskehtorunko
  • • Kapea, kompakti ja ergonominen runko ja istuin
  • • Tyylikäs Dakar-valokoonpano, jossa on neljä LED-ajovaloa ja kaksi LED-seisontavaloa
  • • Säädettävä pitkäjoustoinen 43 mm:n USD-etupää, jossa on 210 mm:n joustoliike
  • • Säädettävä takajousitusjärjestelmä ja 200 mm:n liikkumavara
  • • Kompakti Dakar-tyyppinen mittaristo ja kapeneva ohjaustanko
  • • 21 tuuman / 18 tuuman kevyet pinnavanteet ja seikkailuun suunnitellut renkaat
  • • Kapea 16 litran polttoainesäiliö takaa jopa 350 km:n toimintamatkan
  • • Kompakti ja rallityylinen mittaristo
  • • Päälle ja pois kytkettävä ABS-järjestelmä
  • • Tuulilasi ja käsisuojat suojaavat kuljettajaa tehokkaasti

Saatavuus: Uusi Ténéré 700 on saatavilla vuoden 2019 toisella puolikkaalla Yamaha-jälleenmyyjiltä kautta Euroopan. Värit Ceramic Ice tai Competition White Power Black.