– Pyysimme tilaajaa siirtämään asfaltoinnin aloittamisen ensi vuodelle, koska näin toimien mahdollistettiin runkovalmiin ratapohjan käyttäminen dumpperien ajoväylänä turva-alueiden maansiirrossa. Lisäksi massanvaihdon kriittinen rataosuus saa enemmän painumisaikaa, toteaa Destian projektipäällikkö Ilkka Kaarakainen.

Tilaajan edustaja hankejohtaja Timo Pohjola on tyytyväinen tehtyihin ratkaisuihin,

– Destian pitkä kokemus väylärakentamisessa on mahdollistanut parhaiden menetelmien käytön, Pohjola iloitsee.

– Kansainvälisen Grand Prix -radan rakentaminen on ainutlaatuinen kokemus. Kaikki täytyy tehdä viimeisen päälle, koska työn tuloksen tulee televisioinnin välityksellä näkemään koko maailma, Pohjola jatkaa.

Parhaillaan valmistellaan alueen läpikulkevan KymiRing-kadun rakentamisen aloittamista. Katu liittyy itä- ja länsipäässä valtatie 12:lle rakennettaviin liittymiin.

Talviaikana ei ole mahdollista tehdä Grand Prix -radan viimeistelytöitä ja siksi työaika käytetään perusinfrastruktuurin rakentamiseen. Talvi edesauttaa rakennettujen turva-alueiden painumista ja mahdollistaa viimeistelyn aloittamisen keväällä pintarakenteiden osalta. Niitä ovat turvasora- ja nurmialueet sekä asfalttiturvakaistat.

Tältä näyttää KymiRing-radalla 8.11.2018. Kuva: Janita Lehtonen