Jay Giraud on kanadalainen sarjayrittäjä, joka haluaa tehdä vallankumouksen moottoripyöräilyn turvallisuudessa. Giraudin näkemyksen mukaan autonomisesti eli itsestään ajavat moottoripyörät vievät käyttäjältään ajamisen ilot, joten hänen lähestymistapansa edistyneiden kuljettajaa avustavien järjestelmien kehittämiseen on toisenlainen: siihen kuuluvat liitettävyys ja keinoäly (AI, Artificial Intelligence).

Kesällä 2016 Jay Giraud otti lomaa yrittämisestä ja vietti aikaansa moottoripyöräilemällä sellaisissa paikoissa kun Jakartassa, Indonesiassa. Reissulla hän turhautui siitä päivittäisestä kokemuksesta, minkä vilkkaassa liikenteessä matalan teknologian vuoksi moottoripyörien sokeat pisteet ja tilannetietoisuuden puutteesta kärsivät moottoripyörät aiheuttivat. Jakarta on ylikansoitettu moottoripyörillä ja ruuhkaliikenteellä ja sen vuoksi motoristit kokevat loputtomasti ja jatkuvasti autojen aiheuttamia hengenvaarallisia tilanteita. Tämä johti Giraudin perustamaan Damon Motorcyclesin. 

Giraud ja hänen sarjayrittäjäkumppaninsa Dom Kwong perustivat Damonin, johon saivat mukaan myös Yamahan. Giraud ja Kwong myös tajusivat, että maailmassa myydään 160 miljoonaa moottoripyörää vuosittain, ja 3000 moottoripyöräilijää menettää henkensä päivittäin.

Nykyään Damon Motorcyclesin kaartiin kuuluu 14 t&k-henkilöä ja talousjohtaja. 

Giraud tajusi, että maailma tarvitsee turvallisempia moottoripyöriä, koska ajamisen iloa uhkaa koko ajan turvallisuuden puute. Moottoripyöräily on lähteestä riippuen 28 - 36 kertaa vaarallisempaa kuin autoilu. 

Damonin sovelluksella pystyy säätämään haptisia hälytyksiä sekä seuraamaan pyörän kulkua.

Autoissa on jo sensoreita, törmäyksenestojärjestelmiä ja jopa itsestään ajamisen ominaisuuksia. Autonomisesti ajava moottoripyörä veisi kuitenkin kuljettajaltaan ajamisen ilon, joten se vuoksi Damonin kehitystyössä keskitytään edistyksellisten kuljettajaa avustavien järjestelmien kehittämiseen liitettävyyden ja keinoälyn avulla.

Teknologia on myös dynaamista ja kehittyvää. Mitä enemmän motoristi ajaa, sitä älykkäämmäksi ja ennakoivammaksi Damonin AI tulee. Samalla tavalla kuin Teslan autot tulevat älykkäämmiksi viikottaisten päivitysten myötä. Muiden patentoitujen piirteidensä lisäksi Damon on kehittänyt haptisen kielen, joka värisee, "puhuu" ohjaustangon kahvojen kautta varoittaakseen kuljettajaa lähestyvistä uhista.

Giraud on ainakin saanut mukaansa kovatasoista väkeä, kuten esimerkiksi Steven Leen talousjohtajaksi ja kaikkien tunteman Erik Buellin suunnittelijaksi. Buell-merkkisiä moottoripyöriä kulkee teillämme edelleen.

Appilla pystyy myös tallentamaan ja jakamaan sisäänrakennettujen kameroiden kuvaamia videoita. Sovellus myös hälyttää, mikäli pyörä varastetaan tai sitä liikutetaan luvatta.

Aiheesta kertoi ensin EPT. Damon Motorcyclesin sivustolle pääset tästä.

Giraudin ajatukset eivät sinänsä ole uusia, sillä esimerkiksi Bosch työskentelee vakavasti moottoripyörien ennakoivien varoitusjärjestelmien eteen. Myös haptisia varoitusjärjestelmiä kehittävät muutkin kuin Damon. Haptiset ja visuaalisesti toimivat varoittimet sopivat parhaiten moottoripyöriin, sillä sen tyyppiset systeemit kuin autoissa käytettävä hätäjarrutus, joka ottaa auton kokonaan haltuun törmäyksen uhatessa, ei sovi normaalisti liikkuvaan moottoripyörään, vaan sisältää liikaa riskejä.

Moottoripyörien järjestelmät eivät siis pyri ottamaan pyörää haltuunsa, vaan tarjoavat ennakoivia apuvälineitä.

Damonin tavoitteena on rakentaa järjestelmä, jossa esimerkiksi edessä näkyvää tienosaa valvovat tutka ja näkyvää valoa hyödyntävä kamera. Jos edessä joku jarruttaa yllättäen, järjestelmä varoittaa haptisella palautteella kahvojen kautta ja antaa syyn jarruttaa pikaisesti.

Samoin sivututkat kertovat, milloin on turvallista vaihtaa kaistaa, ja varoittavat haptisesti sen puolen kahvasta, milloin joku lähestyy sivulta päin.

Damonin laitteistolla varustettuun moottoripyörään voi myös kiinnittää älypuhelimen suoraan yläkolmioon, jolloin pyörään integroitu taakse päin kuvaava kamera kertoo, milloin joku lähestyy takaapäin.

Eteenpäin toimiva varoitusjärjestelmä myös muistuttaa jättämään riittävästi tilaa edessäolevaan, kun ollaan pysähtyneenä liikenteessä.

Damonin tietojen mukaan yli 50 % mp-onnettomuuksista tapahtuu risteysalueilla, eikä 40 % onnettomuuteen joutuneista kuljettajista ole ehtinyt tehdä minkäänlaista tapahtuvaa estävää toimenpidettä. Damonin järjestelmän tavoitteena onkin antaa motoristille aikaa jarruttaa, kiihdyttää tai väistää vakava tilanne.

Damon Motorcycles.

Damon Motorcycles. Kuvasta selviää prosenttiosuudet, mistä päin moottoripyöriin törmätään.

Oheinen kuva kertoo myös, mistä päin näissä onnettomuuksista törmäys tulee. 

Damonin tuotteita tai järjestelmiä pitäisi olla luvassa noin puolen vuoden kuluttua. Odotamme mielenkiinnolla.

Aiheesta aiemmin: Arc Vector, sähkömoottoripyörä joka muuttaa maailmaa; kypärän, ajoasun ja pyörän kokonaisuus