Hurjat nopeudet liikenteessä huolestuttavat Itä-Uudenmaan poliisia. Viime viikolla Itä-Uudenmaan liikennepoliisisektorin partiot mittasivat useille autoilijoille ja motoristeille todella kovia ylinopeuksia ja yksin pitkäperjantain ja maanantain välisenä aikana ajokorttinsa hyllylle kaahaili 22 kuljettajaa.

– Nyt näyttää siltä, että nopeasti parantuneet tieliikenneolosuhteet ja lämmin keli on "yllättänyt" tiellä liikkujat ja kaasujalkaa painetaan kuin viimeistä päivää. Kovilla mitatuilla nopeuksilla on autoilijoille ja motoristeille ikävät ja kauaskantoiset seuraukset. Rikosnimikkeinä on törkeä liikenneturvallisuuden vaarantaminen tai vakava piittaamattomuus ja seurauksena sakko ja ajokortin menetys määräajaksi. Autoilijan ja motoristin menopeli saattaa vaihtua kesäksi polkupyörään, jos liikenteessä kaahaillaan tähän malliin, kertoo ylikomisario Timo Leppälä Itä-Uudenmaan liikennepoliisisektorilta.

Viime viikon kovimmat lukemat mitattiin Hämeenlinnanväylällä, Tuusulanväylällä, Lahdenväylällä ja Nummisentiellä Mäntsälässä, missä nopeudet kohosivat huimiin lukemiin. Kevään huippulukemat mitattiin Tuusulanväylällä missä tutka näytti 254km/h, eli 154 km/h yli sallitun.

– Talven ja liukkaiden kelien tulosta varoitetaan tiellä liikkujia joka vuosi, mutta nyt näyttää siltä, että pitäisi antaa myös aurinkoisten kelien kelivaroitus, Leppälä jatkaa.

Itä-Uudenmaan poliisi jatkaa turvallisuustyötään maanteillä ja taajamissa ja nopeuksiin kiinnitetään nyt erityistä huomiota. Tulevan viikonloppuna kovia nopeuksia valvotaan tehostetusti yhteistyössä pääkaupunkiseudun poliisilaitosten kanssa.

Peurat liikkeellä Länsi-Uudellamaalla - vuorokaudessa sattunut jo neljä kolaria

Länsi-Uudellamaalla on huhtikuussa sattunut noin 90 peurakolaria. Pelkästään keskiviikkona auton ja peuran yhteentörmäyksiä on tullut poliisin tietoon neljä.

Poliisi muistuttaa, että peurat liikkuvat ravinnon perässä, ja kolaririski on todellinen. Kolareita sattuu etenkin pienemmillä teillä, mutta ajoittain peurat onnistuvat pujahtamaan myös isommille teille aidoista huolimatta.

– Kesäkelien ja -nopeusrajoitusten myötä nopeudet ovat kasvaneet. Nopeus kannattaa pitää maltillisena aamu- ja iltahämärän aikaan, jolloin peurat liikkuvat eniten. Nopeuden vähentäminen esimerkiksi sadan kilometrin tuntivauhdista kahdeksaankymmeneen kilometriin tunnissa voi pudottaa törmäysenergian reilusti alle puoleen, jos autoilija on ehtinyt aloittaa jarrutuksen ennen törmäystä, toteaa komisario Ilkka Kantola.

Peuran tai hirven kohtaamista voi harjoitella miettimällä, mitä tekisi, jos peura juoksisi eteen. Pääsääntö on, että väistö tulee tehdä eläimen takapuolelta, ei koskaan etupuolelta.

– Kaksikaistaisella tiellä ei tule väistää vastaantulevan liikenteen kaistalle, jos se ei ole varmuudella riittävän pitkälti vapaa ja esteetön. Lisäksi on hyvä muistaa, että jos yksi peura juoksee tien yli, perässä saattaa seurata toinen tai useampi peura, Kantola huomauttaa.