Itseämme kiinnostaa tietenkin se, milloin intialaisia Mahindran valmistamia uusklassisia Jawoja saadaan Suomeen. Pyörähän on todella hyvännäköinen, ja siinä tiivistyy modernina versiona se, mikä Jawassa on olennaista?

– Uudet intialaiset Jawat ovat todella mielenkiintoisia. Ne ovat alkuperäisten 50 - 60-lukujen Jawojen näköisiä, mutta modernisoituja, ja varustettu sähköstartilla. Lisäksi ne ovat kevyitä, tehokkaita sekä hyvännäköisiä, ja niiden ominaisuudet ovat aivan riittäviä. Vaikea sanoa, milloin valmistus on sillä tasolla, että pyöriä riittää vientiin asti, Arto Heino totesi. – Tällä hetkellä tehtaan tilauskirjat ovat kiinni Intiassa jopa intialaisillekin asiakkaille aina syyskuuhun asti, sillä kysyntä oli alusta lähtien pyörien julkistuksen jälkeen niin kovaa. 

– Toivottavasti tuotanto ja tuote saadaan sille tasolle, että sitä saadaan tännekin asti. Kiinnostusta on riittänyt Suomessakin ja kyselyjä tullut. Toki erilaiset sikäläiset päästönormit ja niiden yhteensopivuus Euro-normeihin sekä elektroniikan vaatimukset, mm. ABS-jarrut, ovat oma kysymyksensä siltä osin, täyttävätkö pyörät suoraan eurooppalaiset normit.

– Ja ennen kaikkea, jonkun pitää tyyppikatsastaa pyörä EU:n alueelle, mikä ei ole aivan halpa prosessi, Heino murehtii.

Jawalta tulossa Scrambler; koeajopäivä ensi lauantaina

Heino toivoo intian Jawojen saamista pian Suomeenkin. Toki Tsekki-Jawalta on tulossa piakkoin Scrambler.

Heino toivoo intian Jawojen saamista pian Suomeenkin. Toki Tsekki-Jawalta on tulossa piakkoin Scrambler.

– Tsekki-Jawalta on tulossa Hondan moottoriin perustuva Scrambler, joten sitä odotellaan kovasti. Se perustuu samaan 350 cm3 moottoriin kuin OHC-malli, Heino kertoo.

– Järjestämme ensi lauantaina koeajopäivän Myllykoskella, jossa on koeajettavana kaksisylinterinen 650 Classic -malli, jossa on Rotaxin moottori, Tramp, jossa on tsekkivalmisteinen 350 cm3 kaksitahtimoottori sekä tietenkin 350 OHC- ja 350 Special OHC -mallit.

– Jawalla on pitkä historia takanaan, mutta se on marginaalimerkki. Kaikki tuntevat sen, ja sillä on vakaa kysyntä Suomessa, vaikka myyntimäärät eivät olekaan suuria. Kun OHC-malli tuli markkinoille, kauppa alkoi käydä tosi hyvin, mutta sitten liikenneministeri Berner alkoi uhkailla moottoripyörien autoverolla, ja kauppa toppasi kuin seinään, Heino muistelee. – Nyt se on taas toipumaan päin.

Kiinnostusta Jawoihin näytti joka tapauksessa riittävän Kuopiossakin, hyvä niin. Suomalaisen moottoripyöräilyn historian klassikkomerkkinä se varmasti ansaitsee oman sijansa teillämme muutenkin kuin vain museopyörinä.

Aiheesta aiemmin:

Tässä ne nyt sitten ovat: uusklassiset Jawa ja Jawa Forty Two sekä bobber Perak

Jawa tulee taas: tässä tuliterä uusklassinen voimanpesä