BMW Motorrad Concept R18 siirtää sen olennaisimman vanhojen, klassisten isojen Bemareiden moottoreista moderniin aikaan, kerrotaan valmistajan tiedotteessa. Tai toisaalta sen voi sanoa niinkin, että otetaan vanha historiallinen mp-design ja annetaan sille uuden ajan ilme ja asenne.

– Tällä unelmien pyörällä BMW Motorrad esittelee oman versionsa tunteisiin vetoavasta ja autenttisesta tarjokkaasta isojen cruisereiden segmentissä, Markus Schramm BMW:n moottoripyörävalmistuksen johtaja toteaa.

BMW Concept R18 ja 1,8 litran bokserikone.

BMW Concept R18 ja 1,8 litran bokserikone.

Concept R18 on nykypäivään tuotu projektio siitä, miltä vuoden 1960 bokserimoottori voisi näyttää tänä päivänä puristisena custom-pyöränä yhdistettynä merkin pyörien klassiseen muotokieleen.

– Sen selkeä estetiikka on avoimesti esillä, joten Concept R18:ssa ruumiillistuu minun mielessäni se, mistä moottoripyöräilyssä, sen ytimessä on oikeasti kysymys. Siinä on kyse tuntemuksista ajattelemisen sijaan, eikä tekniikkaa saa käyttää kulissina, vaan tilaa pitää jäädä mielikuvitukselle, uskoo puolestaan BMW Motorradin muotoilujohtaja Edgar Heinrich.

BMW Concept R18 ja 1,8 litran bokserikone.

BMW Concept R18 ja 1,8 litran bokserikone.

Pyörä on kuvien perusteella tämäntyyppisestä pyörästä tykkäävän esteetikon unelma, ja muotoilu ylettyy näennäisestä yksinkertaisuudesta huolimatta miltei kaikkiin yksityiskohtiin.

1800 cc:n moottori on selkeästi näkyvillä, kuten kuuluukin, ja varsinainen katseenvangitsija. Äkkiä katsoen kaikki tosiaan on nähtävillä silmien edessä.

BMW Concept R18 ja 1,8 litran bokserikone.

BMW Concept R18 ja 1,8 litran bokserikone.

Pyörä on myös helppo välittömästi tunnistaa Bemariksi, niin tunnusomaiset sen piirteet ovat, vaikka se onkin selkeästi merkin perimässä oma yksilönsä: bokserimoottori, kehtorunko, pisaranmuotoinen tankki. Muotoilua korostavia yksityiskohtia on nokko, esimerkiksi etuteleskoopin yläputkien visuaalinen ilme tai polttoainetankin muuten normimusta maalipinta, mutta sivut on maalattu metallihohtovärillä. 

Pyörä on myös muistutus siitä, miltä moottoripyörä voi näyttää, kun nähtävissä on vain olennainen. Edessä on 21 tuuman ja takana 18 tuuman pinnavanteet ja renkaat Metzelerin.

BMW Concept R18 ja 1,8 litran bokserikone.

BMW Concept R18 ja 1,8 litran bokserikone.

Moottorin teknisistä tiedoista ei ole muuta tietoa – "noin" kuutiotilavuuden lisäksi – kuin että se on ilma/öljyjäähdytteinen. Koska se on ilmiselvästi suunnattu Amerikan markkinoille, tehoa ei välttämättä ole loputtomasti, mutta mikään ei tietenkään sitä estäkään.

Konseptin elektroniikka on vähennetty minimiin: siinä on vain valot ja sähköstartti. Silläkin korostetaan pyörän puristista luonnetta.

Muotoilussa mm. etuvalossa on otettu mallia merkin 50-luvun klassikoista, mutta polttimot on tietenkin korvattu LEDeillä. Maalipinta on monikerroksinen, ja vasta auringonvalo tuo sen monimuotoisuuden kunnolla esille. Kuvista kannattaakin tarkkaan katsoa, mitä kaikkia graafisia elementtejä BMW:n suunnittelijat ovat näennäisen yksinkertaiseen ulkomuotoon kätkeneet.

On mielenkiintoista nähdä, lisätäänkö lopulliseen tuotantomalliin ilmansuodinkotelo istuimen etuosan alle nykyisten torvien sijaan, ja säilyykö kardaaniakseli tuotantomallissa paljaana, vai koteloidaanko se. Moottorissa on Solexin kaksoiskaasutin, kuten vuosimallin 2002 Bemussa. Tuotantoversiossa se korvattaneen ruiskulla.

BMW Concept R18 ja 1,8 litran bokserikone.

BMW Concept R18 ja 1,8 litran bokserikone.

Kolmas konseptiversio toden sanoo

BMW on teettänyt kahdella eri kustomointipajalla pyörät markkinoidakseen vaivihkaa uutta 1,8-litraista bokserimoottoriaan.

Viime joulukuussa japanilainen kustomointipaja CUSTOM WORKS ZON esitteli Yokohama Hot Rod Show'ssa "Departed"-nimisen Bemun tällä nimenomaisella moottorilla varustettuna, se voitti myös näyttelyn parhaan pyörän palkinnon.

Huhtikuussa uutisoimme titaanirunkoisesta lintuhäkistä, jossa oli "BMW:n mysteerimoottori". Kyse oli Austinissa Teksasissa toimivan kustomointifirman Revival Cyclesin rakentama "Revival Birdcage", jossa niin ikään moottorina oli tämä sama 1,8-litrainen bokseri. Ja kuten R18:ssa, Lintuhäkissä moottori oli vahvasti pääosassa taidokkaasti rakennetusta rungosta huolimatta.

BMW Concept R18:sta 1,8 litran bokserikonen 3D-kuva.

BMW Concept R18:sta 1,8 litran bokserikonen 3D-kuva.

Pyörä sai runsaasti huomiota osakseen viime kuun Handbuilt Show'ssa Teksasissa.

Tämä kolmas konsepti onkin sitten jo BMW:n omaa käsialaa, ja kertonee siitä, että varsinainen malli esitellään pian. Eipä haittaa, erittäin mielenkiintoinen kapistus on luvassa joka tapauksessa.

Aiheesta aiemmin: Revival Birdcage: titaanista tehty lintuhäkki, jossa on BMW:n mysteeribokseri

BMW Concept R18 ja 1,8 litran bokserikone.

BMW Concept R18 ja 1,8 litran bokserikone.