Tänään on uutisoitu Euroopan Komission kirjeestä ulkoministeri Pekka Haavistolle liittyen niin kutsuttuja kevytautoja koskevaan lainsäädäntöön. Kirjeessä Euroopan komissio nostaa esiin ehdotettun ajoneuvoluokan aiheuttamia liikenneturvallisuusriskejä, päästöongelmia ja direktiivien vastaisuuksia. Mm. Pyöräliitto on ollut yksi asiasta EU:lle kannellut taho.

Turvallisuus pahin ongelma?

– Suurin ongelma tässä on turvallisuus. Tarkoituksena oli antaa riskiryhmälle ajo-oikeus henkilöautoon ilman ajo-opetustunteja, kertoo Pyöräliiton hallituksen varapuheenjohtaja Marjut Ollitervo.

Komissio esittää lisäksi huolensa kevytautojen aiheuttamista vakavista turvallisuusongelmista haavoittuvassa asemassa oleville tienkäyttäjille, joita ovat pienet lapset, jalankulkijat ja pyöräilijät.

Kuten lukija huomaa sekä Pyöräliitto että EU-komissio ei huomioi tässä mopoilijoita ja moottoripyöräilijöitä, jotka ovat myös haavoittuvia tienkäyttäjiä.

Komissio noteera myös sen, että kevytautojen huomattava massa, niiden suurempi nopeus, suurempi teho ja korostetusti riskejä ottava ajajaryhmä (15–17-vuotiaat), jotka eivät välttämättä ole riittävän kypsiä, muodostaa merkittävät riskin tieliikenteeseen. Komissio esittää myös huolensa autoihin asennettavien rajoittimien poistosta.

Komissio esittää lisäksi huolensa nopeusrajoitetuiden henkilöautojen ympäristövaikutuksista.

Lainsäädäntöasiat

Suomen EU:lle tekemä ilmoitus kevytautoista sisältää asioita, joissa on otettava huomioon sovellettava EU-lainsäädäntö. Komissio esittää hankkeesta seuraavat huomautukset:

– Ajoneuvoluokka: Henkilökuljetukseen ensisijaisesti suunniteltu ajoneuvo ei ole traktori.

– Ajokorttiluokka: AM 121 (mopoautokortti) on tarkoitettu mopoauton ajamiseen. Kevytauto poikkeaa mopoautosta nopeuden, massan, sylinteritilavuuden, tehon ja istuinpaikkojen osalta.

– Kansallisen ajokorttiluokan luominen on EU-direktiivin 2006/126/EY 1 artiklan säännösten vastainen

– AM-kortilla ei saa kuljettaa kevytautoa

Lisäksi Suomen ilmoituksen katsotaan haittaavan eurooppalaisten L-luokan ajoneuvojen toimintaa ja asettavan ne epäedulliseen asemaan markkinoilla.

Komission kanta ei tullut yllätyksenä Suomelle, sillä komissio nosti esiin jo lakien valmisteluvaiheessa sen ongelmat. Siitä huolimatta lait vietiin läpi edellisen hallituksen toimesta.

EU-komission kirje on luettavissa Valtioneuvoston sivuilla täällä.

Hallituksen tulee perua lakimuutokset

– Onneksi meillä on EU, joka estää jäsenvaltioita säätämästä pöhköjä lakeja, Ollitervo kiittelee.

Pyöräliitto kehottaa Antti Rinteen hallitusta käynnistämään toimenpiteet kevytautoihin liittyvien lakien peruuttamiseksi. Lakien oli tarkoitus astua voimaan marraskuussa. Ne voidaan vielä perua ilman suurempaa vahinkoa kuluttajille ja yrityksille.

Lakien peruminen olisi merkittävä liikenneturvallisuus-, ilmasto- ja kansanterveysteko.