Museo on saanut pyörän näyttelyynsä lainaksi Massimo Tamburinin tyttäreltä, Simona Tamburinilta. Hän myös omistaa pyörän ja on sallinut joidenkin salaisuuksien paljastamisen legendaarisesta kulkineesta. Näytteillä oleva 916 on yksi kolmesta prototyypistä, joiden avulla Tamburini kehitti pyörää, kunnes se tuli tuotantoon vuonna 1994.

Massimo Tamburini ja Ducati 916

Massimo Tamburini ja Ducati 916

Massimo Tamburini oli jo aiemmin kehittänyt Ducatille Paso 750:n. Hänen suunnittelemansa 916 oli suoranainen vallankumous silloisessa moottoripyörämaailmassa. Pyörän aerodynamiikka ja alusta kehitettiin Riminin teillä sekä Misanon ja Mugellon radoilla. Kuuden pitkän vuoden ajan Tamburini tutki ja hioi joka yksityiskohtaa käyttämättä koskaan tuulitunnelia.

Massimo Tamburini ja Ducati 916 testiajossa.

Massimo Tamburini ja Ducati 916 testiajossa.

Museossa olevassa pyörässä on yksityiskohtia, jotka muistuttavat 916 SP -sarjaa, joka oli tehokkain 916-mallistossa. Pyörän katteet on melkein kokonaan tehty lasikuidusta, kun taas ilmanohjaimet, etulokasuoja, ilmansuotimen kotelo, ja muutama muu osa on valmistettu hiilikuidusta. Pyörässä on myös kisakomponentteja, kuten viisipuolaiset magnesiumvanteet ja kevennetty yksiaisainen keinuhaarukka. Pyörässä ei ole laisinkaan vilkkuja eikä nopeusmittaria, vain kierroslukumittari ja moottorin lämpötilan osoitin.

Massimo Tamburini ja Ducati 916

Massimo Tamburini ja Ducati 916

Pyörä on näytillä Ducatin museossa 15.1.2020 asti, kerrotaan Ducatin tiedotteessa. 

Ducati 916 oli täysin katettu sportpyörä, jota valmistettiin vuosina 1994-1998. Pyörän moottorina oli 916-kuutioinen ruiskusyötetty desmodromisin neliventtiilinkansin varustettu nestejäähdytteinen 90° V2. Kromimolybdeeniputkitrellisrungolla varustettua pyörää on sanottu maailman kauneimmaksi moottoripyöräksi koskaan. 

Massimo Tamburinin Ducati 916

Massimo Tamburinin Ducati 916

Massimo Tamburinin 916 Ducatin museossa.

Massimo Tamburinin 916 Ducatin museossa.