Tämä Aprilia ei taida kulua kansan syvien rivien vauhdinnälkäisissä käsissä, sillä sitä valmistetaan vain 10 kappaletta. Siitä lisäkirjain X. Kyse on 10-vuotisen projektin juhlistamisesta, jonka aikaansaannoksiksi voidaan merkitä mm. 7 World Superbike-mestaruutta. Nyt ensimmäiset kappaleet on toimitettu onnellisille ostajille.

Max Biaggi oli ensimmäisiä, joka sai omansa, ja hän päätti viedä pyöränsä välittömästi Mugellon radalle. Biaggin innostus kertoo tietenkin siitä, että pyörä kiinnostaa jopa huippuammattilaisia. Yksi pyöristä on menossa Aprilian MotoGP-kuljettaja Andrea Iannonelle.

Andrea ja Max pistivät ensimmäisten joukossa tilauksensa sisään, kun pääsivät kokeilemaan pyörää maaliskuun 23. päivänä Mugellossa koeajotilaisuudessa.

 – Mugellon mutkiin käsiksi pääseminen RSV4 X:llä on fantastinen jännitysnäytelmä, kuusinkertainen maailmanmestari Biaggi kommentoi ajettuaan radalla 1. ja 2. syyskuuta. – Tällä pyörällä ajettaessa tuntemukset ovat aivan samanlaiset kuin kisapyörällä, ja saman tien kun pääsin sen päälle, minusta tuntui siltä, kuin en olisi koskaan lopettanutkaan kilvanajoa.

Pyörä on rakennettu Aprilia RSV4 1100 Factoryn pohjalta, ja se myytiin loppuun vain tunteja sen jälkeen, kun nettimyynti oli avattu. Nyt Noalen kisaosasto on valmis avaamaan ovensa noille 10 onnelliselle ostajalle.

Radalla Max Biaggi ja Aprilia RSV4 X.

Radalla Max Biaggi ja Aprilia RSV4 X.

Kisaosaamista on hyödynnetty tosissaan, jotta Aprilia RSV4 X:stä on saatu poikkeuksellisen kevyt, vain 165 kg:n painoinen. Pyörässä on keveitä komponentteja, kuten hiilikuitukatteet sekä kevyempi tankki. Pyörän elektroniikkaa voidaan säätää aivan kuten kisapyöränkin. Samoin pyörässä on paljon valettuja alumiiniosia kuten kytkinkahva jne., tärkeitä yksityiskohtia, jotka tuovat lisää keveyttä. Kaiken kruunaavat Marchesinin taotut magnesiumvanteet sekä Pirellin slicksit.

1078 cm3 V4-moottori on Aprilia Racingin valmistama. Se on käsin koottu ja hienosäädetty kaikkien toleranssiensa osalta aivan samalla tavalla kuin kisamoottoritkin. Ajoituksessa käytetään uusia imuventtiilien nokka-akseleita, uusia venttiilien palautusjousia ja muita World Superbike -ympyröistä johdettuja osia, jotka mahdollistavat aiempaa aggressiivisten nokkaprofiilien käytön.

Akrapovicin pakoputkistossa on titaaniset kollektorit ja hiilikuituiset ulostulot. Ilmansuodin on korvattu Sprint Filter -elementillä, joka tarjoaa parhaan hengittävyyden markkinoilla. Aprilia käyttää samaa MotoGP:ssä.

Elektroninen hienosäätö on taattu erityisellä ECU-kartalla. Nämä komponentit varmistavat kasvun maksimitehossa perusmallin jo alunperin kiitettävästä 217 hevosvoimasta vaikuttavaan 225 hevosvoimaan.

Pyörä on varustettu ANN-järjestelmällä (Aprilia No Neutral), eli vaihteiston vapaa on ykkösvaihteen alapuolellla. Se mahdollistaa nopeamman vaihtamisen ykköseltä kakkoselta ja poistaa virhevaihtamisen mahdollisuuden. Ratkaisu perustuu Aprilian kokemuksiin SBK- ja MotoGP-sarjoista ja on ensimmäistä kertaa mukana julkisesti myytävässä Aprilian pyörässä.

RSV4 X:ssä on myös ensi kertaa Brembon uudet GP4-MS valujarrusatulat.

Edit 7.9. klo 9.22: lukijapalautteen mukaan kyseessä ei suinkaan ole ensi kerta, kun vapaa on ykkösen alapuolella, joten lainausmerkit ingressissä ovat perua valmistajan lievästä liioittelusta.