Kokoomuksen kansanedustaja ja Valtiovarainvaliokunnan liikennejaoston jäsen Timo Heinonen epäilee liikenne- ja viestintäministeri Sanna Marinin (sd) kevytautopäätöksessä tavoitteellista viivyttelyä. Heinosen mielestä EU:n mahdollisesti vaatimien korjausten teko lakiin ei vaatisi vuoden työaikaa, vaan ovat haluttaessa tehtävissä nopeastikin.

Heinosen mukaan lakia voi olla tarpeen muuttaa mm. maksiminopeuden, matkustajamäärän ja vetokoukkuvaatimuksen osalta.

-Itse en ole lainkaan varma, että edes näitä olisi välttämätöntä tehdä. EU on kirjelmöinyt myös meidän autoilun verotuksesta ja monesta muustakin eikä niissäkään ole mitään tapahtunut. Nyt tuntuu, että osa käyttää EU:ta vain omien tavoitteiden ajamiseen.

Viime eduskunta hyväksyi kevytautot lähes yksimielisesti jolloin myös nykyinen liikenneministeri Sanna Marin tuki tätä mallia. Heinosen mielestä vuoden pitkittäminen ei sovi parlamentarismin henkeen.

-Jos lisäaikaa muutoksille tarvitaan niin siinä puhutaan viikoista tai parista kuukaudesta. Ei todellakaan vuodesta.

Moni perhe on myös jo päätynyt hankkimaan kevytauton.

"Aikalisän sijasta kevytautolaki pitäisi vetää pois"

Teknisen Kaupan Liiton moottoripyöräjaosto suhtautuu ministeriön lain muutospäätökseen nihkeästi.

- Toisaalta on hyvä, ettei EU-direktiivien vastaisia lakeja ryhdytty väkisin runnomaan läpi, vaan asialle otettiin aikalisä. Mutta hallituksen päättämättömyyden vuoksi markkinahäiriö jatkuu taas yhden vuoden lisää. Tämä voi aiheuttaa vahingonkorvausvaateita niin kuluttajilta kuin alan toimijoiltakin, toteaa moottoripyöräjaoston asiamies Hannu Kyyhkynen Teknisen Kaupan Liitosta.

Moottoripyöräjaosto on sitä mieltä, että laki pitäisi vetää pois.

- Henkilöautosta ei saa millään keinolla traktoria eikä traktoria saa ajaa mopokortilla. Vaikka kevytauto saattaisikin olla mopoautoa turvallisempi kuljettajalleen, muiden tiellä liikkujien turvallisuus heikkenee. Kevytauto on massaltaan yli kolme kertaa mopoauton kokoinen, ja nuorten kuljettajien tiedetään ottavan riskejä tavallista enemmän, Kyyhkynen painottaa.

- Esityksestä olisi luovuttava ja sen sijaan olisi selvitettävä EU-tasolla, miten liikenneturvallisuutta parhaiten voidaan edistää nuorten kuljettajien, etenkin mopoilijoiden keskuudessa.

"Kevytautonimike harhaanjohtava"

MP-Kauppiaat ry. muistutti omassa kesäkuisessa lausunnossaan, että jo nimike kevytauto on harhaanjohtava, sillä auto ei ole normaalia autoa kevyempi. Liikenneturvallisuuden kannalta mitä kevyempi ja pienempi ajoneuvo on, sitä epätodennäköisemmin kuljettaja aiheuttaa muille tiellä liikkujille vahinkoa.

Ajoneuvon painoa saattaa kasvattaa myös kuljetettava henkilömäärä, joka tila-autoissa on 7-8 henkeä, mutta ajokorttiluokka sallii parhaimmillaan 9 hengen kuljettamisen. MP-kauppiaitten mielestä matkustajien määrä pitäisi rajoittaa yhteen, sillä nuori kuljettaja, jolla muutekin on keskittymiskyvyn kanssa haasteita, häiriintyy helposti matkustajamäärän kasvaessa.

Mp-Kauppiaitten Anu Åbergia huvittaa väite myöhäisestä nootista.

– Nyt uutisoitu Haaviston saama nootti ei ole alkuperäinen Suomelle lähetetty nootti. Alkuperäinen nootti on lähetetty jo vuosi sitten, Åberg muistuttaa.

Kyse on siis siitä, ettei edellinen hallitus ole halunnut reagoida tai ottaa huomioon EU:n huomautusta huonosti hoidetusta lainsäädännöstä.

Åberg myös toteaa yksikantaan, että "kevytauto ei edelleenkään ole traktori", ja että rajoittimen purku sujuu aivan liian helposti.

– Rajoittimen purkua on harjoiteltu: purkavalla taholla meni kolme tuntia siihen, ettei se tiennyt mistään mitään siihen, että rajoitin oli purettu. Nelostiellä 25% rekoista ajaa ylinopeutta. Se tarkoittaa sitä, että vähintään 25%:sta on rajoitin purettu. Taito osataan kyllä Suomessa.